Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
”Kaffekurs”

2 Innledning Yrkesetikk for seksjon kontor og administrasjon er nå utarbeidet som ”kaffekurs”. En har tatt for seg setning for setning i det yrkesetiske arket, og prøvd å analysere disse og gi dem et dypere innhold. Dette er ingen fasit, og setningene kan ofte ha flere betyninger, og det er derfor viktig at alle er med for å finne gode løsninger. For vi som jobber i offentlig forvaltning er yrkesetikk viktig for oss selv, og for våre brukere. La oss derfor dra lasset sammen!

3 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Yrkesetikken er en felles plattform for Fagforbundets medlemmer og skal stimulere til refleksjon over: Egen yrkesutøvelse Egen yrkesutøvelse vil si at man må vurdere sin egen arbeidssituasjon og hvordan man er i den og hvordan man utfører arbeidet sitt Vi ser etter muligheter heller enn problemer. Vi søker stadig etter nye og bedre løsninger og nye måter å tenke på, ofte sammen med våre brukere (eller kolleger)

4 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Yrkesetikken er en felles plattform for Fagforbundets medlemmer og skal stimulere til refleksjon over: Videreutvikle gode holdninger og praksis For å videreutvikle holdninger må man ta tak i de positive tingene vi gjør i arbeidet og videreutvikle disse. Og igjen gjøre dette om i praksis. Vi tar initiativ, - vi engasjerer oss og deltar aktivt i organisasjonens utvikling. Vi fremsetter konstruktiv kritikk og kommer ikke med innvendinger uten samtidig å peke på alternative løsninger.

5 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Vi skal bidra til høy bevissthet om yrkesetikk og kunne ta personlig og juridisk ansvar for egen yrkesutøvelse. Vi tar ansvar for våre egne handlinger Vi holde løfter og avtaler Vi utnytter vår arbeidstid best mulig

6 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Yrkesetikk handler blant annet om kvaliteten på tjenesten vi som tjenesteytere utfører. Kvaliteten skal være god innenfor de regler og lover som vi må forholde oss til.

7 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Høy bevissthet om yrkesetikk gjør oss i stand til å fatte riktige beslutninger i en travel hverdag. Det er viktig at vi til enhver tid tenker yrkesetikk.

8 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Alle har krav til å bli møtt med respekt og verdighet, uansett hvilket ærend vedkommende har. Bli sett og hørt Være inkluderende Ulikhet er en styrke Behandle folk slik du selv ønsker å bli behandlet Være ærlig og gi fullstendig og korrekt informasjon

9 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Fagforbundets medlemmer har respekt for sine medmennesker, basert på grunnleggende menneskerettigheter og verdier: Vi behandler hverandre med respekt, uavhengig av meninger, roller og faglig tilhørighet

10 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Omtanke, Solidaritet og Samhold (vårt verdigrunnlag) Omtanke: Ta vare på hverandre Solidaritet: Samhørighet eller gjensidig ansvar Samhold: Vi må holde sammen i ”tykt og tynt”

11 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Uavhengig av etnisk bakgrunn, kjønn, funksjonshemming, seksuell legning, livssyn, tro, bosted og økonomi Vi ser på ulikhet som en styrke for vårt samspill og vår utvikling Vi viser omtanke og respekt for – og har en positiv holdning til – våre kolleger og brukere

12 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
For den ansatte: Jeg skal medvirke til at brukere blir informert om sine rettigheter som: Retten til samtykke og brukermedvirkning Samtykke vil si å være enige om at det innhentes opplysninger eller at det gis opplysninger om personer eller saker. Med brukermedvirkning mener vi at de som berøres av en beslutning eller er brukere av tjenester får innflytelse på beslutningsprosesser og utforminger av tjenestetilbudet

13 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
For den ansatte: Jeg skal medvirke til at brukere blir informert om sine rettigheter som: Retten til innsyn etter forvaltnings- og offentlighetsloven. Forvaltningsloven gir partene adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokument. Offentlighetsloven gir unntakene for det som ikke kan offentliggjøres. (I utgangspunktet ønsker man jo at det meste skal offentliggjøres innenfor offentlig forvaltning)

14 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
På arbeidsplassen er jeg en god kollega som tar ansvar for et trygt, utviklende og inkluderende arbeidsmiljø og fremmer samarbeid de ansatte imellom. Jeg viser raushet, gir mye positiv tilbakemelding og deler mine kunnskaper og erfaringer med andre. Jeg har konstruktive meningsbrytninger og diskusjoner før viktige beslutninger tas. Jeg ser på feil som en løsningsmulighet. Jeg har stor romslighet for mennesker som tenker annerledes, og tar andres adferd i beste mening.

15 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Jeg skal til enhver tid være serviceinnstilt og vise respekt for andres arbeid. Et smil, et nikk, en vennlig kommentar kan løse mangt og kan bidrag til et godt arbeidsmiljø og trivsel på arbeidsplassen

16 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Gi kollegaer og brukere informasjon, motivere, samhandle og være løsningsorientert. Jeg er selv ansvarlig for å kommunisere på en respektfull, åpen og ærlig måte med kolleger og brukere

17 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
På arbeidsplassen er jeg en konstruktiv og positiv medarbeider. Jeg ønsker en arbeidsplass som har en åpen og uformell atmosfære med stort rom for humor.

18 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Dersom jeg gjennom mitt arbeid oppdager forhold som ikke er i tråd med gjeldende regler og instrukser, sørger jeg for at dette blir rapportert. Jeg tar opp brudd på etiske normer og regler (varsler). (Det er lov å si i fra om feil og mangler)

19 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Gjennom dette bidrar jeg til at arbeidsgiver er godt orientert om avvik, og får mulighet til å gripe inn, slik at forholdene rettes opp. Det er et felles ansvar at alt arbeid foregår innfor de lover og regler som vi forvalter

20 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
I hele min yrkesaktive praksis vedlikeholder jeg og fornyer jeg mine faglige kunnskaper i tråd med utviklingen i fagfeltet. Sørge for at jeg lærer og utvikler relevant kompetanse. Jeg må akseptere at mine arbeidsoppgaver kan justeres etter arbeidsplassens behov og utvikling, og at jeg dermed må kurse meg opp. Sørge for at jeg lærer og utvikler relevant kompetanse. Jeg må akseptere at mine arbeidsoppgaver kan justeres etter arbeidsplassens behov og utvikling, og at jeg dermed må kurse meg opp

21 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Alle har, med visse lovbestemte unntak, taushetsplikt. Jeg behandler fortrolig informasjon konfidensielt Jeg behandler fortrolig informasjon konfidensielt . Forvaltningsloven, offentlighetsloven og alle særlovene.

22 Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Informasjon skal håndteres med størst mulig varsomhet. Forvaltningsloven, offentlighetsloven og alle særlovene.


Laste ned ppt "Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google