Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Innovasjon i lokalarbeidet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Innovasjon i lokalarbeidet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Innovasjon i lokalarbeidet
Professor Magne Supphellen Hauge School of Management/NHH

2 Hva menes med «innovasjon»?
Innovãre (latin) = fornye, forandre Innovasjon = finne nye (og bedre) løsninger på organisasjonens utfordringer Kommersielle utfordringer Sosiale utfordringer

3 Fire typer innovasjonkulturer
Systematisk proaktiv Ad hoc reaktiv Strategisk Problemdrevet 1 2 3 4

4 Fire typer innovasjonkulturer
Systematisk proaktiv Ad hoc reaktiv Strategisk Problemdrevet 1 2 3 4 4

5 Strategisk eller problemdrevet?
Problemdrevet innovasjon skjer når problemer oppdages og noen med makt i virksomheten ønsker å løse problemene Det er ikke strategien som styrer eller motiverer ressursbruken, men «problem-eiernes» makt i organisasjonen

6 Hva er en strategi? Strategien er bedriftens veikart til måloppnåelse
Den skal spesifisere målene og klargjøre hvordan og hvorfor virksomheten skal lykkes med å nå disse målene 6

7 Innhold i strategier Årsaks-virkningskjeder (strategiske kart)
Målsettinger (ønskede resultater) Målgrupper Hvem? Hvorfor? Aktiviteter Hvilke? Hvorfor? Ressurser Beholdning Utvikling 7

8 Strategisk innovasjon
Motivert av virksomhetens strategiske mål Innovasjon som styrker måloppnåelsen Gir opplevde forbedringer for målgruppene Utnytter de strategiske ressursene (reelle/potensielle)

9 Fire typer innovasjonskulturer
Systematisk proaktiv Ad hoc reaktiv Strategisk Problemdrevet 1 2 3 4 9

10 Systematisk proaktiv eller ad hoc reaktiv?
Har vi system og rutiner for arbeid med forbedringer og nye løsninger – eller skjer dette sporadisk og tilfeldig?

11 Fire typer innovasjonkulturer
Systematisk proaktiv Ad hoc reaktiv Strategisk Problemdrevet 1 2 3 4 11

12 Oppgave 1: Hvilken innovasjonskultur råder i din lokale organisasjon/enhet?
Hvilke av de fire kulturene dominerer? Hva kan være årsakene til at kulturen er slik i din enhet?

13 Fire typer innovasjonkulturer
Systematisk proaktiv Ad hoc reaktiv Strategisk Problemdrevet 1 2 3 4 13 13

14 Hvordan lykkes med proaktiv, strategisk innovasjon
1. Strategisk kunnskap og inspirasjon 2. Gode rutiner & hardt arbeid 3. Inkluder målgruppen 4. Bruk tverrfunksjonelle team 5. Engasjer «frivillighets-entreprenørene» 6. Feiltoleranse 7. Åpne innovasjonsarenaer 8. Tjenende innovasjonsledelse

15 1. Strategisk kunnskap og inspirasjon
A. Strategiske mål: Hva skal vi oppnå i perioden? Plante x nye fellesskap Utvikle nytt ressursmateriale for foreldre til å formidle troen i hjemmet X antall skal ta det i bruk Nye bibeloversettelser til to nye folkegrupper 10% økning i antall givere (eller frivillige)

16 ….strategisk kunnskap og inspirasjon
B. Målgruppene Hvem må vi engasjere for å nå målene våre? Hvordan er deres hverdag? Hvilke utfordringer & problemer har de? Hva tenker de om vår virksomhet? Drivere & barrierer

17 …strategisk inspirasjon
Inspirasjon = mentalt stimulert (til å handle) Strategiske mål Målgruppebehov Strategisk inspirasjon

18 2. Gode rutiner & hardt arbeid
“Creativity dies in an indisciplined environment.” (Jim Collins) “The best way to get a good idea is to have a lot of ideas.” (Linus Pauling)

19 ….gode rutiner & hardt arbeid
Jevnlige, prioriterte arbeidsprosesser med fokus på innovasjon Basere prosessene på strategisk inspirasjon Bruke nok tid på inspirasjon og ide-generering Fokusere på kvantitet: Antall ideer Ta tid til pauser med helt andre aktiviteter Skille ide-generering og ide-evaluering

20 3. Inkluder målgruppen Målgruppen vet hvor skoen trykker
Målgruppen ser virksomheten utenfra

21 4. Bruk tverrfunksjonelle team
Inkluder i folk fra ulike funksjoner og med ulike bakgrunner i innovasjonsteamene Flere ideer Bredere forståelse og engasjement i implementeringen

22 5. Engasjér «frivillighets-entreprenørene»
Frivillige har ulike personligheter og motiver for innsatsen Ikke alle ønsker endring

23 Motiver for frivillig innsats (Clary at al. 1998)
Behov for å bekrefte tro og verdier i praksis. Behov for sosiale relasjoner Behov for å bruke egne evner og anlegg. Behov for å skape positiv forandring og bety noe for andre. Behov for selv-terapi Karrierehensyn 23

24 Få med dem som ønsker endring
Behov for å bekrefte tro og verdier i praksis. Behov for sosiale relasjoner Behov for å bruke egne evner og anlegg. Behov for å skape positiv forandring og bety noe for andre. Behov for selv-terapi. Karrierehensyn. Ønsker stabilitet Ønsker forandring 24 24

25 6. Feiltoleranse “Anyone who says failure is not an option has also ruled out innovation.” (Seth Godin)

26 7. Åpne innovasjonsarenaer
Bruke digitale plattformer til å invitere åpent til innovasjonsideer og diskusjoner av løsningsforslag på definerte utfordringer Bruke frivillige ressurser til å skape aktivitet på plattformene

27

28 8. Tjenende innovasjonsledelse lokalt
Sette sammen team, rekruttere frivillige Støtte team administrativt (entreprenører hater adm) Sørge for at teamene har mandat, myndighet og autonomi Inspirere, motivere og sørge for kontinuitet

29 Oppgave 2: Hvordan utvikle en proaktiv & strategisk innovasjonskultur lokalt?
Ta for deg egen enhet og de 8 kjennetegnene på proaktive & strategiske innovasjonskulturer: Hvilke endringer er relativt enkle å gjennomføre for å gjøre innovasjonskulturen mer proaktiv & strategisk? Hvilken rolle kan HK spille for å bidra til dette?


Laste ned ppt "Innovasjon i lokalarbeidet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google