Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Anvendelse av verktøyene

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Anvendelse av verktøyene"— Utskrift av presentasjonen:

1 Anvendelse av verktøyene
Ekspansjonsanalyse Anvendelse av verktøyene Strategi 3 4. forelesning, 2. mai 2001

2 Ekspansjonsbeslutninger - en analytisk prosess i seks steg
Etableringsgevinster Etableringskostnader 1) Definere og avgrense markedet 2) Markedets lønnsomhet 3) Konkurranse- fortrinn 4) Ressurs- anskaffelses- kostnader 5) Aggressiv respons 6) Velge inngangs- strategi

3 SVIMA-testen i praksis

4 Ressursanskaffelseskostnader

5 Kostnader ved aggressiv respons
Sannsynligheten for aggressiv respons Egenskaper ved de etablerte Konsentrasjon Irreversible investeringer Markedsvekst Renommé Egenskaper ved inntrengeren Ressursanskaffelseskostnader Finansiell styrke Skadene ved aggressiv respons Faste/variable kostnader Irreversible investeringer Irreversible handlinger Kostnader ved aggressiv respons = sannsynlighet * skader

6 Posisjonering (hvor) Enhver bedrift må ta stilling til hvilket konkurransespekter den ønsker å benytte; dvs. bredt eller smalt kundespekter produktspekter geografisk spekter distribusjonspekter

7 Posisjonering (hvordan)
Valg av generisk strategi kostnadslederskap differensiering Konkurranseparametre pris - innovasjon markedsføring - aggressivitet punktlighet - relasjonsbygging kvalitet - service tilgjengelighet - osv.


Laste ned ppt "Anvendelse av verktøyene"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google