Tankekart for å sortere ingredienser…
Tidslinje for å strukturere arbeidsprosessen..
”Hvor mange uker er det i en måned?” Elevens eget forslag til strategi… tidslinje, med tellestreker (2. trinn)
Lærer modellerer lesestrategier i helklassesituasjon. Tidslinje, tellelinje, tallinje… = strategi for lesing av fagtekst
Begreper, begreper, begreper…
Elevene skal bli bevisste på hvorfor de velger - eventuelt velger bort en strategi. Synliggjør strategiene for elevene. Synliggjør pedagogiske og metodiske virkemidler i klasserommet! Også på ungdomstrinnet!
Elevenes egne formuleringer på læringsstrategier
Tankekart som talestrategi, støtte til muntlig presentasjon og underveislesing
Skanning etter begreper som lærer har laminert på forhånd. Hurtiglesing..
Velg deg et begrep. Finn det i boka di. Les raskt om hva det handler om. Fortell de andre hva du har lært.
Venn-diagram hjelper elevene til høyeste nivå i Blooms taksonomi: Vurdere og analysere.
Det går an å gi prøve i bruk av diagrammer for lesing Det går an å gi prøve i bruk av diagrammer for lesing. ”Fyll ut et Venn-diagram og finn likheter og forskjeller mellom ulike sjøfugler.”
Hva er å røre mykt? Hva er nederste ribbe? Hva er å jevne? Hva er en slikkpott? Hva betyr vekselvis?