Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Tidlig innsats og utfordrende atferd
2
«Vente å se» Tidlig inn Modning Utvikling
Stort spenn i normal-utviklingen Arv Tiden går fort Tidlig inn Negativ atferd øker Større effekt Mer for pengene Miljø
3
Avlæring/omlæring Negativ atferd øker, med økende alder
Foreldreansvar/barnehageansvar Mer konstruktive måter å løse sine utfordringer Hjelpe barnet til å gjøre gode valg Varm og tydelig voksen, autoritativ Effekten er større ved tidlig start
4
Atferdsproblemer I hvilken grad barns atferd bryter med gjeldende normer og forventninger i oppvekstmiljø og samfunn. Normativt. Viktig å være klar over hvilke normer man eier privat/ i samfunnet/ i barnehagen. Atferd kan bryte med normer uten å forstyrre for barnets utvikling etc. Aldersadekvat? Forstyrrer eller hemmer læring og utvikling? Hemmer positiv sosial samhandling?
5
Innagerende/utagerende
Utagerende atferd forstyrrer gruppen. Konflikter, sinne, verbale og/eller fysiske angrep. Innagerende forstyrrer/hemmer positiv sosial omgang. Angst, depresjon, utestengt av jevnaldrende. Ødeleggende for barnets egen trivsel og fungering. Overlapping av problematikk er ikke uvanlig.
6
Kartlegging Varighet Frekvens Intensitet Omfang Hensikt
7
Reaktivt aggresjonsmønster
Hva ligger bak? Atferd som reaksjon på noe ytre som barnet opplever eller erfarer. Observasjon/kartlegging/foreldresamarbeid. Forståelsen vil prege den voksnes samhandling med barnet. Gjennom samtaler med foreldre kan man oppnå økt forståelse for de ulike miljøene som påvirker barnet. (Bronfenbrenner mikro/meso/makro osv) Varm relasjonsbygging. Tydelig i situasjoner med negative handlinger.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.