Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Vurdering Iselin Høyvik Hva skal vi lære? • Hva vurdering er • Ulike former for vurdering og konsekvenser av/for disse • Kunne diskutere/trekke.
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Veiledning av elever / lærlinger
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Kroppsøvingsdidaktikk
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
Vurdering – hva og hvorfor?
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Ta fag fra videregående skole
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Velkommen til et nytt skoleår!
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Slåtthaug ungdomsskole
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vurdering for læring i Fysikk 1
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
OBSERVASJON av tolærertimer
Vurdering og undervisning
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i; Engelsk, RLE og Mat&Helse

 Ha alltid fokus på ALT eleven KAN. VURDERING 29.10.2013  Ha alltid fokus på ALT eleven KAN.  Alltid bygge oppover fra karakteren én – aldri «trekke».  Bruke vurdering som redskap i den videre læringa.   Klare mål før eleven starter arbeidet; - generelle  - spesifikke  - egendefinerte   Underveisvurdering Derfor er det veldig viktig med den vurderingen uten karakter som foregår kontinuerlig, i alle timer som del av veiledningen  Egenvurdering  Sluttvurdering

 Være sikker på at elevene forstår meningen med det de gjør. VURDERING 29.10.2013  Elevene skal føle trygghet mht hva som . forventes av dem. Vurdering skal ikke være et «lotteri» - hvem vant sekseren?  Vurdere det eleven kan, forstår og den kunnskapen han/hun kan anvende, ikke bare reprodusere.  Være sikker på at elevene forstår meningen med det de gjør.  Være sikker på at elevene er deltagere ikke bare mottakere.

 Elevene skal ALLTID kjenne mål og hva som vurderes. VURDERING 29.10.2013  Elevene skal ALLTID kjenne mål og hva som vurderes.  A B C  Å gi elevene tilbakemelding om hvordan han/hun har jobba og på den måloppnåelsen eleven har nådd. A  Å gi eleven tilbakemelding om hvilke resultater han/hun har oppnådd ut fra vurderingskriteriene eleven var godt kjent med i forkant av prøve-/oppgavesituasjonen.  A B C  Å bruke vurdering som motivasjon til å lære mer og jobbe videre med faget/emnet.  A

. Hvilke forutsetninger må ligge til grunn skal man få  Hvilke forutsetninger må ligge til grunn skal man få gjennomført en helthetlig vurdering?  Felles forståelse for hvordan og hva som skal vurderes på team. Pensum = Kompetansemålene, ikke «Boka» også noe som må gjenspeiles i Årsplanen.  Lik praksis på team.  Tid til samarbeid.  Vurdering tar tid!  Enighet på teamet at den tiden elevene bruker på egenvurdering og underveisvurdering er viktig og en del av elevens kompetanseheving. VURDERING 29.10.2013

 Organisering av undervisning;  Temabaserte bolker.  Ingen fast timeplan.  Tydelige kompetansemål på arbeidsplanen.  Få lærere på hver klasse gir den fleksibiliteten som må ligge i grunnen for at en skal kunne gjennomføre en mer fleksibel bruk av tid.  Lærerne på teamet bør ikke ha timer på andre trinn. Gir mindre fleksibilitet.  Suksess forutsetter også delekultur. Bare sammen finner vi den beste løsningen og vi er i utvikling!  Skal man som skole lykkes, MÅ ledelsen ville denne praksisen og legge til rette for punktene over, og være en pådriver sammen med Plangruppa. VURDERING 29.10.2013

…. Ri dine kjepphester inn i solnedgangen …. Alltid vurdere ut fra kompetansemålene og ikke ut fra det en sjøl syns er viktigst! Kan aldri gjentas ofte nok! …. Ri dine kjepphester inn i solnedgangen ….