Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle."— Utskrift av presentasjonen:

1 Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle

2 Bakgrunnen Matematikk var et problemfag på Helse og oppvekst Tor Arnes erfaring med grupper og inquirybasert undervisning 1T på KKG 1PY->1P

3 Målsetting – hva vi ønsker å oppnå Elevsentrert undervisning Elevengasjement Godt læringsmiljø/økt trivsel Eleven som ressurs i undervisningen Mer forståelse/bedre læring Mindre «herme»-undervisning

4 Litt om opplegget Arbeidet foregår i grupper på 4 Introduksjonsoppgaver/åpne oppgaver Caser som dekker større emner fra læreplanen Tradisjonelle oppgaver Tolærer-system

5 Oppstartsoppgave:

6

7

8 Hvordan syns elevene det var å jobbe med casen? Jeg syns at det var veldig gøy! De timene hvor vi jobbet med casen, er noen av de mest effektive mattetimene jeg har hatt. Vi var gode til å samarbeide i gruppa, det var bra jobbing, sosialt og resultatet ble vellykket. Syns det var veldig stress, men vi lærte masse Å jobbe med casen var både bra og dårlig. For min egen del var det et løft sosialt sett for min gruppe, men det var også krevende og mange som ville ha hjelp på lik tid og derfor mye ventetid. I begynnelsen så var det faktisk litt vanskelig å holde på med casen pga. at alle måtte jobbe sammen. Dette var jo ingen av oss vant til fra før, så det var vel det som var vanskeligst i begynnelsen. Men så lærte vi oss å samarbeide istedenfor å krangle over uviktige ting, og da gikk alt veldig mye bedre.

9 Tallinja Regnerekkefølgen Introduksjonsoppgaver Areal og volum Flytte på hybel

10 Elevreaksjoner på introduksjonsoppgaver/åpne oppgaver: Det er greit. Ganske kjedelig å sitte å se på tavla hele tiden uvant, fordi det var ikke sånn vi gjorde på ungdomsskolen Jeg syns denne metoden funker veldig bra, for da får vi presset oss selv litt mer Ja det kan ofte være veldig bra! Vi kan da prøve å finne ut av oppgavene selv, og er det noe vi ikke helt klarer, får vi god gjennomgang av det etterpå. Det hjelper å få tankegangen i gang Jeg syns at det er best når dere gjennomgår på tavla. Det er ikke alltid at alle, eller noen, skjønner hva vi skal gjøre. Men det kan også være bra, fordi da må man skjerpe seg og tenke selv. litt spesielt, og anderledes. føler ikke jeg lærer like mye, men vet ikke helt.

11 Praktiske eksempler : Caser: Personlig økonomi Ut på tur (1PY) Ut på tur

12 Erfaringer Elever som er aktive i læringsprosessen Elever snakker matematikk Gode relasjoner elev/lærer og elev/elev Matematikk er ikke lenger et problemfag

13 Organisering/Gjennomføring av opplegg Organisering av grupper Lærerens rolle: - Motivasjon - Introduksjon - Veiledning og oppsummering - Eierforhold til oppgaver/opplegg

14 Motforestillinger?

15 Vanlige innvendinger vi møter Vi har ikke tid til dette Jeg mister kontrollen i klasserommet Jeg mister kontrollen over hva de lære Elevene bruker bare masse tid på prat og tøys Jeg har prøvd, og det var langt fra vellykket


Laste ned ppt "Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google