Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Modul 1 – Representasjoner

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Modul 1 – Representasjoner"— Utskrift av presentasjonen:

1 Modul 1 – Representasjoner
Meningsfull matematikk Click to edit Master title style Utarbeidet i samarbeid med Statped

2 Mål Målet med denne modulen er å få kunnskap om betydningen av å bruke representasjoner for elever som presterer lavt. Dere blir kjent med egenskaper som ulike representasjoner kan inneha, og hvordan bruk av representasjoner kan støtte elevenes forståelse. Videre skal dere planlegge en aktivitet i klasserommet, der dere legger til rette for bruk av ulike representasjoner.

3 Tidsplan for denne modulen
Økt Anbefalt tidsbruk A - Forarbeid 30 minutter B - Samarbeid 105 minutter C – Utprøving D – Etterarbeid 50 minutter Hele modulen 215 minutter

4 A – Forarbeid 30 minutter

5 Individuelt arbeid Les artikkelen Representasjoner i matematikk. Noter momenter som er viktige, interessante eller overraskende. Ta utgangspunkt i egen praksis, og vurder hvilke representasjoner som kan være til hjelp for elever som presterer lavt. Begrunn valg av representasjoner. Ta med notatene til B – Samarbeid.

6 B – Samarbeid 105 minutter

7 Tidsplan for denne økta
Aktivitet Anbefalt tidsbruk Oppsummering A - Forarbeid 30 minutter Bruk av representasjoner i undervisningen Forberedelse til C - Utprøving 45 minutter Hele denne økta 105 minutter

8 Oppsummering A - Forarbeid
30 minutter

9 Diskusjon i grupper og plenum
Individuelt (5 minutter) Les gjennom notatene dine, og gjør deg klar til gruppediskusjon. Gruppe (15 minutter) Gå sammen i grupper på tre-fire personer. Trekk fram momentene dere har markert under forarbeidet. Diskuter hvordan dere bruker representasjoner for å støtte elever som presterer lavt. Velg et moment dere vil trekke fram i plenum. Plenum (10 minutter) Gruppene deler momentene de har valgt.

10 Bruk av representasjoner i undervisningen
30 minutter

11 Valg av oppgave Velg enten: Subtraksjonsoppgaver eller Subtraksjonsoppgave – brøk Gjør oppgavene som er beskrevet i dokumentet.

12 Diskusjon i grupper og plenum
Gå tilbake til artikkelen, og les om egenskapene til ulike representasjoner. Vurder representasjonene dere har brukt i arbeidet med oppgaven. Ta utgangspunkt i de fem egenskapene: Synlighet (Hvor godt er det matematiske objektet synlig i representasjonen?) Effektivitet (Er representasjonen effektiv å bruke?) Generalitet (Kan representasjonen brukes på flere matematiske objekter?) Klarhet (Er representasjonen forståelig og enkel i bruk?) Presisjon (Hvor nøyaktig er representasjonen?) Plenum Hvordan kan ulike representasjoner støtte opp om elevenes matematiske forståelse? Hvordan kan dere planlegge undervisningen slik at elever som presterer lavt kan oppdage sammenhenger mellom representasjoner?

13 Planlegg utprøving 45 minutter

14 Ta utgangspunkt i oppgaven dere allerede har jobbet med
Ta utgangspunkt i oppgaven dere allerede har jobbet med. Bruk Undervisningsnotat under planleggingen. Undervisningsnotat, eksempel kan være til hjelp under planleggingen. Tenk igjennom hvordan du vil dokumentere elevenes arbeid. Det kan være foto eller film av bruk av konkreter, eller innsamlede elevarbeider på ark.

15 C – Utprøving 30 minutter

16 Utprøving med elever Gjennomfør den planlagte aktiviteten, og dokumenter elevenes arbeid slik dere planla. Under gjennomføringen skal dere reflektere over dette: Hvilken representasjon (ev. flere) valgte elever som presterer lavt? Hvordan støttet representasjonen elevens tenking? Hvilke fordeler eller ulemper ser du ved den valgte representasjonen? Etter gjennomføringen skriver du et kort refleksjonsnotat. Ta med notatene til D – Etterarbeid.

17 D – Etterarbeid 50 minutter

18 Erfaringsdeling fra utprøving
Grupper: 20 minutter Plenum: 10 minutter

19 Erfaringsdeling i grupper
Gå sammen i grupper og del erfaringene fra utprøvingene. Reflekter rundt spørsmålene fra C – Utprøving: Hvilken representasjon (ev. flere) valgte elever som presterer lavt? Hvordan støttet representasjonen elevens tenking? Hvilke fordeler eller ulemper ser du ved den valgte representasjonen? Velg et par momenter som gruppen ønsker å dele i plenum.

20 Erfaringsdeling i plenum
Gruppene deler momenter fra gruppediskusjonen.

21 Konsekvenser for matematikkundervisningen
Plenum 20 minutter

22 Konsekvenser for matematikkundervisningen
Diskuter bruk av representasjoner med utgangspunkt i erfaringene fra denne modulen: Hvilke erfaringer fra denne modulen vil dere ta med inn i arbeidet med elever som presterer lavt? Hva blir viktig i planlegging av undervisning, slik at alle elever får mulighet til å utvikle forståelse for og se sammenhenger mellom ulike representasjoner? Hvilke konsekvenser for nåværende praksis har erfaringene fra denne modulen? Noter konklusjonene om erfaringene dere har gjort, og diskuter hva dere vil gjøre videre.

23 Anbefalinger til videre arbeid

24 Anbefalinger til videre arbeid
Arbeid videre med en av de tre andre modulene i pakken.

25 Click to edit Master title style


Laste ned ppt "Modul 1 – Representasjoner"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google