Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Advertisements

Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Omstilling uten nedbemanning
En lærende organisasjon?
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Stjørdal Rotary-klubb
Gjesteforelesning BoS31 ved HiO. JBI, høsten Kjønn og ledelse Time 1: Presentasjon Kvinne og leder Time 2: Gode råd på veien for deg som ønsker.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Teambygging og fasilitering
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
ØSTENSJØ ROTARY KLUBB inviterer til RYLA – 13. april 2008 Sørmarka Kurs og Konferansesenter, Enebakkveien Siggerud Tittel på seminaret:
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
NESO Formannsskole Teamarbeid
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Toppidrett og holdninger
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
FRA TALENT TIL TOPPEN HVA KREVES ??. MENGDE TRENING regelen Konsekvenser:  Tåle trening  God restitusjon  Mindre tid til TV dataspill  Mindre.
Prestasjonsutvikling
Kommunen som arbeidsgiver
Ulikheter og variasjoner
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Pål Berg Handelshøyskolen BI
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Lederstil og Motivasjon.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Motivasjon i arbeidsforhold
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Effektive lederteam og dialogkompetanse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
VEIEN TIL LEDELSE. Mobilisering av fremtidens ledere.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Offentlige etaters betydning for næringslivet
Samarbeid og medbestemmelse
Asker - mulighetenes kommune
Samarbeid og medbestemmelse
- individuell kvalifikasjon brukt sammen for å nå felles mål
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Innovasjon i lokalarbeidet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utfordring: Fremme organisatorisk fleksibilitet
Roller.
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Utskrift av presentasjonen:

Den Gode Prestasjon

Den gode prestasjon

Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis

Den gode prestasjon Verdensmesterne.. Trondheims- Solistene….

Den gode prestasjon Odd Reitan… Salmar…

Den gode prestasjon De unge talenter.. De personlige rekorder…

Den gode prestasjon Ambisjoner Ferdigheter Prestasjonsforbedring ^b Dagens prestasjoner Morgendagens prestasjoner Mulige prestasjoner Treningsprosess Prestasjonsforbedring Treningsprosess

Den gode prestasjon Lyst til å bli god Se fordeler av å bli god Mental innstilling

Den gode prestasjon Mental innstilling alene er ikke nok!

Den gode prestasjon ?

Fokus på arbeidsoppgaver

Den gode prestasjon Den Gode Prestasjon Normer/ Verdier Et sett av leveregler som er tydelig og gjelder alle i bedriften Struktur Mål, strategi og organisasjonsbygging Relasjon Forhold mellom medarbeidere og forholdet til omverdenen Endrings- dyktighet Evnen til å se fremtidsbildet og til å tilpasse seg dette Ferdighet Evnen til å løse arbeidsoppgavene Individnivå Teamnivå Organisasjonsnivå

Den gode prestasjon Den Gode Prestasjon Normer/ Verdier Et sett av leveregler som er tydelig og gjelder alle i bedriften Struktur Mål, strategi og organisasjonsbygging Relasjon Forhold mellom medarbeidere og forholdet til omverdenen Endringsdyktighet Evnen til å se fremtidsbildet og til å tilpasse seg dette Ferdighet Evnen til å løse arbeidsoppgavene Felles verdisettAmbisiøse målOmdømmeUtfordre strategierMåloppnåelse Kollektivet før individet OrganiseringSamholdUtfordre samspillmønster Samspill OffensivitetArbeidsoppgaverSelvtillittUtfordre handlingsmønster Utførelse Individ Team Organisasjon

Den gode prestasjon Normer/Verdier: Organisasjonen Felles verdisett Er bedriftens verdier, visjon og forretningside kjent og motiverende for medarbeiderne?

Den gode prestasjon Normer/Verdier: Team Kollektivet før individet Viser individet en atferd som fremmer fellesskapets interesser?

Den gode prestasjon Normer/Verdier: Individ Offensivitet Er medarbeiderne løsningsorienterte og innsatsvillige?

Den gode prestasjon Struktur: Organisasjon Ambisiøse mål Har vi tydelige mål og en kommunisert strategi?

Den gode prestasjon Struktur: Team Organisering Har teamet en god rolleavklaring og riktige delmål?

Den gode prestasjon Struktur: Individ Arbeidsoppgaver Har alle definerte mål og godt definerte arbeidsoppgaver?

Den gode prestasjon Relasjon: Organisasjonen Omdømme Er bedriften kjent og attraktiv?

Den gode prestasjon Relasjon: Team Samhold Har vi evne til å finne gode løsninger og til å takle Interessemotsetninger?

Den gode prestasjon Relasjon: Individ Selvtillit Har medarbeiderne tro på at de kan lykkes og evne til å vurdere egen prestasjon?

Den gode prestasjon Endringsdyktighet: Organisasjon Utfordre strategi Er bedriften forberedt på morgendagens utfordringer?

Den gode prestasjon Endringsdyktighet: Team Utfordre samspillmønster Utfordres dagens rollemønster og prestasjoner?

Den gode prestasjon Endringsdyktighet: Individ Utfordre handlingsmønster Er den enkelte medarbeider endringsvillig?

Den gode prestasjon Ferdighet: Organisasjon Måloppnåelse Tar bedriften ut sitt potensiale?

Den gode prestasjon Ferdighet: Team Samspill Utnytter vi spisskompetanse og komplementære ferdigheter?

Den gode prestasjon Ferdighet: Individ Utførelse Har medarbeiderne ferdigheter i samsvar med sine oppgaver?

Den gode prestasjon Det er alltid mulig ! Ambisjoner og vilje Lyst til å bli god Sprenge noen grenser Ferdigheter og masse trening Også mot alle odds…..

Den gode prestasjon Hvordan komme i gang?

Den gode prestasjon TC Prestasjonsindex Normer/ Verdier Et sett av leveregler som er tydelig og gjelder alle i bedriften Struktur Mål, strategi og organisasjonsbygging Relasjon Forhold mellom medarbeidere og forholdet til omverdenen Endringsdyktighet Evnen til å se fremtidsbildet og til å tilpasse seg dette Ferdighet Evnen til å løse arbeidsoppgavene Felles verdisett Er bedriftens verdier, visjon og forretningsidé kjent og motiverende for medarbeidere? Ambisiøse mål Har vi tydelige mål og en kommunisert strategi? Omdømme Er bedriften kjent og attraktiv? Utfordre strategier Er bedriften forberedt på morgendagens utfordringer? Måloppnåelse Tar bedriften ut sitt potensiale? Kollektivet før individet Viser individet en atferd som fremmer felleskapets interesser? Organisering Har teamet god rolle- avklaring og riktige delmål? Samhold Har vi evner til å finne gode løsninger og til å takle interesse- motsetninger? Utfordre samspillmønster Utfordres dagens rollefordeling og prestasjoner? Samspill Utnytter vi spisskompetanse og komplementære ferdigheter? Offensivitet Er medarbeiderne løsningsorienterte og innsatsvillige? Arbeidsoppgaver Har alle definerte mål og godt definerte arbeidsoppgaver? Selvtillitt Har medarbeiderne tro på at de kan lykkes og evne til å evaluere egen prestasjon? Utfordre handlingsmønster Er den enkelte medarbeider endringsvillig? Utførelse Har medarbeideren ferdigheter i samsvar med sine oppgaver? Individ Team Organisasjon

Den gode prestasjon Normer/ Verdier Et sett av leveregler som er tydelig og gjelder alle i bedriften Struktur Mål, strategi og organisasjonsbygging Relasjon Forhold mellom medarbeidere og forholdet til omverdenen Endringsdyktighet Evnen til å se fremtidsbildet og til å tilpasse seg dette Ferdighet Evnen til å løse arbeidsoppgavene Felles verdisett Er bedriftens verdier, visjon og forretningsidé kjent og motiverende for medarbeidere? Ambisiøse mål Har vi tydelige mål og en kommunisert strategi? Omdømme Er bedriften kjent og attraktiv? Utfordre strategier Er bedriften forberedt på morgendagens utfordringer? Måloppnåelse Tar bedriften ut sitt potensiale? Kollektivet før individet Viser individet en atferd som fremmer felleskapets interesser? Organisering Har teamet god rolle- avklaring og riktige delmål? Samhold Har vi evner til å finne gode løsninger og til å takle interesse- motsetninger? Utfordre samspillmønster Utfordres dagens rollefordeling og prestasjoner? Samspill Utnytter vi spisskompetanse og komplementære ferdigheter? Offensivitet Er medarbeiderne løsningsorienterte og innsatsvillige? Arbeidsoppgaver Har alle definerte mål og godt definerte arbeidsoppgaver? Selvtillitt Har medarbeiderne tro på at de kan lykkes og evne til å evaluere egen prestasjon? Utfordre handlingsmønster Er den enkelte medarbeider endringsvillig? Utførelse Har medarbeideren ferdigheter i samsvar med sine oppgaver? Individ Team Organisasjon TC Prestasjonsledelse

Den gode prestasjon Normer/ Verdier Et sett av leveregler som er tydelig og gjelder alle i bedriften Struktur Mål, strategi og organisasjonsbygging Relasjon Forhold mellom medarbeidere og forholdet til omverdenen Endringsdyktighet Evnen til å se fremtidsbildet og til å tilpasse seg dette Ferdighet Evnen til å løse arbeidsoppgavene Felles verdisett Er bedriftens verdier, visjon og forretningsidé kjent og motiverende for medarbeidere? Ambisiøse mål Har vi tydelige mål og en kommunisert strategi? Omdømme Er bedriften kjent og attraktiv? Utfordre strategier Er bedriften forberedt på morgendagens utfordringer? Måloppnåelse Tar bedriften ut sitt potensiale? Kollektivet før individet Viser individet en atferd som fremmer felleskapets interesser? Organisering Har teamet god rolle- avklaring og riktige delmål? Samhold Har vi evner til å finne gode løsninger og til å takle interesse- motsetninger? Utfordre samspillmønster Utfordres dagens rollefordeling og prestasjoner? Samspill Utnytter vi spisskompetanse og komplementære ferdigheter? Offensivitet Er medarbeiderne løsningsorienterte og innsatsvillige? Arbeidsoppgaver Har alle definerte mål og godt definerte arbeidsoppgaver? Selvtillitt Har medarbeiderne tro på at de kan lykkes og evne til å evaluere egen prestasjon? Utfordre handlingsmønster Er den enkelte medarbeider endringsvillig? Utførelse Har medarbeideren ferdigheter i samsvar med sine oppgaver? Individ Team Organisasjon Hemmeligheten bak de gode prestasjoner er intet mysterium. Og ikke uoppnåelig for noen. Det som kreves er hardt arbeid og fokus på de riktige arbeidsoppgavene.