Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Advertisements

Utprøving av kursopplegg Bergen, 28. og 29. januar 2013
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Hva vil vi i vårt prosjekt?. Ung informerer ung Vei- leder Lærer Inst- ruktør Lær- ling Elev v.g.s Elev gr.sk.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Rolighetsmoen barnehage
Tilpasset opplæring i en lærende skole
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
ØSTENSJØ ROTARY KLUBB inviterer til RYLA – 13. april 2008 Sørmarka Kurs og Konferansesenter, Enebakkveien Siggerud Tittel på seminaret:
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Program for dagen Velkommen Merkevarebygging v/Orangeriet Sammenheng satsingsområde/profil v/fagavd Gruppearbeid Lunsj Presentere gruppearbeid Fagavd.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Kvalitet og brukermedvirkning
Didaktiske analysekategorier
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Velkommen! Olweusgruppens instruktøropplæring Samling 2 5 – 7 september 2012.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Horten vidergående skole
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fritid med Bistand.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hvordan skape nye og kreative rom for samhandling og samvær Grorud samfunnshus Fredag 11.april 2008 Kl Velkommen.
Barnehagens samfunnsmandat
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Lekens egenverdi.
Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
Pedagogisk dokumentasjon
Velkommen til foreldremøte
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring

Program Velkommen Forelesning og oppgaver v/ Knut Roald 1.lektor HiSH - Hva kjennetegner en lærende organisasjon? - Hvilke arbeidsmetoder fremmer en lærende organisasjon ? Lunsj Lærende org. fortsetter Pause Videre arbeid med pedagogisk retning Vel hjem

Kompetente barn og unge Pedagogisk retning

Hovedmål: Kompetente barn og unge Bergen kommune implementerer Barnehage- og Kunnskapsløftet ved å vektlegge kompetansebasert læring og utvikling i barnehage og skole Kompetanse er å utvikle og gjøre bruk av kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer til å ta beslutninger og handle ut fra egne og fellesskapets mål

Hva er pedagogisk kvalitet? Pedagogisk kvalitet defineres som: Den grad av bevissthet som de voksne viser i sitt arbeid for å skape en pedagogisk virksomhet som tilbyr barna optimale betingelser for:  barnas eget arbeid med å lære,  barnets personlige utvikling og trivsel og  læringen av de overgripende samfunnsmålene

Spenningsfelt Subjekt Objekt Individ Fellesskap

Hvilke briller har vi på? Organisasjonens perspektiv Pedagogens perspektiv Barneperspektivet Barnets perspektiv

Pedagogens fokus Fokus på barnets læring Fokus på egen læring/egen jobbutførelse Fokus på samfunnets intensjoner

Har ”retning” noen konsekvenser for ….. - Verdigrunnlaget? - Innholdet ? - Metodene ? - Kulturen ?

Verdigrunnlaget Hva tror vi på ? - Hva er vår visjon ? - Hva er vårt læringssyn tuftet på ? - Hvilken profil vil vi framstå med ? - Hva er rett ? - Hvilke normer har vi?

Innholdet Hva arbeider vi med ? - Hva er prioritert i våre planer ? - Hvilke mål fokuserer vi på ? - Hvilke resultater dokumenteres ? Let opp sammenhenger mellom praksis og ”retning” !

Metodene Hvordan arbeider vi ? - Hvordan organiserer vi ? gruppering, tid, rom - Hvilke handlingsrekker etableres ? individuelle læringssløyfer organisasjonens læringssløyfer - Hvilke rutiner legger vi opp til ? - Praktiserer vi verdsettende vurdering?

Kulturen Hvordan er vi ? - Styring og medvirkning - Kommunikasjon, kunnskapsproduksjon - Handlingsrom, ”takhøyde” - Eksistensielle møter? - Formelle og uformelle roller

Kompetent…..? …gjelder det meg også… ? Hva innebærer det å fremstå som kompetent voksen ?

Oppgave Hvordan tilrettelegger vi neste års arbeid i personalgruppen for å ivareta pedagogisk retning og organisasjonslæring? Hva: Mål for arbeidet hos oss. Hvem: Deltakere Når:Tid og omfang Hvordan:Metode og tilrettelegging