HVA ER KRISTENDOM? HVORDAN BESKRIVE KRISTENDOM I EN KRL-TID?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint nr 1 Hva vil det si å være kristen? Av Karina Schjølberg
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Messa for travle familier
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Barnet som gave og oppgave
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Kristen tjeneste har med mer enn nådegaver å gjøre Oppdage gavene.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Religioner og livssyn i dag
Menigheter i Forvandling
1.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Etiske modeller - hva er det?
Den beste julegaven. •Barn har mange ønsker •Men hva skal jeg ønske meg? •Hva skal vi gi til den som har alt?
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
Tro - å komme til tro. Tro - å komme til tro Sakkeus og morbærtreet.
Bahá’í er en tro som bygger bro Innleggsholder: Saba fra 2Z Fjellhamar skole Fredag 28.mars 2008 Kontaktlærere: Magnus og Raymond.
KRL Av Karina Schjølberg
Historie og ideologi.
Læreplanen i eldre historie
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
Lærerprofesjonens etiske plattform
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
 Albert Schweitzer, Von Reimarus zu Wrede: Die Geschichter er Leben-Jesu-forschung, 1906  Kritikk av Jesus-forskningen i 19.århundre: Jesus i eget bilde?
100 ÅR MED JAKTEN PÅ JESUS OG PÅ VESTENS KRISTNE IDENTITET Halvor Moxnes.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Kapittel 4 Velferdsstaten.
Nattverden.
Nattverden.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM). Fri og selvstendig misjon- og bistandsorganisasjon. Jobber under visjonen Verden for Kristus Driver et omfattende.
Et møte med Gud og andre troende
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
Undring Tro Viten.
Adam & Eva. Adam & Eva Av Espen, Benjamin og Martin E Kristendommen Av Espen, Benjamin og Martin E.
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Om hellige skrifter.
Om hellige skrifter.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
I samme verden Revidert 2013 Bilde inn. Tre integrerende grep Det religiøse livet som inngang til det sentrale Etikk framhevet som et gjennomgående.
Fra ord til liv januar 2011 "Hele flokken av troende var ett i hjerte og sinn, og ingen kalte det han eide for sitt eget; de hadde alt felles." (Ap.gj.
DEN KATOLSKE KYRKJA Oppbygging Hovudtrekk. Katolsk tyder «for alle mennesker» Spredd over hele verden, spes. Latin-Amerika og Nord- Amerika. Ca halvparten.
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Livssynshumanismen.
-en stor familie av nasjonale kirker
Katolsk og ortodoks kristendom
Samfunnsfag.
Livssynshumanismen.
Det er 7,4 milliarder mennesker i verden
Religion i samfunnet.
Livssynshumanismen.
Kristendommen har hatt stor betydning for samfunnet vårt gjennom flere hundre år.
JØDISK TRO OG TRADISJON
REFORMASJONEN.
Kirken før reformasjonen
Bibelen Det greske ordet biblia betyr bøker. Bibelen består av 66 bøker. Tekstene ble utvalgt på kirkemøte i Nikea, 325 e.Kr.
Kristendommen.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Det er 7,4 milliarder mennesker i verden
Utskrift av presentasjonen:

HVA ER KRISTENDOM? HVORDAN BESKRIVE KRISTENDOM I EN KRL-TID? Hva er kristendom. Halvor Moxnes. Universitetsforlaget 2006. Linda Woodhead: Christianity, A Very Short Introduction. OxfordUP, 2004

UTFORDRINGER FRA KRL-FAGET LÆREPLAN 2005 Begrunnelse for faget: Religioner og livssyn gjenspeiler menneskets dypeste spørsmål og har til alle tider bidratt til å forme individ, fellesskap og samfunn MÅL: Kristendoms-, religions- og livssynsfaget Skal være et allmenndannende fag Skal bidra til felles kunnskapsgrunnlag Skal fremme forståelse på tvers av tros- og livssyn, Skal fremme evne til dialog

UTFORDRINGER FRA KRL-FAGET Kristendommen, de ulike verdensreligioner og livssyn skal presenteres ut fra sin egenart NÆRHET til fagstoffet skal kombineres med faglig DISTANSE Det skal IKKE være forkynnelse og religionsutøvelse Det skal benyttes varierte og engasjerende arbeidsmåter Faget skal gi grundig kjennskap til Bibelen og kristendommen som kulturarv, og til evangelisk-luthersk kristendomsforståelse og ulike kristne kirkesamfunn

Konsekvenser for fremstilling av kristendom Problematisk forhold til pedagogiske utfordringer, og rett til fritak: nærhet og distanse, ikke forkynne men samtidig engasjere, ikke dåpsundervisning men samtidig ”evangelisk-luthersk kristendomsforståelse.” TO FAGLIGE UTFORDRINGER 1. Å fremstille kristendom SOM RELIGION Contra navnet ”Kristendom, religion og livssyn” som avspeiler forestillingen om at Kristendom IKKE er religion Å presentere kristendommen ut fra sin EGENART Dvs. HVA SLAGS RELIGION ER KRISTENDOMMEN?

Konsekvenser for fremstilling av kristendom 2. Å presentere hvordan kristendommen har ”bidratt til å forme individ, fellesskap og samfunn.” Dvs. kristendom er mer enn et ”religiøst system”, vekten ligger på at den ”former” gjennom praksis, ritualer, bilder, arkitektur, forkynnelse, bønn, musikk osv. Denne formingen gjelder både individ, fellesskap og SAMFUNN Plassering i samfunnet betyr utfordring til DIALOG

Krav til ”Hva er bøkene” (U-forlaget) og ”A very short introduction Introduksjon for begynnere til nye temaer, nye perspektiv for viderekomne ”for anyone wanting a stimulating and accesible way in to a new subject Situasjon i forhold til ”hva er kristendom” : INGEN MODELLER Tidligere modeller: basert på utlegning av trosbekjennelsen, dvs. kristendom som trossystem

Modell for Hva er Kristendom Modell for å forstå religion som kultur-fenomen: Clifford Geertz, Interpretation of Cultures, 1973. Verdensbilde Symbol (formidler mellom verdensbilde og ethos) Ethos (Resultat av verdensbilde og symbol) Modellen brukt på kristendom som historisk religion Utfordring: Forholdet mellom 1) opprinnelse og historie, 2) aktualitet, 3) normativitet Hovedperspektiv: Spenning mellom kristendommens opprinnelse (før-moderne) og nåtid (moderne verden)

. Oppbygging av ”Hva er Kristendom.”Basis Det sentrale symbol: 1.”Hvem sier folk at jeg er?” Fra historiens Jesus til troens Kristus. Jesus som EGENARTEN for kristendommen Formidlingen av symbolet: 2.”Husk hva han sa til dere”. Bibelen som tekst og tolkning Hellig bok: FELLES med noen monoteistiske religioner som jødedom og islam. Verdensbilde: 3.”Fader vår.” Gudsbilde og menneskesyn

Hva slags religion er kristendommen? Liv og Former Ethos: 4.”Følg meg!” Etikk og identitet Forming av ”nytt” liv ved ”å følge Jesus” gjennom etikk og ritualer 5. ”En hellig allmenn kirke”? Visjon og organisasjon Riter som skaper fellesskap og ulike kristnedomstyper 6. ”Her er ikke mann og kvinne.” Problemet kristendom og kjønn Hvordan forståelsen av seksualitet og kjønn er formet av det kristne verdensbilde og symboler

Kristendommen i samfunnet 7. ”..jordens skaper”.Kristendom og politikk Hvorfor kan ikke kristendommen holdes utenfor politikken? Og hvordan kan kristendommen delta i politikk? 8.”Til jordens ender.”Kristendommen i den globale verden Flytter kristendommen fra Vesten til Afrika, Latin-Amerika og Asia? Global utfordring: religions-konflikt eller dialog

Linda Woodhead: Christianity, A Very Short Introduction. OxfordUP, 2004 Mange likhetspunkter med Hva er kristendom i perspektiv og innhold Særegent for kristendommen i forhold til andre monoteistiske religioner: ”shaped around a person, Jesus Christ.” Nye analytiske kategorier for ulike kristendomstyper: Church-, Biblical og Mystical Christianity Gjennomgående perspektiv: Religion som kraft til å forme menneskers liv (Ånden), og makt, internt og forhold til ”verdslig makt”/politikk

Woodhead: Christianity,basis Kristendommens ”basis-temaer og - ressurser”: 1. Jesus: the God-man Ulike fremstillinger og fortolkninger av Jesus som førte til ulike ”kristendommer” 2. The signs and Symbols of Christianity: Sin, The Saviour, Laying hold of salvation (sakramenter), Spirit and World.

Ulike former for kristendom Forholdet til MAKT avgjørende for former for kristendom PERSPEKTIV A: makt ”ovenfra” , styrket gjennom allianse med politiske styrer som bygget på samme forståelse. Bygget på bildet av Jesus som ”Herre” (Kristus på keisertronen) Dominerende kristendomsform: Underkaster seg denne makt, vil bringe livet i overensstemmelse med den. To former: 1. ”Kirke-kristendom” (for eksempel katolske, ortodokse, protestantiske kirker): makt gjennom sakramenter, geistlig hierarki

Ulike former for kristendom 2. ”Bibel-kristendom” (”anabaptister”,mennoniter, baptister) : makt gjennom hellige skrifter Felles: Gud opphøyet, mennesket syndig Objektiv, ytre kilde til mening, beskyttelse og makt PERSPEKTIV B. Makt ikke bare ovenfra (fra Gud og Jesus) men også innenfra (fra Ånden) Gir kraft og bekrefter den enkeltes subjektive liv Form: ”Mystisk kristendom” : gnostisisme, munkevesen, reformerte mystikere, pietisme (ofte innenfor kirker)

Aktuelle utfordringer Kap.5: Modern Christianity : the West Kristendommen har møtt TO moderniteter: 1. Opplysningstiden, vekt på fornuft, industrialisering, demokratisering,naturvitenskap, sekularisering ”Liberal” Kirkekristendom (protestantisme?) lykkedes i å møte denne moderniteten, ”bibelsk” kristendom skeptisk 2. ”Sen-moderniteten” fra 1960-årene en større krise Liberal (protestantisk) kirke-kristendom i tilbakegang Vekst i karismatisk-evangelikal kristendom

Hvor går kristendommen? Den går sørover – og vokser som karismatisk kristendom Men hvorfor går ”liberal kirke-kristendom” i Vesten tilbake? Vestlig kristendom’s tilbakegang i sen-moderniteten: Hva er sen-modernitetens utfordringer? Vekst av individualisme, individuell autoritet, selv-sentrering (”subjective-life”) cf. Lasch og A. Giddens) Kombinert med likestilling, brudd med patriarkalsk autoritet, kvinnefrigjøring, ”seksuell frigjøring”

Kirkens respons på sen-moderniteten Bibelsk/ karismatisk kristendom med vekt på erfaring har størst appell – og er ofte kombinert med tradisjonell kjønns- og autoritetsmønstre Karakteristisk for kirker i vekst i Sør – erfaring/ healing/ seksuelle tabuer/ autoritet – i allianse med konservative. Evangelikale kirker i Vesten Vil ”kirkekristendom” bli en motkultur? Cf. Den katolske kirke under de siste pavene til kamp mot ”moderniteten” og for tradisjonelle autoriteter og kjønnsrollemønster

Større perspektiv Er utviklingen mot ”subjective life” / ”mitt personlige liv” og dermed ”personlig erfaringskristendom” hele bildet? Hvilke andre trekk bør tas med? 1. Utvikling mot flerreligiøse samfunn i Europa. Religion (særlig islam) tydeligere i samfunnet Mulig respons: økende bevissthet om kristen identitet Tvetydig: Alt.1.kristen overlegenhet (”Det kristne Europa”).

Fra religionskonflikt til -dialog Alt. 2: Ydmykhet og historisk bevissthet om Korstog, religionskriger, jødeforfølgelser Ressurser: Alternativ lesning av bibelhistorie: ”Dere var selv flyktninger i Egypt” Jesus – inkludering av outsidere Guds bilde fra dogmatisk til mystisk kristendom: ”Den skjulte Gud”, Gud som ”den andre” og i ”den andre”

2.Kristendom og samfunn Alternativ til ”privatkristendom”: kristne i samfunnet Samfunnsendringer: fra enhetlig til pluralistisk samfunn Fra statsstyrt til markedsstyrt samfunn? Slutt på konstantinsk periode kirke/stat Fra Konstantin tilbake/ fram til Jesus? Hvordan bruker kristendommen sin ”åndelige makt” (cf. Pavens divisjoner!) Fra forholdet kirke/stat til omsorg for mennesket i samfunnet Fra statsrett til menneskeretter Retten til frihet fra fattigdom, krig, krenkelse MÅL: MENNESKET I JESU BILLEDE