Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIne Nordli Endret for 7 år siden
1
I samme verden Revidert 2013 Bilde inn
2
Tre integrerende grep 2002-2013 Det religiøse livet som inngang til det sentrale Etikk framhevet som et gjennomgående perspektiv –Etikk i religionene –Etikkens fellesmenneskelige forankring –Klimatrusselen –Etikk på tvers av forskjeller Mangfold som fagets forankring (ved siden av livstolkningsperspektivet) Derfor: Alle verdensreligionene mellom to permer (kristendom, islam, jødedom, hinduisme, buddhisme)
3
Tida som har gått: 2008-2013 Religionsstatistikk nasjonalt: –Fordobling av registrerte katolikker –Jevn stigning av registrerte muslimer –Fortsatt tilbakegang for Den norske kirke –Flere uten tilknytning til religion eller livssyn Religionsstatistikk internasjonalt: Oppjustering av antall buddhister (467 millioner, Britannica Book of the Year 2012). Skyldes ny vurdering av Kina.
4
Etter 2008: Endringer vedtatt av Stortinget
5
Grunnlovsendring (se s. 328) Paragraf 2 (”statskirkeparagrafen”) endret i 2012 sammen med mange andre paragrafer Ny paragraf 2, ”verdiparagrafen”: –Fortsatt henvisning til kristendommen –Økt vekt på likebehandling mellom tros- og livssynssamfunn
6
Humanisme inn i lovverket Humanisme en del av Norges verdigrunnlag (grunnlovsendringene i mai 2012) Humanisme en del av skolens verdigrunnlag (ny formålsparagraf i desember 2008)
7
Ulike betydninger av humanisme Felles arv som det er tverrpolitisk enighet om Fellesbetegnelse på humanistiske fag (”det humanistiske fakultetet”, ”humaniora”) Kristen humanisme (og jødisk, muslimsk osv) Livssynshumanisme (i Norge: Human-Etisk Forbund) Bilde: Se s. 227
8
Prest Tronvik og imam Kobilica
9
En rekke andre endringer, f eks: 2009: Blasfemiparagrafen opphevet i Norge 2009: Olav Fykse Tveit, første nordmann som er generalsekretær i Kirkenes Verdensråd 2010: KIFO-rapport om religiøst liv i Norge 2011: Den arabiske våren 2011: Ny bibeloversettelse i Norge 2012: Sjamanistisk forbund nytt livssyn 2013: Pave Benedict erstattes av pave Frans
10
Valgelementer og tekstsamling Læreboka på 368 sider –Mange valgelementer er inkludert –Gir lærere og klasser på samme skole spillerom til å realisere faget på ulike måter –Gjør det mulig å vise til religioner og filosofer som ikke er kjernestoff for den enkelte elev Eleven som følger læreplanen: 250 sider Tekstsamlingen er utvidet fra tidligere utgaver –16 nye tekster egnet til å trekkes inn i undervisningen
11
Struktur Til sammen 10 kapitler Enkelt å finne igjen læreplanens kompetansemål i framstillingen (s. 358-359) Struktur som legger opp til sammenligning Humanisme skilt ut i eget oppdatert kapittel Sluttkapittel som legger opp til å samle trådene og aktualisere faget En klar struktur gjør det enkelt å stokke om og realisere faget på ulike måter av ulike lærere i ulike klasser
12
Pedagogisk støtte Lesehjelp i kapittelinngangene Mange bilder forankrer stoffet nasjonalt, internasjonalt, historisk (eks: s. 291) Mange illustrasjoner (eks: hellige rom, s. 87) Kapitteloppsummeringer (eks: s. 340) Tidslinjer, hjelp til historisk plassering (s. 137) Underveisspørsmål disponerer kapitlene Fordypningsoppgaver bak i kapitlene Hjelp til tolkning, analyse, drøfting bak i boka Begrepsliste på nettstedet
13
Nettstedet Åpent elevnettsted uten passord Vekt på filmkomponenter som styrker verket: –InnenfraperspektivInnenfraperspektiv –Hellige romHellige rom –Aktualiseringer Nyhetstjeneste aktualiserer fagetaktualiserer En rekke oppgaver, også flervalgsoppgaverflervalgsoppgaver Supplerende stoff, f. eks. knyttet til filosofifilosofi Læreboka som lydfil Begrepsbank og bildebank Oppgavene er forankret i læreboka, eksempeleksempel
14
Lærernettsted Passordbeskyttet Forslag til årsplaner og periodeplaner PP-presentasjoner Filmtips Forslag til prøver og prøvesvar Forslag til svar på tolkningsoppgaver (tekster) Forslag til svar på analyseoppgaver (estetiske uttrykk) Andre ressurser
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.