Tankekart for å sortere ingredienser…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 4-5
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Bruk av læringsstrategier på 7.trinn
Leselos Metakognisjon - målretting
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Bokpresentasjon Bergen
Strategier og kompetanse
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Refleksjonsspørsmål Region nord. Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket?
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 13 LESEFORSTÅELSE.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Framtida nå – les og forstå!
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Ungdomstrinn i utvikling
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Lesing i matematikkfaget
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Tankekart for å sortere ingredienser…

Tidslinje for å strukturere arbeidsprosessen..

”Hvor mange uker er det i en måned?” Elevens eget forslag til strategi… tidslinje, med tellestreker (2. trinn)

Lærer modellerer lesestrategier i helklassesituasjon. Tidslinje, tellelinje, tallinje… = strategi for lesing av fagtekst

Begreper, begreper, begreper… 

Elevene skal bli bevisste på hvorfor de velger - eventuelt velger bort en strategi. Synliggjør strategiene for elevene. Synliggjør pedagogiske og metodiske virkemidler i klasserommet! Også på ungdomstrinnet! 

Elevenes egne formuleringer på læringsstrategier 

Tankekart som talestrategi, støtte til muntlig presentasjon og underveislesing 

Skanning etter begreper som lærer har laminert på forhånd. Hurtiglesing..

Velg deg et begrep. Finn det i boka di. Les raskt om hva det handler om. Fortell de andre hva du har lært.

Venn-diagram hjelper elevene til høyeste nivå i Blooms taksonomi: Vurdere og analysere.

Det går an å gi prøve i bruk av diagrammer for lesing Det går an å gi prøve i bruk av diagrammer for lesing. ”Fyll ut et Venn-diagram og finn likheter og forskjeller mellom ulike sjøfugler.”

Hva er å røre mykt? Hva er nederste ribbe? Hva er å jevne? Hva er en slikkpott? Hva betyr vekselvis?