Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Bergen en sykkelby med potensiale
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Nye transportløsninger i Mjøsregionen Anne Karin Torp Adolfsen Fylkesråd 17. Januar 2014.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Kommunereform for vekst
Miljøpakken for transport i Trondheim
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
KDP E18-korridoren i Asker
Nasjonal Transportplan
Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen
Fylkesmannen Vest-Agder – Kristiansand kommune
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Eksempel 4: Smart transport
Begrensninger og muligheter
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Christian Grorud
Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Faglunch: Sykkelandel i Bergen / Trond Berget. Anledningen Trond Berget i Asplan Viak - presentasjonsrunde Hvem er Trond Berget?
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Ny nasjonal transportplan ved Jan Fredrik Lund, Statens vegvesen
Fortetting med kvalitet
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
DriveNow Company Profile
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Kommunemøter RPBA - om RTP
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Rullering av Regional transportplan
Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Handlingsprogram
Regional areal- og transportplan for Bergensområdet
Utskrift av presentasjonen:

Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale Politisk verksted Regional transportplan Agder Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale BYMILJØAVTALE KRISTIANSANDSREGIONEN

Faglig bakgrunn: BYMILJØAVTALE KRISTIANSANDSREGIONEN

På privaten…. BYMILJØAVTALE KRISTIANSANDSREGIONEN

Agenda Hva er Bymiljøavtalen ? Målsettinger Utfordringer Føringer BYMILJØAVTALE KRISTIANSANDSREGIONEN

Hva er Bymiljøavtalen ? Bakgrunn NTP har satt «Mål for den nasjonale transportpolitikken i byområdene». Kristiansandsregionen er en av de byregionene som er utpekt. Det er etablert et samarbeid mellom: Statens Vegvesen Kristiansand kommune Vest Agder Fylkeskommune ATP kommuner BYMILJØAVTALE KRISTIANSANDSREGIONEN

Hva er Bymiljøavtalen ? Innhold En helhetlig plan for transport i byområdene: Veg (Statens Vegvesen) Kollektiv (Vaf) Sykkel og gange (Kommunen) BYMILJØAVTALE KRISTIANSANDSREGIONEN

Målsettinger (fra NTP) En mer miljøvennlig bytransport. Veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. (nullvekstmålet) Næringstrafikk omfattes ikke av nullvekstmålet. BYMILJØAVTALE KRISTIANSANDSREGIONEN

Tiltak som kan være aktuelle: Kollektivsystem – kapasitet og effektivitet. Indre ring: sentrum – Lund – UiA – Sykehuset. Transportknutepunkter utenfor Metroen med park and ride anlegg. Ytre ringveg – gjennomgangstrafikk utenfor bysentrum. Gartnerløkka – ny løsning med kollektiv som en integrert del. Jernbanetomta og området rundt blir sentralt (arbeidsplasser og kollektiv). Gang og sykkelveger inkludert sykkelekspressvegen. Styrt arealpolitikk. Restriktive tiltak for å stanse veksten i bruk av privatbil. BYMILJØAVTALE KRISTIANSANDSREGIONEN

Utfordringer Hvordan skal man nå nullvekstmålet og samtidig legge forholdene til rette for vekst innenfor næringslivet ? Hvordan stimulere til overgang fra bil til buss og gange/sykkel ? Hvordan få tilstrekkelig kapasitet og effektivitet i kollektivsystemet ? Arealpolitikk – hvordan stimulere til fortetting og utbygging langs kollektivakser ? Sammensetning av tiltak – «myke / harde» Restriktive tiltak… (rushtidsavgift, parkering, mv.) BYMILJØAVTALE KRISTIANSANDSREGIONEN

Foreslått utbyggingsmønster (KVU) - Kristiansandsregionen BYMILJØAVTALE KRISTIANSANDSREGIONEN

Føringer Pengene skal brukes der de har størst effekt. BYMILJØAVTALE KRISTIANSANDSREGIONEN

4.900 1.300 14.000 6.100 10.000 85.000 11.000 BYMILJØAVTALE KRISTIANSANDSREGIONEN

Takk for oppmerksomheten ! ! BYMILJØAVTALE KRISTIANSANDSREGIONEN