Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring
Program Velkommen Forelesning og oppgaver v/ Knut Roald 1.lektor HiSH - Hva kjennetegner en lærende organisasjon? - Hvilke arbeidsmetoder fremmer en lærende organisasjon ? Lunsj Lærende org. fortsetter Pause Videre arbeid med pedagogisk retning Vel hjem
Kompetente barn og unge Pedagogisk retning
Hovedmål: Kompetente barn og unge Bergen kommune implementerer Barnehage- og Kunnskapsløftet ved å vektlegge kompetansebasert læring og utvikling i barnehage og skole Kompetanse er å utvikle og gjøre bruk av kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer til å ta beslutninger og handle ut fra egne og fellesskapets mål
Hva er pedagogisk kvalitet? Pedagogisk kvalitet defineres som: Den grad av bevissthet som de voksne viser i sitt arbeid for å skape en pedagogisk virksomhet som tilbyr barna optimale betingelser for: barnas eget arbeid med å lære, barnets personlige utvikling og trivsel og læringen av de overgripende samfunnsmålene
Spenningsfelt Subjekt Objekt Individ Fellesskap
Hvilke briller har vi på? Organisasjonens perspektiv Pedagogens perspektiv Barneperspektivet Barnets perspektiv
Pedagogens fokus Fokus på barnets læring Fokus på egen læring/egen jobbutførelse Fokus på samfunnets intensjoner
Har ”retning” noen konsekvenser for ….. - Verdigrunnlaget? - Innholdet ? - Metodene ? - Kulturen ?
Verdigrunnlaget Hva tror vi på ? - Hva er vår visjon ? - Hva er vårt læringssyn tuftet på ? - Hvilken profil vil vi framstå med ? - Hva er rett ? - Hvilke normer har vi?
Innholdet Hva arbeider vi med ? - Hva er prioritert i våre planer ? - Hvilke mål fokuserer vi på ? - Hvilke resultater dokumenteres ? Let opp sammenhenger mellom praksis og ”retning” !
Metodene Hvordan arbeider vi ? - Hvordan organiserer vi ? gruppering, tid, rom - Hvilke handlingsrekker etableres ? individuelle læringssløyfer organisasjonens læringssløyfer - Hvilke rutiner legger vi opp til ? - Praktiserer vi verdsettende vurdering?
Kulturen Hvordan er vi ? - Styring og medvirkning - Kommunikasjon, kunnskapsproduksjon - Handlingsrom, ”takhøyde” - Eksistensielle møter? - Formelle og uformelle roller
Kompetent…..? …gjelder det meg også… ? Hva innebærer det å fremstå som kompetent voksen ?
Oppgave Hvordan tilrettelegger vi neste års arbeid i personalgruppen for å ivareta pedagogisk retning og organisasjonslæring? Hva: Mål for arbeidet hos oss. Hvem: Deltakere Når:Tid og omfang Hvordan:Metode og tilrettelegging