Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKaare Eliassen Endret for 7 år siden
1
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår 2016
2
Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon) Daglig fokus – gode skolevenner og gode læringsvenner. Elevrollen. Individuell oppfølging, arbeid i grupper og hel klasse. Tverrfaglig aktivitet, friminutt. Regler. Eksempel: Butikklek (å finne suksesskriterier)
3
Vi leker butikk Forberedelser: skaffe materielaer, planlegge, sette standard for hvordan vi vil ha det, noen enkle regler. Samarbeid om klargjøring. Gjennomføring: Dele på utstyr, fordele seg på grupper og hvert sitt område, bytte på roller, akseptere reglene. Glade barn! Evaluering: Hva var bra? Hva kan bli bedre? Hvordan?
4
Vi leker i skolegården
7
Innspill i evalueringen Det var veldig gøy! Den beste dagen på skolen! Jeg likte å selge! Jeg likte å kjøpe! Vi klarte å dele på varene! Det var fint å leke familie samtidig. Vi tok tingene med i huset vårt. Det er ikke greit å stjele varer. Alle må betale! Man må av og til få penger igjen. Det er litt vanskelig.
8
Vi prøvde på ny. Butikklek i skogen.
14
Så gikk det på engelsk og norsk
17
Utviklende opplæring i matematikk Å skrive sifrene 1 – 9, følgen av de naturlige tall Likheter 5 = 5 Ulikheter 5 > 3 3 < 5 Addisjon, regnetegn + 3 + 2 = 5 (sum og verdi) Subtraksjon, regnetegn - 5 – 2 = 3 (differanse og verdi) Sammenheng mellom addisjon og subtraksjon 6 + 3 = 9 9 – 6 = 3 9 – 3 = 6
18
forts. andre halvår Den kommutative loven for addisjon 2 + 5 = 5 + 2 Ensifrede tall ( 1-9) og tosifrede tall (10, 11, 12 osv.) April-juni: Tosifrede tall. Tiere og enere. Å løse en likning. X + 5 = 7 Å regne med parenteser 4 + (3 + 2) = 4 + 5 = 9 Hvor mye større er et tall enn et annet tall? 17 – 9 = 8 17 er 8 større enn 9 Vi finner dette ut ved å bruke subtraksjon
19
Stasjoner. Vi øver på addisjonstabellen.
20
Vi jobber i grunnboka
21
Oppgaver på ark
22
Tallinja fra 1-100
23
Vi samarbeidet godt!
24
Midt i oppgaven
25
Vi klarte det!
26
Hva skal eleven kunne om et naturlig tall etter 1.trinn? Lysbilde, v. Kjersti Melhus UIS
27
Kartleggingsprøver i regning Formål: Å finne ut om noen trenger ekstra oppfølging og tiltak. Vi tilrettelegger for den enkelte. Viktig å få fram hva eleven kan. Øveprøve, tips, pauser (mat/drikke), ro. Samarbeid skole- hjem om tiltak videre.
28
Viktig! Telleramsen 1, 2, 3 …..20 osv. 1 flere, 1 færre Telleramsen 10, 20, 30 ….100 Skrive og forstå. Forskjell på 15, 51, 50 (ikke 05) Bruk gjerne penger til å telle med. Gjør addisjon og subtraksjon med bruk av myntene 1 kr 5 kr 10 kr
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.