Utviklingsøkologisk modell 3 Fluflex 19. og 20. aug 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Samhandling.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Kroppsøvingsdidaktikk
LÆRING Grunnleggende prosesser
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
7. Motivasjon i organisasjoner
Leken i et samfunnsperspektiv
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utviklingsøkologiske modell
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Barns læring, voksnes ansvar!
Lag leddsetninger med som
Mestring og forebygging av depresjon
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Barnehagen som språkarena
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Systemrettet Rådgivning Relevans, muligheter, utfordringer Liv M. Lassen
BARNAS BARNEVERN 2020.
Økologisk systemperspektiv
Kjære forelder/ foresatt
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Bronfenbrenners utviklingøkologi
Forelesning i ungdomskunnskap 20.September 2004
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Transaksjonsmodellen
Deltakende læring.
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
ALLE MED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge (NDFU)
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Grupper.
Barns utvikling: viktige begreper
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Velkomstklassen, Kopervik skole
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Roller og forventninger
Siste året i barnehagen
Pedagogisk dokumentasjon
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingsøkologisk modell 3 Fluflex 19. og 20. aug 2008                                    Uri Bronfenbrenner Utviklingsøkologisk modell 3 Fluflex 19. og 20. aug 2008 HH -LUH- BZ

Utviklingsøkologi handler om hvordan mennesket vokser, utvikles og sosialiseres i et dynamisk vekselspill med de sosiale omgivelsene, og hvordan politikk og menneskers livsvilkår påvirker utviklingsmulighetene i et samfunn. HH -LUH- BZ

Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell Mikrosystemet De settinger og arenaer barn og unge ferdes i/på Mesosystemet Bånd og samspill mellom ulike settinger og arenaer barnet/den unge ferdes i/på Tid = forandring Eksosystemet Andre miljøer som barnet/den unge sjelden eller aldri besøker, men hvor det skjer ting av betydning for deres liv og utvikling Makrosystemet Kulturelle og subkulturelle mønstre i samfunnet omkring: etikk, tradisjoner, politikk, sosiale organisasjoner etc. HH -LUH- BZ

Mikrosystemet – De settinger og arenaer barn og unge ferdes i/på Hovedarena/mikromiljø med del-settinger som kan være delvis overlappende Den optimale situasjon i alle arenaer: samsvar mellom behov og egenskaper og krav og forvent-ninger (goodness of fit (jfr. Flyt-sonen) Andre mikromiljøer/ hovedarenaer Familie Massemedia/ reklame Venner ”Byggeklosser” : Aktiviteter (felles - læring) Sosiale relasjoner Roller (rolleforventning og varierte rollemodeller) Eget nabolag Lag/klubb Klasse/ barnehage Besteforeldres nabolag Mesosystemet HH -LUH- BZ

De viktigste byggeklossene for sosialiseringsforløpet i hver setting: Aktiviteter som barnet observerer og/eller deltar i Sosiale relasjoner til andre mennesker. NB: De følelsesmessige kvalitetene ved relasjonene Roller som barnet går inn i og ut av, samt roller det eksponeres for HH -LUH- BZ

Molare aktiviteter En molar aktivitet er en kontinuerlig prosess som omfatter mer enn kun en begynnelse og en slutt. Det er en handling med et eget forløp. Molare aktiviteter har en tendens til å vedvare over tid og motsette seg avbrytelser. Aktiviteten styres av en intensjon. (Løhre Nielsen 1992). Eks: Lek, å lære seg å sykle, hoppe strikk, spikke osv. Molare aktiviteter kan både gjøres alene og sammen med andre. Molare aktiviteter viser barnets utviklingsnivå og fremmer den samme utvikling. Barnet kan være observatør til andres molare aktiviteter, også disse kan ha påvirkningskraft på barnet (jfr den indirekte oppdragelse). HH -LUH- BZ

Relasjoner – Sosiale forhold og følelser som utvikles i menneskelig samspill Dyaden har i følge Bronf. stort potensial til å fremme barnets utvikling Observasjonsdyaden – barnet observerer en annens aktivitet og den andre anerkjenner at barnet viser ham/henne interesse. Samhandlingsdyaden – barnet gjør noe sammen med en annen. Følelser av positiv, negativ eller ambivalent grunntone preger forholdet. Primærdyaden – er et sterkt bånd mellom to som også påvirker dem når de ikke er sammen. Viktig kilde til motivasjon og utvikling. Trans-kontekstuelle dyader – en relasjon som varer og er i ulike settinger Jfr. Mentor HH -LUH- BZ

Psykologisk utvikling (aktivitet + relasjon) Psykologisk utvikling fremmes først og fremst ved at barnet kontinuerlig engasjerer seg i aktiviteter som øker i vanskelighetsgrad sammen med personer som på den ene siden har kunnskaper og ferdigheter barnet ennå ikke har, og som det på den andre siden har utviklet et positivt forhold til. (jfr. Piaget, Vygotsky og Maslow/Involveringsped) HH -LUH- BZ

Roller En rolle er et sett av aktiviteter og relasjoner som forventes av en person som innehar en bestemt posisjon i samfunnet, (Bronfenbrenner 1979). Måten man utfører sin rolle på er preget av andres forventinger, egen rolleoppfatning og personlige egenskaper. Barns roller: Både reelle og fiktive roller gir læring (kunnskaper, holdninger, og ferdigheter): Gutt, jente, sønn, datter, bror, søster, barnebarn, barnehagebarn, lekekamerat, ballettskoleelev Sjørøverkaptein, mor, hund, Edderkoppen osv. Rollemodeller i barns liv: mor, far, søsken, lekekamerat, lærer, mediehelter o.a. Menneskelig utvikling fremmes gjennom samhandling med mennesker som innehar et variert utvalg av roller og ved deltakelse i et stadig ekspanderende rollerepertoar. HH -LUH- BZ

Rollepleksitet eller ”fibring” Refererer til hvor mange roller eller egenskaper barnet kjenner hver kontaktperson i, eller hvilket forhold hun/han står i til dem. I samme bhg.-gruppe/klassekamerat, venn, søsken, nabo, slektning, foreningsmedlem, klubb o.a. Flerfibrethet Enfibrethet HH -LUH- BZ

Mesosystemet Bånd og samspill mellom ulike settinger og arenaer barnet ferdes i/på, kan komme til uttrykk som: Overlapping Familien besøker bhg./sk Bhg.- kamerater besøker hjem (Geografisk) nærhet Kontakt naboer imellom Far trener for fotballaget som sønnen spiller i Ikke-fysisk kontakt Kontaktbok mellom foreldre og de voksne i bhg. Telefonkontakt mellom ulike foreldre, eller mellom kjerne- familie og storfamilie eller mellom skilt far og mor Pendling Barna pendler mellom hjem og bhg,/skole Foreldre binder sammen hjem og arbeidsplass Alle kan binde sammen ulike vennegrupper HH -LUH- BZ

Krysspress og manglende kontakt mellom mikrosystemer Krysspress = når ulike mikrosystemer som barnet deltar i representerer svært ulike verdisyn Manglende kontakt mellom mikrosystemer: Det er av grunnleggende betydning for barns utvikling og vekst at det finnes forbindelseslinjer mellom viktige settinger – (og at disse er kvalitativt forenelige) (jfr. foreldresamarbeid). HH -LUH- BZ

Eksosystemet Andre miljøer som personen sjelden eller aldri besøker, men hvor det skjer ting av betydning for vedkommendes liv og utvikling Foreldres arbeidsplasser (sosiale forhold, lønnsforhold, fleksibilitet, arbeidsbyrde) Foreninger foreldrene er med i (kor, syklubb, friunderv., fagforbund o.a.) Venner av foreldrene som barna har liten eller ingen kontakt med Klassen til eller venner av søsken som en selv har liten kontakt med. Familie og venner til de voksne i bhg Barnehagens styre, kommunestyret, barnevernet, parkvesen, dep HH -LUH- BZ

Kultur: kunnskaper og vurderinger ei gruppe mennesker har sammen Makrosystemet Kulturelle og subkulturelle mønstre i samfunnet omkring barnet: etikk, tradisjoner, politikk, sosiale organisasjoner etc. Kultur: kunnskaper og vurderinger ei gruppe mennesker har sammen (Verdier, ritualer, tradisjoner, klassestrukturer, nasjonal stil, ideologier, økonomiske forhold) Kulturpåvirkning: Sentralkultur, lokalkultur, kulturindustri Filtreres av våre mikrosystemer Blir vår forståelseshorisont = de briller vi ser verden igjennom HH -LUH- BZ

Økologiske overganger Økologiske overganger finner sted når en persons posisjon i det økologiske miljø endres som resultat av en forandring i rolle, setting eller begge deler, (Bronfenbrenner 1979:26). 1. Daglige overganger (trivielle) 2. Mer varige overganger (dramatiske) Overgangsritualer (religiøse og verdslige) Mulighet for vekst eller stagnasjon HH -LUH- BZ

Dynamisk utvikling Mikrosystemet Mesosystemet Eksosystemet Tid = forandring Eksosystemet Makrosystemet HH -LUH- BZ