Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bruk av GIS i Trondheimsregionen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bruk av GIS i Trondheimsregionen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Prosjektleder IKAP - Esther Balvers 3. september 2019

2 Trondheimsregionen

3

4 Samordnet areal- og transportutvikling
spare jordbruksareal klimavennlig arealutvikling attraktiv region å bo i attraktiv region å etablere og drive næringsvirksomhet i

5 Befolkningsutvikling
Endring i folkemengden snitt/år Trondheim 16.417 2.736 Stjørdal 1.933 322 Melhus 1.255 209 Malvik 1.188 198 Skaun 1.129 188 Orkdal 503 84 Midtre Gauldal 286 48 Klæbu 266 44 Rissa 202 34 Leksvik 3 1 Totalt 23.182 3.864 Folkemengde 1. juli.2017 6.622 11.927 6.268 16.330 8.062 Endring i folkemengden antall %-vekst Trondheim 3.171 1,7 % Stjørdal 308 1,3 % Melhus 167 1,0 % Malvik 120 0,9 % Skaun 207 2,6 % Orkdal 124 1,1 % Midtre Gauldal -30 -0,5 % Klæbu -11 -0,2 % Rissa Leksvik -33 -0,9 % Totalt 4.012 1,4 % 6.075 13.879 23.742 3.475 Trondheimsregionen Kilde: SSB

6 Varmekart befolkning

7 Boligtyper i kommunene juli 2018
Kilde: Matrikkel

8 Boligtyper bygd Kilde: Matrikkel

9 Hvor bygges det boliger
Kilde: Matrikkel

10 Jordbruksareal (dekar) Innmarksbeite, overflate dyrka, fulldyrka
2011 2015 (%) Trondheim 65.430 63.670 -1.760 -2,69 Rissa 57.980 57.780 -200 -0,34 Orkdal 50.780 50.600 -180 -0,35 Midtre Gauldal 54.980 56.700 1.720 3,13 Melhus 74.010 72.590 -1.420 -1,92 Skaun 33.370 33.340 -30 -0,09 Klæbu 10.790 10.770 -20 -0,19 Malvik 13.980 14.590 610 4,36 Stjørdal 90.640 88.650 -1.990 -2,20 Leksvik 23.060 23.820 760 3,30 Trondheimsregionen -2.510  -0,53 Kilde: SSB

11 Jordbruksareal Kilde: AR

12 Endring i reisemiddelfordeling RVU 2009/10 – 2013/14

13 Reisemiddelfordeling arbeidsreiser RVU 2013/14

14 Transport Pendlerstrømmer Reisemiddelfordeling
Reiselengde til arbeidsplass Påstigningstall holdeplasser regionbuss

15 Samordning areal- og transport
Boliger gang/sykkelavstand nærmeste sentrum Målkonflikt landbruk – klimavennlig transport Boligfelt i kommuneplan på rett sted? Eksempler boligfelt

16 Næring og næringsareal
Lokalisering virksomheter (10+ansatte) Fordeling bransjer Næringsareal – tidsperspektiv utvikling Næringsareal – arealutnyttelse (%-BYA)

17 Arbeidsplasslokalisering

18 Kartportaler Boligfeltbase Bedriftsregister
Boligfeltbase Bedriftsregister Befolkning, bolig, transport Næringsareal

19 Byvekstavtale for Trondheimsområdet Samordnet areal- og transportutvikling for å oppnå nullvekstmålet

20 Byvekstavtale for Trondheimsområdet Samordnet areal- og transportutvikling for å oppnå nullvekstmålet

21 Forhandling om Byvekstavtale

22 Byvekstavtalen (BVA) Staten, Trøndelag fylkeskommune, Melhus – Trondheim – Malvik – Stjørdal kommune (Skaun og Orkdal burde også ha vært invitert, kanskje neste gang?) Statlig bidrag i finansiering infrastrukturtiltak (gang, sykkel, kollektiv) og drift kollektivtransport Budsjett NTP mot Egenandel partene lokalt og inntekter bompenger + Forpliktelser arealutvikling som støtter opp under infrastrukturtiltakene, nullvekstmål Restriktive tiltak personbiltransport (bomstasjoner, parkering) Ferdig forhandlet 15. mars Politisk behandlet kommunestyrene, fylkestinget periode mars-juni Signert av alle parter 25. juni 2019

23 Uten GIS kan vi planleggere ikke gjøre vår jobb


Laste ned ppt "Bruk av GIS i Trondheimsregionen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google