Strilatun, Seim 5.Februar 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Samspill og Samhandling
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Danning – å skape seg selv
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Dialektisk relasjonsteori
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Barns læring, voksnes ansvar!
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Tekster om tro og livssyn
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Fritid med Bistand.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
De yngste barna i barnehagen
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Liv M. Lassen og Nils Breilid
TLF: –
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Strilatun, Seim 5.Februar 2010 BARNS MEDVIRKNING Strilatun, Seim 5.Februar 2010 Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99

Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99 Hvem er barnet ? Barnet oppleves ut fra en situasjon. Hva vi ser er avhengig av brillene vi har på. Barnet er ikke-- men viser i samspill med gruppa den er i - og den enkelte voksne…... Våre handlinger er ikke først og fremst influert av våre erfaringer, men av våre forventninger (Shaw) Hva med vår kulturbakgrunn, vårt menneskesyn og vår egen oppdragelse??? Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99

Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99 BARNEKONVENSJONEN Utfordrer oss til å drøfte; medvirkning, medbestemmelse, selvbestemmelse, innflytelse Barnet som deltagende subjekt Barns ytringsfrihet på hvilken som helst uttrykksmåte barnet måtte velge Barnets rett til tankefrihet (samvittighetsfrihet og religionsfrihet) Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99

Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99 BARNEHAGELOVEN Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99

Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99 RAMMEPLANEN Barn må både få oppleve tilknytning og fellesskap og kjenne at de kan utøve sin selvbestemmelse og uttrykke egne intensjoner. Barn må få støtte til og leve seg inn i andres situasjon og til å ta hensyn til andre Barnehagen må ta utgangspunkt i barnets egne uttrykksmåter Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99

Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99 RAMMEPLANEN Refererer til FNs barnekonvensjon som understreker barnets rett til å si sin mening i alt som vedrører det, og at barnets mening skal tillegges vekt. Stemmer også overens med samfunnets utvikling fra modernisme mot post-modernisme Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99

Modernisme - Postmodernisme Rett – galt Bevissthet Mistenkeliggjøring Eksperter Intellekt Problemfokusert Læring Lukkede samtaler Sannhet er lokal Kontekst Ord – mening Praksis/erfaring Bevitnelse Relasjon Intensjon Håp/ drømmer Åpne samtaler Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99

Perspektiv på barns medvirkning Medvirkning; assistere, delta, gjøre sitt, spille en rolle. Noe som skjer sammen med andre Videre enn medbestemmelse Svensk: ”inflytande” DRØFT BEGREPET – HVA SKAL DETTE BETY FOR DERES BARN. Hvilke rammer skal gjelde….. Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99

Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99 ULIKE DILEMMA Medvirkning handler om det enkelte barns mulighet til å gi uttrykk for meninger, mulighet for selvbestemmelse, for å kunne se seg selv i et fellesskap, til å få tid og rom til undring og refleksjon og til å bli møtt med anerkjennelse og respekt. Dette krever kunnskap, ydmykhet og nærvær fra de voksnes side til beste for enkeltbarnet og kollektivet Gjensidighet og avhengighet Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99

Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99 OM Å SKAPE EN FORSKJELL Tid for samtalen Planleggingsarbeidet mer åpent Barna ”har med sine foreldre” Barnas rolle i vurderingsarbeidet Valg og rammer for medvirkning La dette ta tid. Dette er ikke et prosjekt, men en holdningsendring Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99

Dilemmaer ved barns medvirkning Hva gjør vi når barn vil noe annet enn det vi har tenkt? Hvilke rammer står fast som fellesopplevelser og hva er barnet medvirkenede/ selvbestemmende på? Hva betyr dette for foreldre- samarbeidet? Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99

Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99 Voksengruppa De positive og hjelpsomme De krevende og kritiske De usikre De ansvarsløse De som strir med sykdom og problemer Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99

Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99 DE VOKSNES KOMPETANSE Bevissthet om egne intensjoner og rammer Respekt for eleven/barnet og kolleger, likeverd Tro på elevens/barnets og kollegers opplevelse Gi eleven /barnet og kolleger medbestemmelsesrett i eget liv Beskrivende, ikke bruk av definisjonsmakt ”Sortert tilbakemelding” Kommunikasjon og avklaring av forventninger og regelverk – beholde makten, tydeligheten Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99

Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99 Tanker om læring De voksne som modell/ mønster Altersentrisk læring, holdninger, erkjennelse Læring av eksakt kunnskap Læring gjennom aktivitet og refleksjon Vi lærer først sammen med andre dernest kan vi det selv (Vygotsky) Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99

Kommunikasjonselementer Se (sanse) hva barnet er opptatt av. Bekrefte anerkjennende ved å vise eller si at du ser. Møte på tilstand. Vente på svar ( turtaking) Beskrive det som skal skje Tydelige start og slutt- signaler Dele glede Lillian Trevland, Meo consult. mob. 95 11 59 99