VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Ue.no Energi for framtida Gründercamp for videregående skole FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Et program for ungdomsskolen
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Del 2: Personlig økonomi.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Cafédialog – elevmedvirkning
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Våre viktigste valgkampsaker Fylkestingsprogrammet Ved Odd Arild og Tone.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Global Dignity Day Klikk for film:.
-ikke bare for zippylæreren…
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Cafédialog – elevmedvirkning
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Idrettsrådets ansvar og rolle
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
JOBBSKYGGING.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Sosialkonstruktivisme
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Velkommen til klimatoppmøte!
Røros videregående Elin Viken Ungt Entreprenørskap Hedmark.
Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Karriereveildningsarbeid ved Hemnes sentralskole.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Ungdomsbedrift på Mære
Framtid - Samspill - Skaperglede
Verktøy for å kartlegge holdninger
Samfunnsfag.
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Kommunen og Fylkeskommunen
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Valgfaget design og redesign
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn

ue.no Vårt lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Rammer for programmet Omfang: 5 temaer à ca. en time Gjennomføres av ekstern veileder i samarbeid med klassens lærer Tilrettelagt for trinn Programmet er basert erfaringslæring, refleksjon og diskusjon FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Hva lærer elevene? Elevene oppdager hvordan mennesker, lokalt næringsliv og offentlige tjenester påvirker hverandre i et lokalsamfunn. De vurderer forskjellen på behov og ønsker og hvordan man kan påvirke sine omgivelser gjennom engasjement og demokratiske prosesser FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Emner som berøres Hva er et lokalsamfunn Skille mellom behov og ønsker Næringsvirksomhet og yrkesgrupper Offentlige tjenester og yrkesgrupper Demokratiske prosesser Skatter Hvordan penger sirkulerer FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no 5 arbeidsøkter 1.Lokalsamfunnet 2.Hva skal vi gjøre med den tomme butikken 3.Bygge et lokalsamfunn 4.Myndigheter og skatter 5.Hvordan penger sirkulerer FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Forberedelser til gjennomføring Forankre programmet på skolen og hos ekstern veileder, partnerskapsavtale. Skolering av ekstern veileder og lærer, ca. 3 time. Bli enige om ”spillereglene i klasserommet Kort forberedelse før hver økt. Gå gjennom sjekkliste s. 3 i veilederheftet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Første økt - Lokalsamfunnet Elevene jobber kreativt med å fylle lokalmiljøet illustrert på plakaten med liv. De identifiserer yrkesgrupper, næringsvirksomhet og offentlige tjenester og sammenligner med deres eget lokalmiljø med det på plakaten. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Etter økt 1 skal elevene kunne fortelle hva et lokalsamfunn er identifisere folk, butikker, og annen aktivitet i et lokalsamfunn se forskjeller og likheter mellom lokalsamfunnet på plakaten og sitt eget. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Andre økt- Hva skal vi gjøre med den tomme butikken? Elevene jobber kreativt med problemløsing i forhold til hva de skal bruke et tomt butikklokale til. Gjennom ulike prosesser skal de i fellesskap komme fram til det beste forslaget utfra lokalsamfunnets behov FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Etter økt to skal elevene kunne beskrive hva slags butikker og serviceinstitusjoner som er viktig å ha i et godt lokalsamfunn samarbeide i grupper om å løse et problem lytte til andre og kunne presentere argumenter på vegne av flere lære seg betydningen av å stemme for å avgjøre et problem Ha en enkel forståelse av demokratiske prosesser FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Tredje økt- Bygge et lokalsamfunn Elevene jobber i grupper på 4-5 personer med å bygge sitt eget lokalsamfunn. De må gjøre prioriteringer i forhold til hva de mener er viktige å ha med, å begrunne dette overfor klassen FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Etter tredje økt skal elevene kunne beskrive viktige elementer i et lokalmiljø være bevisst på forskjellen mellom ønsker og behov for hva vi trenger. jobbe sammen om å bygge opp et lokalsamfunn se at det de har bygget opp, representerer nødvendige elementer i et ordentlig lokalsamfunn FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Fjerde økt- Myndigheter og skatter Elevene ser på ulike yrker i et lokalsamfunn og prøver å identifisere hva som trengs av yrkesgrupper for at et samfunn skal være trygt og godt å bo i. De blir også kjent med viktigheten av å betale skatt for at man skal ha rå til nødvendige goder i samfunnet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Etter fjerde økt har elevene en bevissthet om Statens og kommunens betydning for lokalsamfunnet. Nødvendigheten av å betale skatt. Konsekvensene av at det ikke betales skatt og hvordan et lokalsamfunn kunne sett ut dersom ikke det offentlige tok ansvar. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Femte økt- Hvordan penger sirkulerer Gjennom rollespill viser elevene hvordan penger sirkulerer i en lokal økonomi. De viser hvordan man er gjensidig avhengig av hverandre og at det er lurt å spare litt til uforutsette ting. Økten avsluttes med en oppsummering av hva de har lært gjennom hele programmet. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Etter femte økt skal elevene kunne Forstå hvordan penger sirkulerer Verdsett nødvendigheten av at folk, næringsliv og lokale myndigheter jobber sammen for å få et godt lokalsamfunn Forstå nødvendigheten av å spare, ikke bare bruke Ha forståelse for konsekvensene for et lokalsamfunn hvis ikke folk og lokalt næringsliv sammen får penger til å sirkulere FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Til slutt Ekstern veileder og lærer fyller ut evalueringsskjema. Diskuter mulighetene for å gjennomføre samme programmet neste skoleår for en ny elevgruppe. Suksessfaktorer Informasjon i god tid. Partnerskapsavtale Entreprenørskap forankret i skolens virksomhetsplaner Elevaktiviteter knyttet til lokalsamfunnet mellom øktene med ekstern veileder Lykke til med gjennomføring av Vårt lokalsamfunn! FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE