Humanistisk Pedagogikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Samhandling.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Pedagogisk analyse.
Hønefoss politistasjon
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
KLASSELEDELSE.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Sosiologi i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Identitetsdanning.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Generelle tiltak og forebygging
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Utfordringer i familien
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Tanker om barnehagens læringsmiljø
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Ulikheter og variasjoner
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
"God bagasje på livets reise."
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008.
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Modellkommunene Hva er unikt?
Økologisk systemperspektiv
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Transaksjonsmodellen
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen til foreldremøte
Tidlig innsats og utfordrende atferd
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Humanistisk Pedagogikk En mangfoldig retning - både når det gjelder forståelsesgrunnlag og metode Reaksjon mot dogmatiske oppfatninger i psykodynamisk tradisjon og behaviorisme. (atferdsmodifikasjon, sosial læringsteori) Også kalt den tredje kraft Sentrale navn: Abraham Maslow, Charlotte Buhler, Carl Rogers, Uri Bronfenbrenner, William Glasser. Filosofisk utgangspunkt: Eksistensialisme - Kierkegård, Heidegger, Sartre Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Menneskesyn Optimistisk og positivt Det typiske for mennesket er at det har i seg et driv mot selvrealisering, et ønske om å utnytte sine evner og kreativitet: å skape, være sosial og i vekst For at det skal skje må det foreligge noen betingelser Rogers og Bronfenbrenner: empati. Maslow : dekke noen grunnleggende behov Mennesket er et fritt, selvstendig individ som kan foreta valg ut fra et selvstendig verdigrunnlag Valg får konsekvenser: Solidariske og private Valg kan være ansvarlige og uansvarlige Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Valg og konsekvenser Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Modell for ansvarsutvikling Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Humanistisk perspektiv – Hva det betyr for barn Sosial kompetanse Meningsdanning gjennom dialog Barnets stemme og ytringer blir hørt Relasjonstrening - voksenkontakt Kan bli utflytende og ustrukturert. Mange og vanskelige valg kan skremme Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Trygghetsbehov Stabilitet i tilværelsen Noen faste rammer Rutiner som overholdes (av voksne) En verden som er rimelig forutsigbar Regulert døgnrytme Fysisk trygghet Mobbing tilgjengelige voksne Vi har et samfunn som er særlig opptatt av dette, men er vi i en del sammenhenger blitt for overbeskyttende slik at det i seg selv skaper utrygghet. (Ludvigsyndromet) Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Trygghetsbehov 2 Trygghet i kontaktforhold: Kontaktskapende aktiviteter Negativ kontaktsøking sikrest Kontaktsøkende atferd skal bli besvart Trygghet i relasjoner: Avhengig av voksne som er stabile, seg selv, ikke spiller roller og er forutsigbare - betinger handlingsrom Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Trygghetsbehov 3 En verden med grenser og struktur Det er viktig for dekning av trygghetsbehov at det finnes noen grenser og kjøreregler for atferd som er tydelige og at det finnes noen voksne som er villige til å sette disse. (Det medfører ofte ubehag) Hvilke grenser vil være individuelt og alltid et grunnlag for diskusjon. Særlig for autoritetene Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Autoritet / Autonomi Å bruke autoritet er forskjellig fra å være autoritær. Vekst og ansvarslæring er at autonomiområdet utvides. Dersom dette ikke er et mål for pedagogisk virksomhet er bruk av autoritet uheldig eller lite ønskelig.Valg må skje innen faste rammer avhengig av modenhet. Vekstkurve: Autoritetsområde Voksne bestemmer Autonomiområde barn/elever bestemmer Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Involvering 1 Sentralt begrep i involveringspedagogikken. Def.: Involvering kan defineres som et sterkt, vedvarende, gjensidig følelsesmessig forhold mellom to eller flere mennesker. (Nissen 83) Et umulig pedagogisk ideal eller forutsetning for vekst? ( ekte og positivt) Likevel et nyttig begrep? Det er lettere å tenke involvering dersom en er gruppeorientert Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Involvering 2 For lærere og andre som arbeider med mennesker: Forsiktig med utbrenthet Det er forskjell på involvering og invadering Involvering fremmes gjennom aktiviteter som gir samhandling og felles opplevelser. Friluftsliv og nærmiljø kan gjerne brukes. Tid er en ressurs - tid sammen Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Sosiale behov 1 Sosial behovsdekning skjer i miljøer der det er flere personer som samhandler og kommuniserer Primærgrupper har tapt betydning i forhold til ulike sekundærgrupper både for barn, ungdom og voksne Barnehage, skole og organiserte fritidsaktiviteter blir derfor viktige arenaer for sosial behovsdekning. En forutsetning for god sosial behovsdekning er at et menneske - i et miljø som har betydning for det - opplever omsorg og anerkjennelse fra andre i miljøet. (Signifikante andre). G.H.Mead -symbolsk interaksjonisme Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Sosiale behov 2 På dette området er det store individuelle forskjeller – særlig gjelder det den sosiale sensitiviteten Fokusering på den enkelte og hans fungering I gruppa blir viktig: Personliggjøring og samspillsperspektiv I denne sammenheng hører også konflikter og å lære å løse disse til (Metode problemløsing I grupper) En annen viktig forutsetning er at et individ opplever seg som en ressurs I miljøet – dvs. En bidragsyter som kan ha en omsorgsfunksjon og bety noe for andre Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Sosiale behov 3 Den beste sosiale behovsdekningen finner vi i miljøer er preget av gjensidige praktiske og følelsesmessige gi / ta forhold og der deltakerne kan veksle mellom disse posisjonene Å skape slike miljøer er den pedagogiske utfordringen Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Sosial ansvarlighet 1 Def.: Sosial ansvarlighet defineres som evnen til å tilfredsstille de grunnleggende behov. Det skjer på en slik måte at andre av den grunn ikke fratas muligheten til å få sine behov tilfredsstilt (Nissen 83) En norm for sosialt samvær som er almengyldig og logisk Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Sosial ansvarlighet 2 3 betingelser for vekst i sosial ansvarlighet: 1. Den enkelte må være deltaker i et miljø hvor det er et rimelig tilfredsstillende involvert forhold mellom deltakerne. (jfr. trygghetsbehovsdekning) 2. Det må ligge til rette for aktiviteter som muliggjør interaksjon mellom deltakerne slik at det utvikles et følelsesmessig gi/ta forhold (sos. 3. Det må være personer tilstede i miljøet som selv har utviklet så stor grad av sos. ans. at de er villige til å gå inn å kreve det samme av andre, sette grenser og kreve ansvarlig atferd Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Egenverdsbehov Aktiviteter og Oppgaver Meningsfullhet og nyttefunksjon Miljøreaksjoner Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Stemplingsteori - _H. Becker 63 Outsider Atferd i forhold til normene Normalitetsmålernes oppfatning og reaksjon Følger regler Følger ikke regler Betraktes som avviker Falskt anklaget ”Ekte” avviker Betraktes ikke som avviker Konformist Skjult avviker Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

4 typer problematferd: Problematferd i skolen Nordahl - Sørlie 1998 Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO 4 typer problematferd: Lærerrapporterte 4.kl: 11,5% - 7kl.: 10,8% - vgs/gr.k.: 19,8% Andel av de problemdefinerte Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

GAMLE Ullerål / Honerud Timeplan MAN. gu Tir Honerud Ons GU Tors Fre Gu Norsk Prosjekter Mat Kr.dom Nat.fag Pause ALLMØTE Samf. Fag Til 14.00 Til 15.30 Engelsk Personalmøte Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO

Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO Ulike arenaer Læringsarena Sosial arena Sosial læringsarena Underholdningsarena Terje Endrerud Ansvarslæring ISP -UIO