Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Styrearbeid i Norwegian

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Styrearbeid i Norwegian"— Utskrift av presentasjonen:

1 Styrearbeid i Norwegian
Langsiktig eierskap

2 Styrearbeid som verdiskapning
Aktivt og kompetent styre en forutsetning for en fremgangsrik investering Detaljert og effektivt rammeverk for godt styrearbeid Dokumentasjon: form og innhold Møte og temaplan minimum 12 mnd frem i tid.

3 Styrearbeid som verdiskapning
3. Grunnlag for verdiskapning og dermed styrearbeid: Strategisk agenda Operasjonelle forbedringer KPI – kritisk performance indicator Finansielle mål Kontroll og rutiner

4 Eierskap

5 ”Alle folk i Norge skal ha råd til å fly”
Vår forretningside: Gjennom effektiv drift og lave priser gi folk som bor i Norge muligheten til å reise med fly. Det vil: Bidra til bedre privatøkonomi og ”sosialt liv” for folk flest Bidra til et mer konkurransedyktig / kostnadseffektivt norsk næringsliv Stimulere til en positiv samfunnsutvikling Vår ambisjon: Bli den foretrukne leverandøren av flyreiser til folk som bor i Norge gjennom: Et konkurransedyktig rutetilbud i utvalgte markeder Lavere priser på flyreiser enn konkurrenter Høy relevans og kvalitet i leveransen

6 I 2002 oppstod en mulighet til å etablere en lav-pris aktør innenlands i Norge
Erfaring Timing Strategi Skandinavia’s største marked SAS monopolist, men sårbar Bonus programmer ble forbudt av myndighetene for å flate ut konkurranse arenaen Høye priser, liten konkurranse Norge godt tilpasset for en lav-pris aktør Nordmenn flyr mer enn noen andre skandinaver Majoriteten av reisene er point to point Høy internett penetrasjon Kjøpers marked i fly industrien Stort tilbud av kapasitet førte til gunstige lease og leverandør avtaler Overskudd av dyktige personer med lokal fly erfaring

7 Vi startet med 4 ruter for litt over 3 år siden…

8 Nå flyr Norwegian 74 ruter

9 Hvordan har vi fått det til ?
Sterk tilstedeværelse på alle hovedruter innenlands Prisene på innenlands markedet har blitt redusert. Mindre attraktivt for nye lav-pris aktører Aggressiv ekspansjon av rutenettverk for å øke utnyttelse og optimalisere bidraget til faste kostnader Ekstrem fokus på lave kostnader og høy utnyttelse for å skape permanente kostnadsfordeler

10 Varige konkurransefortrinn får vi til gjennom dyktige medarbeidere!
Våre kjerneverdier er Direkte, Enkelt og Relevant Fokus på bygging av ferdigheter som gir lave kostnader og høy effektivitet i innsatsen, eksempelvis digitaliserte prosesser Effektive på bakken, fly på bakken er bare utgifter Motiverte medarbeidere. De ansatte bygger selskapet, de utøver strategien - alle bør ha eierskap til ”bunnlinja” ”Walk the talk” Ledelsen må ”leve, snakke og drømme low-cost”

11 Kostnader må reduseres
Effektiv utnyttelse av personell og fly Gode IT systemer Lave distribusjons- kostnader

12 Slik at prisene forblir lave
Priser på innlandsreiser er 5 % lavere I Q405 enn i Q404 Priser på utenlandsreiser er 8 % lavere i Q405 enn i Q405 Norwegian's average ticket price - index (Q1 03 = 100)

13 Det tok tre år å nå kritisk masse
EBITDA of 55 MNOK in 2005 Positive earnings after tax 27 MNOK in 2005 196 MNOK in improved earnings

14 Norwegian har opplevd stor internasjonal vekst
Omsetning på utenlandsruter har økt med 143 % siden 2004 Omsetning innenlands økt med 26 % siden 2004 Revenue

15 Eierskap og styring i Norwegian
Må tilpasses marked, kunde og konkurransesituasjon

16 Styrearbeid i Norwegian
Langsiktig eierskap = fornøyde kunder


Laste ned ppt "Styrearbeid i Norwegian"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google