Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKlaus Christoffersen Endret for 9 år siden
1
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001
2
Rasjonaliseringseffekter Bedre grunndata og rutiner Bedre produksjonsstyring og logistikk Bedre statistikk og prognoser Strategiske effekter Bedre markedsføring Bedre kundeservice Kontinuerlig kompetanseheving Grunnlag elektronisk forretningsdrift
3
Bedrifts-effekter (eksempler) Block Watne (Bransje: Boligprodusentene) Størst gevinster som følge av sentralisering av innkjøp, bruk av innkjøpsavtaler Ca. 2% årlig økning i resultat siste årene Byggmakker Zeiner (Bransje: Byggevare) Logistikk, innkjøp, lagerstyring Effektivisering av arbeidsprosesser, bedre informasjonsflyt, kompetanseheving i organisasjonen, bedre kundeservice Resultat økt med ca. 2% fra 1999 til 2000 Alsaker Fjordbruk (Br.: Fiskeri og havbruk) Produksjonsoppfølging, økonomistyring, rasjonalisering, salgs- og markedsstøtte Resultat 20% over gjennomsnitt i bransjen; 100 mill. i 2000
4
Bedrifts-effekter (eksempler) Stavanger Offset (Bransje: Grafisk/Viskom) Bedre kundeservice som følge av forbedring i mange prosesser; bedre ordre- og produksjonsstyring, økonomistyring, rasjonalisering, salgs- og markedsstøtte To årsverk innspart i administrasjon Bjørklund (Bransje: Gull og ur) Sentralisering av innkjøpsbeslutninger Resultatoppfølging og styring av personressurser etter ferdigheter Resultat i butikkene økt med 7-8% fra 1999 til 2000
5
Spredningseffekter Boligprodusentene 78% (ca. 700) av bedriftene i bransjen Byggevare 70-80% (ca. 750) av bedriftene i bransjen Fiskeri og havbruk 65% (ca. 400) av bedriftene i bransjen Grafisk bransje 29% (ca. 100) av bedriftene i bransjen Gull og ur 38% (ca. 290) av bedriftene i bransjen
6
BRANSJE-EKSEMPLER SND BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001
7
Boligprodusentene Effektivisering Gjenbruk av data; kobling mellom tegning, kalkulasjon og ressursbehov Elektroniske byggesaksblanketter gir mer effektiv søknadsbehandling Ca. 700 av 900 bedrifter i bransjen bruker bransjesystemer; dvs. ca. 78% dekning Strategi Grunnlag for EDI og e-handel Kompetanseutvikling, ”etterutdanning”
8
Byggevare Effektivisering Ca. 750 av 1050 bedrifter (utsalgssteder) i bransjen bruker bransjesystemer; dvs. ca. 70-80% dekning. Bedre grunndata, fokus på vareregisterets betydning, medfører bedre rutiner og styring, samt bedre kundeservice. Strategi Grunnlag for EDI og e-handel Kompetanseutvikling
9
Fiskeri og havbruk Effektivisering Ca. 400 av 600 bedrifter i bransjen bruker bransjesystemer; dvs. ca. 65% dekning Bedre rapportering og kontroll Bedre forutsetninger for internasjonal drift Strategi Grunnlag for EDI og e-handel Kompetanseheving
10
Grafisk bransje Effektivisering 50 brukerbedrifter og ytterligere 50 kontraktsfestede installasjoner av totalt 350 bedrifter; dvs. 29% dekning To bransjeløsninger for administrative funksjoner Effektivisering av alle ledd i administrasjon og produksjon Strategi Grunnlag for elektronisk forretningsdrift Kompetanseheving
11
Gull og ur-bransjene Effektivisering 170 brukere og ytterligere 120 kontraktsfestede installasjoner av totalt 760 bedrifter; dvs. 38% dekning Standardisering har muliggjort korrekt og oppdatert statistikk og oversikter Bedre logistikk og reduserte lagerkostnader Strategi Grunnlag for EDI og e-handel Kompetanseheving
12
BEDRIFTS-EKSEMPLER SND BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001
13
Effekter i prosesser Størst og mest synlige effekter i innkjøp: Desentralisert organisasjon med ”lokal” virksomhet, der det tradisjonelt (tidligere) har vært vanskelig å håndheve og ta ut gevinster som følge av sentrale innkjøpsavtaler inngått av konsernet Økonomiske effekter Sentralisert IT-drift gir økonomiske fordeler Resultat har økt med ca. 2% årlig de siste årene BIT-prosjektene har bidratt til dette Strategiske effekter Samordnet drift gir mer enhetlig opptreden i markedet
14
Effekter i prosesser Nye og bedre rutiner vedr. logistikk, innkjøp, lagerstyring, funksjonelle styringssystemer Læringsprosess i organisasjonen, mer utviklende og utfordrende jobber, øket helhetsforståelse blant ansatte Økonomiske effekter Resultat har økt med ca. 2% fra 1999 til 2000 Strategiske effekter Mer profesjonell kundebehandling og bedre kundeservice
15
Effekter i prosesser Bedre produksjonsoppfølging, spesielt kontroll biomassestatus og sporing Bedre økonomistyring, rasjonalisering, salgs- og markedsstøtte Økonomiske effekter Resultat 100 mill. kr i år 2000, 20% over gjennomsnitt i bransjen Bedre IT-løsninger har vært viktig for resultatforbedring Strategiske effekter Kompetanseheving
16
Effekter i prosesser Bedre ordre- og produksjonsstyring Bedre økonomistyring, rasjonalisering, salgs- og markedsstøtte Mye bedre oppfølging av kundene Økonomiske effekter Spart to årsverk i administrasjonen Bedre IT-løsninger har vært viktig for resultatforbedring Strategiske effekter Kompetanseheving
17
Effekter i prosesser Alt salg til butikker skjer gjennom hovedkontor (ikke agenter) Aktiv resultatoppfølging av alle medarbeidere; den enkelte medarbeiders evner utnyttes bedre ved at selgere får ansvar for ”sine” beste produkter Økonomiske effekter Redusert varebeholdning med 20-30% Resultatforbedring i butikkene på 7-8% Strategiske effekter Kompetanseheving, e-læring for alle ansatte Synliggjøring av effekter skaper entusiasme og innsats blant alle medarbeidere
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.