Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Advertisements

Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Oslo kommune Bydel Stovner Barnehageenheten
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Språk og sosialisering
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Mangfold og fellesskap
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Overgang fra barnehage til skole
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
-ikke bare for zippylæreren…
"God bagasje på livets reise."
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Barnehagen som språkarena
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
BOGAFJELL SFO.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Siste året i barnehagen
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for februar 2019
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet ”Kriterier for godt språk i barnehage og skole” Inger Marit Andersen, styrer Økern barnehage og Tove Mette Sagen, prosjektleder Gratis kjernetid Dette er førstesiden på Oslo kommunes desigmal, malen skal alltid brukes på presentasjoner av Oslo kommunes virksomheter og tjenester. 04. november 2010

Barnehagens styringsverktøy Lov om barnehage av 17. juni 2005 nr. 64 Rammeplan for barnehage 1. august 2006 Temahefte om språklig og kulturelt mangfold 04. november 2010

Kvalitetsdokument: Språk og Overgang barnehage – skole ABC og 1, 2 og 3 Kvalitetsdokument: Språk og Overgang barnehage – skole Kartleggingsmalen: Lær meg norsk før skolestart 04. november 2010

Overgang barnehage - skole Rammeplanen sier: Barnehagen skal i samarbeid med skolen, legge til rette for barns overgang fra barnehage til første klasse og eventuelt skolefritidsordning 04. november 2010

Det må legges til rette for at barn kan Barnehage og skole bør gi hverandre gjensidig informasjon om sine respektive virksomheter Det må legges til rette for at barn kan ta avskjed med barnehagen på en god måte, glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehage og skole 04. november 2010

Kvalitetsdokument overgang barnehage - skole Overordnet mål: Barnehagene i Bydel Bjerke forbereder de eldste barna i barnehagen på skolestart og legger til rette for en god overgang til skolen ut fra det enkelte barns forutsetninger og modenhet 04. november 2010

Kvalitetsdokument overgang barnehage - skole Kvalitetsmål: Barna er ut fra egne forutsetninger selvstendige og selvhjulpne og er forberedt til å kunne mestre overgangen til skolen Barna har gode norskferdigheter når de slutter i barnehagen og begynner på skolen Barna er godt forberedt til å ta avskjed med barnehagen 04. november 2010

Kvalitetsdokument Språk Overordnet mål: Barnehagene i Bydel Bjerke har et godt språkmiljø og er en god arena for språkutvikling Kvalitetsmål: Barn snakker og utvikler språkene sine Barn har gode språkferdigheter 04. november 2010

Hvordan ønsker vi at barn bruker språket sitt? Uttrykker tanker, følelser, ønsker, behov I lek og samspill med andre Utvikler begrepsforståelse og utvider sitt ordforråd 04. november 2010

Få kontakt med barn og voksne Synger og leker med språket Utvikler språkbevissthet, lytter til og observerer variasjoner i språket Få kontakt med barn og voksne Synger og leker med språket 04. november 2010

Undring, fantasi og utforskning Trygge på eget morsmål Gi og få omsorg Undring, fantasi og utforskning Utvikler samtale- og fortellerferdigheter 04. november 2010

Verktøy i konfliktløsning Får et positivt forhold til tekst, bilde og symboler for bokstaver og tall Gir og skaffer seg informasjon og kunnskap 04. november 2010

Vurdering/kartlegging Hva sier Rammeplanen? Et etisk perspektiv må legges til grunn ved dokumentasjonen av barns lek, læring og arbeid Det er barnehagens arbeid som skal vurderes og dokumenteres Dokumentasjon knyttet til enkelt barn kan nyttes i tilknytning til samarbeid med hjelpeinstanser utenfor barnehagen 04. november 2010

Barns erfaringer og synspunkter skal inngå i vurderingsgrunnlaget Hvis det settes opp spesifikke mål for enkeltbarn må dette ha en begrunnelse og skal settes i samarbeid med foreldre Barns erfaringer og synspunkter skal inngå i vurderingsgrunnlaget Barnehagen skal normalt ikke vurdere måloppnåelse hos enkeltbarn i forhold til gitte kriterier 04. november 2010