Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEskil Helle Endret for 5 år siden
1
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011 Gorm Carlsen senior rådgiver plan og analyse. °Naturvernforbundet
2
Voksesmerter på Nord-Jæren:
°Naturvernforbundet
3
°Naturvernforbundet
4
Tema: Litt om kollektivtrafikken
Parkeringspolitikken i lys av debatten om 65 P-plasser i Stavanger «Sentrum kontra periferi» Litt om at «Kollektivtiltak hjelper ikke, men det hjelper ikke uten kollektivtiltak» Litt om lokalpolitiske virkemidler som virker Litt om viktigheten av gjennomføringsfasen °Naturvernforbundet
5
Hvordan er kollektivtilgjengeligheten?
Befolkningstetthet Kollektivkvalitet (reisetid til «alle« målpunkter) °Naturvernforbundet
6
Byvekst og tilgjengelighet
Befolkningsvekst Kollektivkvalitet Sandnes øst er en utfordring for kollektiv-betjeningen Skal ikke bare ha god frekvens, skal også nå mange steder. Reiselengdene øker. °Naturvernforbundet
7
Apropos fjerning av parkeringsplasser i Stavanger sentrum Er det egentlig viktig å stramme inn på parkeringspolitikken i sentrum? °Naturvernforbundet
8
Sentrum vs. Forus Lura status
Stavanger sentrum Forus Lura kvm Bygg 3 000 P-plasser 0,3 plasser pr 100 kmv BRA Felles avgiftsparkering 7 500 ansatte Bilbruksandel 50% kvm Bygg P-plasser (økt med siden 2000) 1,1 plass pr 100 kmv BRA Gratis individuell parkering ansatte Bilbruksandel 80% °Naturvernforbundet
9
Sentrum periferi, hvor ligger utfordringen.
Trafikk forbi sentrum Reiser gjennom Stavanger sentrum Mellom 60 og bilturer til Forus Lura hver dag (hver vei) Mellom 10 og 15% = 6 – biler skal gjennom sentrum. Bare fra Forus/Lura! °Naturvernforbundet
10
Apropos fjerning av parkeringsplasser i Stavanger sentrum
Innstramming av parkeringspolitikken i Stavanger sentrum har liten effekt på køsituasjonen. Det er arbeidsreisene som går gjennom sentrum mot Hillevåg, Mariero, Forus Lura etc. som må ha fokus. Det viktigste i sentrum er å få kollektivtrafikken fram. °Naturvernforbundet
11
Parkeringspolitikken er helt sentral
Parkeringspolitikken er individualisert og privatisert, - gir dårlig vilkår for styring. Reservert gratis parkering ved arbeidsplass gir bilen uforholdsmessige konkurransefordeler. Sikret i lovverk siden 1965! Intet lovverk sikrer standarden på kollektivtilbudet! °Naturvernforbundet
12
Utjevning av konkurranseulikheter gir gode resultater
Forsterkning av kollektivrutene gir marginal effekt alene. Gangavstand og pris på parkering er avgjørende Forsterkning av kollektivtilbudet og «kollektivfremkommligheten» er nødvendig for å få effekt av andre tiltak! °Naturvernforbundet
13
Parkeringsregimets betydning for bilbruk på arbeidsreiser.
°Naturvernforbundet
14
Eksempel mulig kollektivbruk og virkemidler i Jåttåvågen 2
°Naturvernforbundet
15
Kollektivakse gjennom
Kollektivakse i FV 44 Kollektivakse gjennom Kollektiv i FV 44 Kollektiv gjennom Individuell P. Gratis 25% 26% Felles P. Gratis (gangavstand) 34% 35% Felles P. Avgift (gangavstand + avgift) 63% 64% °Naturvernforbundet
16
Virkemidler i parkeringspolitikken for lokalt:
Plan/Arealpolitikk Gjennomføring Regulere all parkering knyttet til ny utbygging til offentlige og felles parkeringsanlegg Ingen parkeringsanlegg skal etableres med kortere gangavstand enn kollektivtilbudet. Finansiering sikres gjennom frikjøp og utbyggingsavtaler. All parkering skal være avgiftsbelagt Arbeidsparkering belastes etter bruk. (fornuftig å la bilen stå hjemme) Boligparkering belastes med fast pris. (Man skal ikke spare P-avgift ved å bruke bilen) La parkeringsavgiften finansiere kollektivkortene, obligatorisk. °Naturvernforbundet
17
Til slutt: Sørg for en langsiktig forutsigbar finansiering av kollektivtransporten Sørg for at areal og transportpolitikken blir regional. Kommunene må ikke konkurrere med dårlige løsninger. °Naturvernforbundet
18
Takk for oppmerksomheten !
°Naturvernforbundet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.