Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Møteplass for etisk refleksjon
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Norges beste barnehage
Arbeidstid i kommunale barnehager
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Landsmøte Utdanningsforbundet Bergen. s2 Landsmøte •Saksliste •1. Konstituering •2. Valg •3. Organisasjon (struktur, kontingentfordeling, vedtekter mm)
Strategiarbeid i praksis
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
8 Det politiske systemet i Norge
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Norges beste barnehage
Den gode religions- og livssynslæreren
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Veiledning av studenter
Etikk og brukermedvirkning
Aktuelle saker for lokallagsledere Kurs for htv/lll, Tromsø 8. og 9. mars 2010.
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Bø i Telemark Solveig Eldegard Landsmøtevedtak om vaksenopplæringa LM november 2012.
Utdanningsforbundet Halden
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Eierskap og Eierstyring.
Etikk i pedagogisk arbeid
Ledelse med profesjonsblikk – et felles ansvar for leder og tillitsvalgte Sogndal 14/ , Jens Garbo.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Barnehagens samfunnsmandat
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Verdiar og prinsipp for Utdanningsforbundet (LM2009) Morgendagens barnehage og skole – visjonsdelen (LM2009) Utdanningsforbundets politikk og innsatsområder.
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Arbeid med overordnet del
Utskrift av presentasjonen:

Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk

Kort historikk 1973: forsøk på å etablere yrkesetisk kodeks mislykkes 1997: samarbeid mellom lærerorganisasjonene om å fremme yrkesetikk i pedagogisk arbeid lykkes, men forsvant gradvis 2003/ forsøk med å skape profesjonsetikk  2006: profesjonsidealer  profesjonsbevissthet … 2009: LM09-vedtak: «… utarbeide yrkesetiske retningslinjer» 2012: Lærerprofesjonens etiske plattform 2012: LM-vedtak: Lærerprofesjonenes etiske plattform skal tas i praktisk bruk – strategisk plan utarbeides…

Kjennetegn på en profesjon Utfører tjenester basert på teoretisk kunnskap – tilegnet gjennom en spesialisert utdanning (7 lærerutdanninger) Utøver yrket i henhold til et politisk gitt samfunnsmandat med autonomi /handlingsrom (lov/rammeplan/læreplaner) Har et felles kunnskapsgrunnlag (fag/pedagogikk/didaktikk) Har en egen profesjonsetikk (Lærerprofesjonens etiske plattform)

Lærerprofesjonens etikk – hva og hvorfor? Lærerprofesjonens etiske plattform er viktig for å: Understøtte etisk forsvarlig praksis i barnehage og skole Fremme felles ansvar for beslutninger Øke profesjonens etiske bevissthet Høyne tilliten mellom lærerprofesjonen og samfunnet Styrke profesjonens evne til å stå for, og begrunne valgene vi tar Skape profesjonell samhørighet Tydeliggjøre utad hva lærerprofesjonen står for Støtte profesjonen i å korrigere og styre seg selv Profesjonsetikken er vårt felles verdigrunnlag som arbeidet vi utfører i barnehage og skole skal hvile på

Status 2015 Lærerprofesjonens etiske plattform – vedtatt av sentralstyret i 2012 Landsmøtet 2012, sak 5: Profesjonsetikk i praksis Profesjonsetikk – strategiplan for landsmøteperioden 2013–2015 EtiPP: Evaluering av Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk Landsmøtet 2015: Sak om mulig etablering av Lærerprofesjonens etiske råd

Innledningen

Allmenn «grenseløs» godhet Verdigrunnlaget Allmenn «grenseløs» godhet Å ville godt og å kunne godt Å ivareta både individ og gruppe Å virke for dem det gjelder, der det gjelder

Det etiske ansvaret – ulike perspektiver Den enkeltes ansvar i de direkte møtene med «sine» barnehagebarn, elever og foresatte Den enkeltes ansvar som del av kollegiet på arbeidsplassen Den enkeltes ansvar som del av lærerprofesjonen i samfunnet

Profesjonsetikk – strategiplan for landsmøte-perioden 2013–2015 Felles mål for tiltakene: Stimulere til økt kunnskap om profesjonsetikk på arbeidsplassene Gjøre plattformen kjent og bidra til at den blir tatt i bruk i praksis Bidra til økt bevissthet om hva det innebærer å ha et profesjonsetikk-ansvar på arbeidsplassene

Profesjonsetikk – strategiplanen Fem strategiske satsingsområder med mål og tiltak Lærerutdanningene Ledere Erfaringsdeling og kunnskapsutvikling Samarbeid Profesjonsetikk og politikkutvikling

Nettsidene

Vi er i fart!

Problemstillinger til refleksjon Hvilken betydning har etisk kompetanse for profesjonalitet? Har etiske retningslinjer og plattformer noen nytte? Hvordan? I hvilken grad og på hvilken måte er etikk og etisk refleksjon en del av din egen arbeidshverdag?