1 systemer Forelesning sosiale Lise Fogstad høgskolen i Oslo zGrunnutdanningen fysioterapi SIII zKvalifiseringsmål 3.4 zStudenten skal ha grunnleggende.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Internasjonal Organisasjon for Migrasjon
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Samfunnskunnskap - Makt
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Hva er verdien av ledertrening for menigheten?
Sosiologi i barnehagen
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
LÆRING Grunnleggende prosesser
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Rolighetsmoen barnehage
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Nyere sosiologisk teori
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Fagnettverk for helsearbeidere innenfor demensomsorgen
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
NETTVERKSARBEID Kreativt verksted DK samlinga
Hva skal ledes i menigheten? Noen refleksjoner om hva som særpreger menighet til forskjell fra andre institusjoner og organisasjoner Ledelse.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Positiv fritid!. Hovedmål for NIF Å organisere idrettsaktivitet for alle funksjonshemmede ved at alle særforbundene tar det fulle ansvar for å gi et tilbud.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Fritid med Bistand.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Tidlig psykologisk antropologi:
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Transaksjonsmodellen
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Fremtidens spesialsykepleiere
Vi le­ver i et sam­funn der
Den internasjonale arenaen
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Danning og voksenrollen i barnehagen
Tidlig psykologisk antropologi:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

1 systemer Forelesning sosiale Lise Fogstad høgskolen i Oslo zGrunnutdanningen fysioterapi SIII zKvalifiseringsmål 3.4 zStudenten skal ha grunnleggende innsikt i forholdet mellom menneske og samfunn og forståelse for betydningen slike forhold har for utøvelse av fysioterapi zLæringsmål 3.4.2: zStudenten skal ha grunnleggende innsikt i: zsosiale systemer, sosiale og kulturelle prosesser som har innvirkning på menneskets helse, med spesiell vekt på mulige konsekvenser for muskel/skjelett systemet

2 Oppgave Ta utgangspunkt i et eller flere praksisplasser du har besøkt i i SIII. Du kan også bruke rapport(ene) som utgangspunkt. Drøft hvilke faktorer som kan ha påvirket dannelsen av ett eller flere sosiale systemer du har vært aktør i. Drøft systemene utfra systemkriteriene om samhandlings- relasjoner som et sosialt system

3 Definisjon av sosiale systemer zEn mengde innbyrdes ordnede handlingselementer som står i et visst forhold til hverandre og hvor det kan trekkes en grense mot verden utenfor systemet

4 Sosiale systemer zStrukturer mellom mennesker og samhandlingsrelasjoner zsamhandlingsaktivitetene: varighet, hyppighet, intensitet zfelles problemforståelse, mål og interesse for samarbeidet zaktivitetene må være klart avgrenset fra omgivelsene

5 Sosiale systemer - grupper zDe minste sosiale systemer er grupper: zFamilie zArbeidsgrupper zskoleklasser zreligiøse grupperinger zMå ha felles mål og interesse: fellesskapsfølelsen

6 Sosial tilhørighet og helse zOrganisasjoner opererer som sosiale systemer zStørre enheter krever mer formalisering zI større enheter blir det arbeidsdeling, ulike regler for tilhørighet, regler for samhandling og belønning. zForskjellen mellom små grupper og større organisasjoner er at små grupper opererer uformelt, større organisasjoner preges av arbeidsdeling og administrasjon, formelle regler

7 Samfunnet som et sosialt system zNærhet - likhet - komplementaritet zSystemet inkluderer grupper, organisasjoner og sosiale institusjoner. zFokus er på samhandling mellom grupper og organisasjoner zLO og NHO - Regjering og Storting zMålet er at alle skal få tilgang til sosiale gode og utvikle egne ressurser

8 Det sosiale systemet zI Norge: klare grenser innad i landet zSamhandling foregår innenfor landegrenser zUtvikling og globalisering krever større samhandling på tvers av landegrenser

9 Hva påvirker dannelsen av sosiale systemer zNærhet (fysisk adgang til samhandling) Likhet (språk, utdanning, felles verdier, sosial bakgrunn, slektskap) Utdanning (samme faglige bakgrunn, fellesoppfatning, fagidentitet, kontakter, koder, utveksle meninger, z erfaringer Komplementaritet: z interessefellesskap, ulikhet, aktørene utfyller hverandre, felles mål

10 zSosialantropologi/nettverk zSosialt nettverk iflg. sosialantropologi er uformell samhandling mellom mennesker som foregår mer eller mindre regelmessig.

11 Sosialt nettverk zEt sosialt nettverk er mønstret av relasjoner til familie, venner, arbeidskollegaer og forholdet dem i mellom. Det sosiale nettverket er dynamisk, i stadig utvikling, nye mennesker kommer til, andre går ut. zI familie er relasjonene ikke frivillig.

12 Sosialt nettverk og helse zHelse kan ses på som evne til å mestre sosiale roller zNår personer kan innfri forventninger til rollene, anses personene å ha god helse zMangelfullt nettverk 1) kan bidra til sykdom bidrar til uheldige konsekvenser til å kunne mestre stress-situasjoner

13 Sosialt nettverk z2) sykdom kan føre til at personer ikke lenger har krefter og energi til å holde ved like det sosiale nettverket zPersonen trekker seg unna, blir isolert, kan føre til sammensatt sykdomsbilde

14 Sosiale handlinger zBåde målorientert og verdiorientert zMål-rasjonell handling (vurdering, midler, konsekvenser, resultater) zVerdi- orientert (skjer i forhold til verdier en tror på) zAffektiv (ukontrollert reaksjon på stimulus) zTradisjonell (innøvede vaner, automatisering; sykling, svømming) zNorm- og forventning (svar på andres forventninger om hvordan en skal handle)

15 Sosiale sytemer, sosiale og kulturelle relasjoner zI alle sosiale relasjoner er det drivkrefter, aktører, arenaer og nivåer som ender i en sosial handling zAdferd: Mennesker foretar seg alltid noe: zsover, spiser, leker, sporter, arbeider zHandling: en spesifikk bevegelse blir til handling når den er målrettet

16 Helsefag i sosiale systemer zHelsefag har ikke bare medisinsk forankring, men har også tilknytning til sosiologi, soialantropologi, helsepolitikk, psykologi og samfunnsvitenskap. zHelsepersonell er en del av flere sosiale systemer.

17 Hva påvirker dannelsen av sosiale systemer zSosiale systemer med samme interesser som utgangspunkt: politiske partier, idrettslag m.m. Kan utvikle ulikehter innenfor organisasjonen: ledere - medlemmer

18 Omdanning av sosiale systemer zAvvikling av sosiale systemer: når det ikke skjer rekruttering til de sosiale rollene, eller når samhandlingsrelasjonene slutter zOmdanning av sosiale systemer skjer når samhandlingsrelasjonene endres i forhold til tidligere organiseringer: sykehjem, mindre sykehus, sykehusavdelinger legges ned. Ansatte omplasseres. zOmorganisering avdeling for helsefag: sammenslåing av administrative oppgaver, felles ekspedisjon, felles studieleder (F og M)

19