Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS"— Utskrift av presentasjonen:

1 Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
KIT-prosjektet 2016 Mer presis håndtering av arealbruk, gåing, sykling og kollektivtransport i transportmodellene Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS

2 Forbedringsmuligheter i RTM
Fagkunnskap/ inngangsdata Modellverktøy God nok kunnskap? Kan det gjøres i dagens modeller? Bedre kunnskap Bedre modeller behov for bedre kunnskap behov for bedre modeller Uttesting i modell for byområder Beslutning om permanent implementering / bruk Estimering eller verifisering Krav til å sikre addisjonalitet og avklare systemgrenser tilsvarer internasjonale klimakonvensjoner

3 2015 FoU 1.1 Prognoser areal Rambøll for KMD FoU 1a Arealbruk Asplan+ for SVV FoU 1b Sykkel Urbanet+ for SVV FoU 1c Kollektiv Urbanet+ for SVV FoU 2 Gå, gr.kretsintern SINTEF+ for KS KIT karakte- ristika i transport- modeller Samarbeid KMD, KS, SVV Felles styrings- gruppe og sekretariat Koordinert innsats, felles aktiviteter, gjensidige bidrag, oppfølging storbyer Samordne utlysninger Felles bruk og formid- ling av resultater 2016 Person-transportmodellen (PTM) prognoser for arealbruk i RTM, grunnlag for byutviklingsavtaler (KMD). Utprøving og videreutvikling av metode gjennomført i Bergen gjøres for SVG, BGO og TRD-regionen Parallelt prosjekt om koll. kapasitet og fortettingspotensial i knutepunkter Øvrige tema som vurderes «rett virksomhet på rett sted» effekt av ulike planalternativer Handlingsrom parkering - oversikt tiltak/ ansvarlige og hvordan dette påvirker bilbruk KS (fullført) Rastermodellen, områdekvalitet gåing og de korteste reisene i RTM (KS) UTPRØVING og videreutvikling av metode foreslått av SINTEF/NTNU Utprøving i Bergen, videreutvikling og brukerveiledning (KMD, pågår) Øvrige tema som vurderes inkludere attraktivitet for gåing vurdere bruk for korte sykkelturer tidsplan for innføring i RTM behov RVU/FoU - utprøving by «Bedre by» FoU-prosjekter, Statens vegvesen tilgjengelighet holdeplasser, inkl. utprøving av rastermetoden for gåing til kollektiv (pågår) kollektivlenker, frekvens, tidtabell (pågår) Blant øvrige tema som vurderes turproduksjon; status og databehov parkering Flere relevante prosjekter som pågår/planlegges Kollektivstandard i RTM Kollektivtrafikkens evne til å tiltrekke seg reisende, standard. Prosjekter vurderes i JBV egenskaper ved transportmidler egenskaper ved holdeplasser/ terminaler inkludert byttepunkter behov RVU/FoU - utprøving by Ytterligere aktuelle fokusområder i 2017: Automatisering av kollektivkoding, koding av rutetabeller, trengsel om bord 2017: Videre FoU og utprøving. Storbyene kan også i 2017 søke midler fra KMD’s plansatsing

4 Tydelige alternativer med tallfestet effekt opplyser og ansvarliggjør fagfolk, beslutningstakere og øvrig samfunn ± kjøretøy kilometer Effekt av endring i planlagt arealbruk og/eller transportsystem tallfestes, målt i kjøretøykilometer, oppnåelse av nullvekstmål eller klimagassutslipp Lett kommuniserbare alternativer for byutvikling som samtidig omfatter arealbruk og transportsystem

5 PTM – meir enn bustadprognosar til RTM?
Korleis kan vi bli flinkare til å sjå effekt av arealbruk i samanheng med effekt av transportretta tiltak. Korleis kan bruk av PTM påverke RTM-modellering, og kanskje gi nye muligheiter: betre modellering av reiser til fots (rastermetoden), på sykkel og kollektivt parkering (omfang - PBL, regulering - vegtrafikklova) lokalisering av rett verksemd på rett stad (ABC) turproduksjon restriksjonar på bilbruk (trafikantbetaling)

6 rune.opheim@civitas.no 915 83 199 – www.civitas.no © AS Civitas 2015


Laste ned ppt "Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google