Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Kort historikk 1973: forsøk på å etablere yrkesetisk kodeks mislykkes 1997: samarbeid mellom lærerorganisasjonene om å fremme yrkesetikk i pedagogisk arbeid lykkes, men forsvant gradvis 2003/ forsøk med å skape profesjonsetikk 2006: profesjonsidealer profesjonsbevissthet … 2009: LM09-vedtak: «… utarbeide yrkesetiske retningslinjer» 2012: Lærerprofesjonens etiske plattform 2012: LM-vedtak: Lærerprofesjonenes etiske plattform skal tas i praktisk bruk – strategisk plan utarbeides…
Kjennetegn på en profesjon Utfører tjenester basert på teoretisk kunnskap – tilegnet gjennom en spesialisert utdanning (7 lærerutdanninger) Utøver yrket i henhold til et politisk gitt samfunnsmandat med autonomi /handlingsrom (lov/rammeplan/læreplaner) Har et felles kunnskapsgrunnlag (fag/pedagogikk/didaktikk) Har en egen profesjonsetikk (Lærerprofesjonens etiske plattform)
Lærerprofesjonens etikk – hva og hvorfor? Lærerprofesjonens etiske plattform er viktig for å: Understøtte etisk forsvarlig praksis i barnehage og skole Fremme felles ansvar for beslutninger Øke profesjonens etiske bevissthet Høyne tilliten mellom lærerprofesjonen og samfunnet Styrke profesjonens evne til å stå for, og begrunne valgene vi tar Skape profesjonell samhørighet Tydeliggjøre utad hva lærerprofesjonen står for Støtte profesjonen i å korrigere og styre seg selv Profesjonsetikken er vårt felles verdigrunnlag som arbeidet vi utfører i barnehage og skole skal hvile på
Status 2015 Lærerprofesjonens etiske plattform – vedtatt av sentralstyret i 2012 Landsmøtet 2012, sak 5: Profesjonsetikk i praksis Profesjonsetikk – strategiplan for landsmøteperioden 2013–2015 EtiPP: Evaluering av Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk Landsmøtet 2015: Sak om mulig etablering av Lærerprofesjonens etiske råd
Innledningen
Allmenn «grenseløs» godhet Verdigrunnlaget Allmenn «grenseløs» godhet Å ville godt og å kunne godt Å ivareta både individ og gruppe Å virke for dem det gjelder, der det gjelder
Det etiske ansvaret – ulike perspektiver Den enkeltes ansvar i de direkte møtene med «sine» barnehagebarn, elever og foresatte Den enkeltes ansvar som del av kollegiet på arbeidsplassen Den enkeltes ansvar som del av lærerprofesjonen i samfunnet
Profesjonsetikk – strategiplan for landsmøte-perioden 2013–2015 Felles mål for tiltakene: Stimulere til økt kunnskap om profesjonsetikk på arbeidsplassene Gjøre plattformen kjent og bidra til at den blir tatt i bruk i praksis Bidra til økt bevissthet om hva det innebærer å ha et profesjonsetikk-ansvar på arbeidsplassene
Profesjonsetikk – strategiplanen Fem strategiske satsingsområder med mål og tiltak Lærerutdanningene Ledere Erfaringsdeling og kunnskapsutvikling Samarbeid Profesjonsetikk og politikkutvikling
Nettsidene
Vi er i fart!
Problemstillinger til refleksjon Hvilken betydning har etisk kompetanse for profesjonalitet? Har etiske retningslinjer og plattformer noen nytte? Hvordan? I hvilken grad og på hvilken måte er etikk og etisk refleksjon en del av din egen arbeidshverdag?