Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Fra prøving og feiling til
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
- Hovedrolle eller birolle
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
Kroppsøvingsdidaktikk
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Veiledning av studenter
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Bokpresentasjon Bergen
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Sensorenes rolle.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
12 Reflekterende lesing.
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Veiledning - studenter i praksis
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk- og leseveileder
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Samtale om forventninger
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Systematisk Observasjon av Lesing.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009 Hvordan bli en mer bevisst kommunikasjonspartner og Språk – og leseveileder . Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Dette assosierte dere med veiledning 23.09.09 Dialog Lytte Stille spørsmål for refleksjon Avklaring Være bevisst på tema Tenke høyt sammen Utfordre læreren i forhold til praksis Utfordre eleven i forhold til utvikling Lede veiledningen uten å gi fasitsvar Møte den du veileder der den er Bevisstgjøring Vekst Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Dette assosierte dere med veiledning 23.09.09 Veilede til forbedring Formidling av tid Hjelpe den som blir veiledet til selv å finne svaret problemet Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009 Hvilke verktøy har du forsøk å benytte i samtale, siden vi var sammen sist? Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Handal og Lauvås’ sin praksistrekant Praktisk Yrkes- teori Etisk/politisk rettferdiggjøring Praksis P3 Kunnskap – fra egne erfaringer - andres erfaringer - teori P2 P1 Handling Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Handlingskompetanse og relasjonskompetanse YRKESKOMPETANSE Relasjonskompetanse Handlingskompetanse Instrumentelle Ferdigheter og kunnskap Relasjonsforståelse, relasjonelle Ferdigheter og etnisk refleksjon Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009 Samtalen Hva styrer samtalen? Hvem styrer samtalen? Hvordan styres samtalen? Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Ferdighet: aktiv lytting NONVERBAL VERBAL Stille spørsmål ansiktsuttrykk øyekontakt bruke pauser kroppsspråk sammenfatte oppmuntre berøring Stemmens klang parafrasere stillhet speile følelser Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009 Eide og Eide 1999

Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009 Analyse av en samtale Hva ønsker du å se etter? Mål for analysen? Kan du ta i bruk noe fra verktøykassa di? Ta i bruk observasjonsskjema Hva tenker du var bra? Hva ville du gjort annerledes, videreutviklet? Del oppdagelsene dine med et par av medstudentene. Vi deler oppdagelsene med gruppa Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009 SØT-modellen S- Hva er situasjonen nå? Fokus på her og nå Behovet for å bli sett og tatt på alvor Fokus på muligheter Varsom med prat om fortid og årsaker Pedagogisk sol Jeg-form Bruk av kontrakter og spilleregler ( Hartviksen og Kversøy, 2008) Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009 SØT-modellen Ø – SØT- modellen Hva ønsker du nå? Se – ta på alvor – utfordre Kontakt – kontrakt - kontekst Logg – logg - logg ( Hartviksen og Kversøy, 2008) Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009 SØT-modellen T- i SØT-modellen Hvordan komme seg fra ord til handling? Først: Hvilke mulig tiltak ser den enkelte for seg som kan sette i gang bevegelse fra situasjon slik den er nå og i retning av ønskene? Deretter: Velge mellom tiltakene Tilslutt: Hvilke konkrete, gjennomførbare og tidsfestede tiltak er den enkelte forpliktet villig å forplikte seg til? (Hartviksen og Kversøy, 2008) Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Veilederoppgave Veilede i forhold til profesjonelle utfordringer som dere arbeidet fram sist eller kanskje det har dukket opp nye problemstillinger ? 1 veileder 1 veisøker 2/3 observerer – bruk observasjonsskjema Veileder forteller hva hun ønsker å trene på …… spm. Speiling, søt…..

Profesjonelle utfordringer 23.09. 2009, Ledelsens manglende tilrettelegging Rammebetingelser Manglende struktur Kommunikasjon med foresatte Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Profesjonelle utfordringer Hvordan få organisert rollen i skolen FELLES FORSTÅELSE følges opp i alle ledd TID ELEVVURDERING Hvordan få elevene til å ta del i sin egen faglige utvikling Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Profesjonelle Utfordringer Bidra til å skape et trygt arbeidsmiljø hvor kontinuerlig reflektert forhold til egen praksis oppleves som nyttig og ikke en trussel Få tillit og legitimitet i personalet Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Profesjonelle utfordringer Å få tid til å være språk- og leseveileder Avklaring av hva rollen inne bære og hvordan vi kan brukes Rammebetingelser - hva forventer ledelsen og kommunen av oss – og hvordan tilrettelegger de for at vi skal kunne gjøre jobben vår Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Profesjonelle utfordringer ORGANISASJON Tid – rom – sted KOLLEGA/INTERESSE Tid – rom - sted ELEVEN Ikke nok/ingen spes.ped lærer på de ulike skoler Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Profesjonelle utfordringer Rollen er ikke avklart på skolen Samle kollegaene til en felles vei Hvor står vi? D P Hvor skal vi? Y R Metoder? N O Læreverk A S M E TID I S RESSUSSER S S K Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Profesjonelle utfordringer Måle framgang Hvordan komme videre når elevene stagnerer? Vår kunnskap om hvordan utvikle leseferdigheter: Er mer tid til lesing ( for eksempel 30 minutter leseøkter hver morgen effektivt? Eventuelt prosjekt: tilrettelagt norsk opplæring i mindre grupper. F. eks. et ekstra semester med norsk som andrespråksopplæring. Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Profesjonelle utfordringer FORHOLD TIL ELEVER Tiden strekker ikke til (Særlig 5.-7) Veilede til forståelse av ulike type tekster Ha den nødvendige faglige tyngde FORHOLD TIL FORELDRE lærer foreldre elev Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Profesjonelle utfordringer Å stille de rette spørsmålene for å trigge refleksjon/motivasjon Hvordan få elevene til å bruke strategiene de har lært i møte med teksten ( lese, skrive, regne) Struktur; Hvordan rekke å veilede alle elevene Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009 Veilederoppgave: Du får utdelt et veilederdokument ”Skapende skriving”. Eleven 2. trinn . 7år. Dokumentet er utgangspunkt for veiledningen – hva gjør du? Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009 Oppsummering Hvilket fokus/perspektiv tar veisøker (læreren) Hvilket fokus/perspektiv tar veileder? Hvilket fokus/perspektiv tar observatøren? Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Forventningene der hadde 23.09.09 Hvilke forventninger er innfridd? lære litt teori Tips til veiledning Bli kjent med gode teorier og feil man kan gjøre Rådgiverrollen/veilederrollen Gjennomføre veiledning i praksis Selvinnsikt, hvordan påvirker jeg situasjonen Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Forventninger dere hadde 23.09.09 Bli tryggere i veiledningssituasjonen Samtaleteknikker Hvordan skape gode samtaler Hvordan jobbe systematisk Hvordan få med seg administrasjonen på skolen slik at vi kan få att veiledning Også veiledning med kollegaer Veilederrollen - maktforhold Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009

Hvordan oppnå kompetanse i å lede og strukturere samtalen Gjennom systematisk trening Vil du etterhvert beherske de ulike delferdighetene Vil du bli mer bevisst valgene du gjør og hvordan disse påvirker veisøker Vil du bidra til at du møter veisøker på hans premisser Vil du under hele samtalen vurdere det etiske Vil du ville vel – og ikke krenke. Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009