Ekspansjon utenfor kjernedistrikt - Problemer og muligheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Rygge-Vaaler Sparebank
Differensiert arbeidsgiveravgift fra , Ellen Mulstad, NHO-S.
Er det fortsatt grunnlag for sterk vekst i REGIONSPAREBANKENE?
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Forretningsplan IndPro AS Plan for videreføring av nyskapings- og utviklingsprogrammet Orientering til Innherred samkommunestyre 26. oktober.
BankID i Vital Forsikring ASA
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
12. Oppsummering.
Dyreparken på 300 sekunder.
H E L G E L A N D – D E R D U H Ø R E R H J E M M E En drivkraft for vekst på Helgeland Kenneth Nilsson.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Vitensentre i Norge.
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Energidagen KS Bedrifts årskonferanse 9. april 2013 Kapitalmarkedet fremover Hva skal til for at KLP vil investere?
Regnskap 2010 SpareBank 1 SMN Februar Regnskap 2010 – kort fortalt Historisk godt resultat –Resultat før skatt på 1282 millioner kroner, en økning.
Side 1 Husbanken Om tiltak for å dempe veksten i byggekostnadene Idedugnad hos statsråd Erna Solberg Gjennomgang av rapporten ”Økt Kostnadsfokus” Av seniorrådgiver.
”Tilgjengelighet for alle”
Anvendelse av verktøyene
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Bransjeseminar om grunnfondsbevis
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Anvendelse av verktøyene
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
Totens Sparebanks hovedkontor Østre Toten kommune
Bransjeseminar om grunnfondsbevis Presentasjon av SpareBank 1 SR-Bank Adm.direktør Terje Vareberg Onsdag 8. september 2004 kl 1000 i Vika Atrium, Oslo.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Den anbefalte banken! Presentasjon på RAFF Seminar V Erik M Throndsen.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
14. juni 2007 Landsmøte 2007 Hovedoppgaver for NBBL Ralph Norberg Adm. direktør.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Nettbutikk for proffer gir mer!. MAXBO PROFF har pr. i dag 43 utsalg. Sisteleddsomsetning på 1,6 mrd profesjonelle kunder. Nærhet og tilgjengelighet.
Finansiering av havbruk. Sammenligning lukket og ope anlegg. v/Kjell Gunnar Lilleøren og Kjetil Søvik.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Sparebanken Vest 13. september, 2007 Haakon Bønes Direkte: Mobil: Bevisets stilling overskygger.
SpareBank 1 SR-Bank konsern 3. kvartal | 28. oktober Bjergsted Terrasse 1Finanskalenderen: Postboks kvartal 0403.februar 4001 Stavanger1.
Oslo Børs og ABM sin betydning for Sparebanken Hedmarks vekst og funding Are Jansrud Finanssjef ("Kapitalimportsjef")
Gjensidige Bank Boligkreditt AS August Innhold Gjensidige Forsikring Konsern Organisasjon Internasjonal rating Regnskapstall Strategi Gjensidige.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
SpareBanken Vestfold Orientering om 1. kvartalsregnskap 2004 i Forstanderskapet Tirsdag 27. April 2004 kl K V A R T A L 2004.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
H E L G E L A N D – D E R D U H Ø R E R H J E M M E HELGELAND SPAREBANK Foreløpig årsregnskap 2005 Oslo, februar 2006.
[Firmanavn] Forretningsplan.
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
[Firmanavn] Forretningsplan.
Presentasjon av Sparebanken Vest ved adm.dir. Knut Ravnå
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

Ekspansjon utenfor kjernedistrikt - Problemer og muligheter Bransjeseminar om grunnfondsbevis 17.09.08 Sparebanken Vest Adm. direktør Stein Klakegg

Fra Stavangerkontoret Sparebanken Vest Etablert 1823 Børsnotert med grunnfondsbevis 1995 Primærmarked: Vestlandet Vedtektsfestet hovedkontor i Bergen Forvaltningskapital mer enn fordoblet siden 2001 - til 81,8 mrd. pr. annet kvartal 2008 59 kontorer og 812 medarbeidere Internasjonalt ratet av Moodys (A1/P-1) og FitchRatings (A-/F2) Fra Stavangerkontoret

Marginpress øker betydningen av en tydelig posisjonering Kjøpernes maktposisjon Flere tilbydere Internett har redusert behovet for geografisk nærhet Internett har gjort det enklere å orientere seg Markedet mer gjennomsiktig meget høy fokus på privatøkonomi og priser i media Økt kompetanse blant kundene generelt høyere utdannelsesnivå flere med økonomiutdannelse generelt bedre økonomiforståelse mediafokus Bankene har lite differensierte produkt Potensielle nye banker Leverandørenes maktposisjon Rivalisering blant dagens banker Substitutter Differensiering Kostnadslederskap Nisje/fokus ”Stuck in the middle”

Strategisk posisjonering - posisjoneringsalternativer Alternative konkurransestrategier: Nasjonal Lokal/regional Kostnadsleder

Hvor viktig er pris? Hvilke faktor påvirker kundens tilfredshet mest, enten direkte eller indirekte? Figuren viser et effektregnskap der de enkelte faktorenes samlede effekt på KTI er estimert.

Veien til konkurransefordel - Strategivalg eller implementering? ”Strategivalg gir sjelden konkurransefordeler. Strategier er synlige og kan lett kopieres. Det som skiller vellykkede bedrifter ad, er evne til god drift, til implementering, til execution.” ”Strategi er oppskrytt” - Finn Jebsen, Magma nr 1 2007 Sparebanken Vest har tatt mål av seg å nettopp bli god på implementering i neste strategiperiode. Alle sparebankene har samme posisjoneringsutgangspunkt. Da blir evnen til utøvelse og troskap til strategien forskjellen……

Uavhengighet som konkurransefortrinn Gir ekspansjonsrom og handlefrihet En viktig byggesten i bankens strategi og merkevare Tiltrekkende for dyktige medarbeidere Styrker samhold og motivasjon i organisasjonen Krevende - stiller store krav til ledelse og egenkompetanse

Strategisk målbilde for Sparebanken Vest ”Ta posisjonen som det ledende og mest foretrukne finanshuset på Vestlandet” Gir særlig føringer for: Distribusjon Produkt Kompetanse og ledelse I løpet av våren 2006 hatt en strategiprosess med bred involvering i org. Bankens strategiske mål er å ta posisjonen som Vestlandets ledende og mest foretrukne bank. For å nå målet har styret vektlagt evaluering av produkt- og leverandørstrategi, fortsatt geografisk ekspansjon på Vestlandet, samt sterkere satsning på næringslivsmarkedet.

Revidert strategi 2006 - posisjonering og strategi er langsiktige valg Strategisk målbilde ”Ta posisjonen som det ledende og mest foretrukne finanshuset på Vestlandet” Tiltaksområder Geografisk ekspansjon på Vestlandet. Forsikringsetablering – Frende Forsikring. Satsning på merkevarebygging. Sterkere satsning på næringslivsmarkedet (SMB). Sterkere satsning på kapitalmarked. Produktivitetsforbedringer. Kompetanse og prestasjonskultur gjennom ambisiøs ledelse. Strategisk anvendelse av Visjon Vest.

Ekspansjon – noen eksempler

Sparebanken Vest - Sogn og Fjordane Sp Vest Ansatte: 55 Strategien er å styrke bankens posisjon i Sogn og Fjordane. Oppkjøp av ”gamle Vestlandsbanken” Hordaland Sogn og Fjordane Andel befolkning 81 % 19 % Andel PM kunder i SpV 92% 8 % Andel BM kunder i SpV 89 % 11 %

Kjøp av Fokus Bank - Sogn og Fjordane Sp Vest Ansatte: 55 Fokus Bank Ansatte: 24 Strategisk viktig for ytterligere vekst og satsning i Sogn og Fjordane Grunn til å tro at porteføljen alternativt ville bli solgt til andre

En betydelig sterkere bank i fylket Sp Vest Ansatte: 79 Forretningsvolum Utlån ca kr 9 mrd Innskudd ca kr 4,5 mrd Samlet utlåns- og innskuddsvolum i fylket økte med 37% Kontoretablering i Stryn En klar nr. 2 bank i fylket Bedret lønnsomhet

Oppkjøp Fokus Bank - positiv mottatt i fylket Firda

Rogaland – et spennende fylke En region i vekst, særlig innenfor oljerelatert næringer. Forventet befolkningsvekst i lang tid fremover. Fremtidsrettet næringsliv. High-end kunder både innenfor PM og BM Attraktive markedsandeler å konkurrere om.

Etableringer i Rogaland – en offensiv satsning Nytt kontor åpnet i Haugesund 2006. Kjøp av eiendomsmegler – Ottesen & Dreyer (12 årsverk) Sandnes åpnet september 2007 Åpning av nytt kontor i Stavanger 8. mai Satsning på + 20 årsverk eks. meglervirksomhet Sentral beliggenhet og et fremtidsrettet kontorkonsept (Stavanger).

Frende Forsikring - Beslutning 16. april 2007 ”Sparebanken Vest, Fana Sparebank, Sparebanken Øst og Helgeland Sparebank satser 300 millioner på å bygge opp to nye forsikringsselskaper (skade og liv) med hovedkontor i Bergen. Etableringene vil tilføre inntil 100 nye arbeidsplasser i en etablert fase.”

Frende Forsikring – Distribusjon gjennom et kraftfullt regionalt nettverk Et distribusjonsnett basert på eierbankenes geografisk dekning og eksisterende kundegrunnlag vil være et godt utgangspunkt, men ytterligere utvidelse av distribusjonsnettet vil kunne styrke ”Frende Forsikring” ytterligere. Eierbankene (15) har i dag en samlet forvaltningskapital på ca. NOK 195 mrd. Kundegrunnlaget utgjør omkring 650.000 kunder (PM/BM) Totalt har eierbankene ca. 170 salgskontorer Sparebanken Sør, Spareskillingsbanken, Flekkefjord Sparebank, Søgne & Greipstad Sparebank, Lillesand Sparebank Sparebanken Vest, Fana Sparebank, Haugesund Sparebank, Skudenes & Aakra Sparebank, Voss Sparebank, Luster Sparebank, Sauda Sparebank, Etne Sparebank - Sparebanken Øst - Helgeland Sparebank

Status Frende forsikring Forsikringsbyen Bergen har forutsetninger for å understøtte en god forsikringsetablering Frende selskapene sysselsetter pr. i dag ca. 75 årsverk Effektive selskaper med kompetente ansatte. Salgsvolum pr. september 2008 – 135 mill. kr. Solgt 65.000 dekninger.

Erfaringer – muligheter og utfordringer Økt volum og inntjening Sterkere bånd til kunden Mer komplett finanshus Sterkere strategisk kontroll Mer helhetlig posisjonering Bedre internt arbeidsmarked Økt attraktivitet som arbeidsgiver Økt motivasjon i hele organisasjonen Utfordringer Sikre god risikoseleksjon Fokus flyttes fra ordinær drift til ny-etableringer og ekspansjon Ledelseskapasitet Differensiering Opparbeide kjennskap og troverdighet i nytt markedsområde Rekruttering i et stramt arbeidsmarked Langsiktig fokus

Grunnfondsbevis - Avkastning (i %) fra 2007 justert for utbytte

www.spv.no