KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Hvorfor rødmer man når man blir flau?
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Foreldremøte 3b – våren 2013 Oppmøte:
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
Nettvett.
Fritidslederen min roper hjelp!
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Danning – å skape seg selv
Kroppsøvingsdidaktikk
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Leken i et samfunnsperspektiv
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Utfordringer i familien
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Åpne spørsmål Ungdata. Hvem vil du helst bli lik når du blir stor? Ungdomsskole: 1476/1610 VGS: 721/ 775.
1 Jeg og samfunnet.
Mestring og forebygging av depresjon
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Lek og Læring i barnehagen
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
God morgen! Tanker etter i går?
Hva er viktig for elevers læring?
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Felles tema i mars: Selvkontroll
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
 Fra 1. august starter vi innskolering av de nye barna på SFO.  Alle vil få mail om oppstart på SFO.  Der er to valg av SFO plass.  Dersom barnet.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Avd. for helseopplysning - SiA
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
BOGAFJELL SFO.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Helsesøsterkongressen 2017
1 Kommunikasjon.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
«Den gode timen på Saltvern»
Venner & valg Velkommen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Utskrift av presentasjonen:

KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT? VOKSENROLLEN I DET GODE SAMSPILL PÅ SFO Kvinesdal 2. oktober 2009

RESPEKT FOR BARNAS FORSTAND Når barna spør Lytt til barna Ikke vente å se – gå for å se Barn trenger ryddehjelp Barn trenger knagger Våre beste voksenforklaringer Åpne for å forstå – lukke for å få fred

NOEN MYKE METODER FOR SAMTALE MED BARN Ordassosiasjoner Setningsutfylling Sirkelmetodene Hvordan har du det for tiden? Ukebarometer på SFO? Billedfortellinger

BETYDNINGEN AV SNAKKETRENING Barn får lite trening i å snakke med voksne Stor forskjell på det å snakke med jevnaldrene Samtaler med voksne bygger hjernen og utvider kunnskapen Snakkehjørne på SFO?

Sosiale ferdigheter – de seks Oppmerksomhet på egne følelser Skille egne og andres følelser Emosjonelt leksikon Empati som sosial ferdighet Skille mellom indre opplevde og ytre uttrykte følelser Mestre stress og aversive følelser

VOKSENROLLEN PÅ SFO DELTAGER OG TILSKUER? Tilby aktiviteter By på deg selv Frie samtaler Snakke om alt? Overholde reglene Du er ikke oppdrager Du skal ikke kjefte på barna Du skal ikke karakterisere barna Du skal ikke si noe negativt om foreldrene Jenter og gutter – hva med kjønnsrollene?

OM Å VÆRE SEG SELV I EN SFO - ROLLE Det er ikke best å være bevisstløs Du er en modell i alt du gjør Du kommuniserer med det du sier Du kommuniserer med det du ikke sier Du er god nok som du er, men du trenger kunnskaper om barn ”Det informerte hjerte”

TYDELIGE VOKSNE For mye vekt på ”Retteprogrammet” Hvordan retter man best på barn egentlig? 5 ½ - femdoble det positive, halvere det negative (Webster Stratton – De utrolige årene) Barns behov for personlige tilbakemeldinger En solskinnshistorie om et løpertalent