Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Den gode religions- og livssynslæreren
Av Alf Rolin
2
Profesjonalitet Ytre profesjonalitet
Tilegnelse av kunnskaper og ferdigheter av mer ”teknisk” art Indre profesjonalitet Arbeide med holdninger til yrkes- utøvelsen. Omfatter hele personligheten
3
Saklig undervisning Gi troverdig og sannferdig bilde av trostradisjonene Ikke krenke elevenes trosfrihet
4
Kultuformidling Innholdsbestemt kulturdefinisjon :
Ideer, verdier, regler og normer et menneske overtar fra forrige generasjon og forsøker å bringe videre, oftest noe forandret til neste generasjon Formal kulturdefinisjon: Mønster av mening
5
Inndelinger av kulturen
Har-kultur dokumentert kultur, det vi har i forskjellig mengde Er-kultur helheten i vårt liv, livsverdenen, det vi bærer i oss og som er rundt oss
6
Fagperson med to oppgaver
To oppgaver gjør en religionslærer til fagperson i dobbelt forstand. Hun skal: utføre sin lærergjerning på en pedagogisk profesjonell måte bidra til at elevene tilegner seg religions- og livssynsfaglig stoff
7
Lærer og forbilde? Må en lærer være forbilde for elevene?
Ja, en lærer er forbilde i alt han gjør
8
Livstolkning og perspektiver
Både lærere og elever har livstolkninger Elevene skal få bevissthet om sine egne livstolkninger og utfordring til å utvikle dem Hvordan kan en lærer bruke innenfra-perspektivet og utenfra-perspektivet for å stimulere elevene til livstolkning? Ved å bruke dem med balanse, dvs. slik at ikke det ene får dominere
9
Mandat til å bestemme Hvem bestemmer RLE-undervisningen?
Hvem har fortrinnsrett? Foreldrene har fortrinnsrett til å bestemme hva slags undervisning barna skal få ifølge FNs menneskerettighetserklæring art. 26. pkt. 3 (1948)
10
Elevenes selvbestemmelse
Den religiøse myndighetsalderen er i Norge 15 år.
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.