Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertCarina Mathisen Endret for 9 år siden
2
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN
3
”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke finner seg godt nok til rette i idrettslagene •Vise respekt for menneskeverdet og sikre muligheter for vekst og utvikling •Øke det frivillige engasjementet og den lokale verdiskapingen ( Idrettspolitisk dokument, Tingperioden 2007-2011)
4
Barn med adferdsproblematikk •Profilerer på tydelig struktur •Mangler ofte en indre ryddighet, og er mer avhengig av en ytre struktur for å skape indre ro og holde fokus. •Trenger omgivelser som er mestringsorientert og søker samarbeid •Mangler ofte mestringsopplevelser på flere arenaer, det er din oppgave å gi dem mulighet for dette på din arena •Skal oppleve å få positiv respons/ feedback på noe (eks.innsats/ ferdighet/humør/ holdning/ forbedring/samarbeid/sosialt/ verbalt)
5
Barn med adferdsproblematikk •Må vite hvilke leveregler som gjelder og som praktiseres – ikke for mange – forutsigbarhet – kanskje bare 3 •Det er trenerens/ den voksnes ansvar for å følge opp de levereglene en bestemmer seg for •Er det flere trenere/ voksne må disse være samkjørte om levereglene •Reglene skal alltid si noe om hvordan vi vil ha det, ikke hvordan vi ikke vil ha det •Vil kunne bruke energi på å finne smutthullene i de regler/grenser som gjelder Eksisterer disse smutthullene vil de fortsette å teste ut hvor disse grensene går
6
Barn med adferdsproblematikk •Trenger ofte raskere/ oftere feedback enn andre •Må ha konkrete oppgaver – de må vite hva de skal gjøre •Få oppgaver av gangen, kanskje bare en •Kan respondere på ytre belønninger som hjelp til å skape indre motivasjon ( adferd) – samarbeid med foreldre om dette er mulig •La ikke egne følelser styre din treneradferd •Vær vennlig, men bestemt (også når det trengs å strammes inn) •Forsterk den adferd du ønsker gjennom konkret ros/ oppmerksomhet
7
Barn med særlig behov i idretten •Idretten må ta barn med særlige behov på alvor for å oppnå inkluderingsmålet •Idretten må da tørre å synliggjøre hjelpebehovet, ut fra et inkluderingsønske •Å ha trenerkompetanse er også å være god på sosial kompetanse • Gjennom en slik synliggjøring kan idretten bli tatt på alvor hos andre som jobber med målgruppen ( barnevern/forebyggende helsetjenester/ helse og omsorg osv)
8
Vi trenger en sterk og omsorgsfull idrett •Vi skal stimulere ønske om å lykkes, ikke angsten for å mislykkes •Organisering •Skap forutsigbarhet i oppmøtested, tid, rom, rekkefølge, forventninger/krav) •Forutsigbarhet skaper trygghet •Kroppsspråk/Stemmebruk •Differensiering
9
Vi bruker briller med utvidet mestringsfokus – barn / ungdom som mestrer ulike ferdigheter, og som alle har krav på positive tilbakemeldinger Det er vår oppgave som trenere å gi dem det Fysiske ferdigheter Emosjonelle ferdigheter Kognitive ferdigheter Sosiale ferdigheter Idrettens mestringsbriller
10
EG KAN Eg skriv ikkje fint, og les ikkje fort, så meg er det lett nok å terge. Men gjeld det å springe av stad som en hjort, å dukke i elva og klatre i berget Jau, det kan eg greie, Ja, det kan gå an om nokon kan seie dei trur at eg kan. Eg somlar og rotar, sit aldri i fred eg får nok aldri ferdig ei lekse. Men gjeld det å lokke mor til å le, En hund til å danse, Ein blom til å vekse- Jau,det kan eg greie Ja, det kan gå an om nokon kan seie dei trur at eg kan! Eg greier mest aldri å fange en ball, eg spring nok, men stega er tunge. Men gjeld det å stelle ein hest i ein stall, ein sjuk i ei seng og ein ørliten unge- Jau, det kan eg greie Ja, det kan gå an om nokon kan seie dei trur at eg kan. Ingvar Moe.
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.