(Barne-og ungdomspsykologi)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Pedagogisk analyse.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Sosiologi i barnehagen
Kognitiv utvikling (del 2)
Kognitiv utvikling (del 2)
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
LÆRING Grunnleggende prosesser
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Undervisning om Joyce Travelbee
Lek og begynneropplæring
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Ulikheter og variasjoner
"God bagasje på livets reise."
Kvalitative og kvantitative metoder
Observasjon, planlegging og dokumentasjon
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Kvalitative forskningsmetoder
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Om identitet og sosialisering
Daniel Stern`s Teori.
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Læring som en sosial og kulturell prosess
Den samfunnskapte virkelighet (1)
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Lekens egenverdi.
Barns utvikling: viktige begreper
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapittel 1 SAMSPILL.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Kommunikasjon; forutsetninger
Siste året i barnehagen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
(Barne-og ungdomspsykologi)
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

(Barne-og ungdomspsykologi) UTVIKLINGSPSYKOLOGI (Barne-og ungdomspsykologi)

Orienteringer Plan for undervisningen Oversikt over pensum Oppbyggingen av forelesningene Seminar E & H / oppgavehefte Studentevaluering av undervisningen tilbakemelding for å korrigere ”kurs”

Oversikt 29.08 Hvorfor barne- og undomspsykologi? forskningsområde Utvikling- hvordan kan det forstås? Menneske -og samfunnssyn Modning og læring. Sosialisering. Utvikling metoder og begreper Tidlig samspill

Hvorfor barne- og ungdomspykologi? Knut Hamsun og mor Torø Aftenposten 19/8-00 kronikk I.S.Kolloen ”Men mor klarte ikke Knut Hamsun å hate” -i barnerommet mor- morbror Hans & Ole, far oppbrudd fra Lom som treåring og utvikling av en betrakter-- utvikling av en opprører ...

Hvorfor barne- og ungdomspsykologi? Implisitte teorier : hva betyr de for hvordan vi handler? Oppdragelse: forming eller vekst? E & H: pedagogisk kommunikasjonsmodell Barns forutsetninger - situasjonens betydning

Utviklingspsykologi: hva driver man med der? Deskriptiv erfaringsvitenskap: beskrive emosjonelle utvikling, kognitiv… Forklare menneskelig utvikling Forstå menneskelig utvikling betingelsene for utviklingen mennesket i samfunnet

Utvikling: hvordan kan den forstås? Menneskesyn - samfunnssyn ytre verden styrer (materialisme) ideene / bevisstheten styrer (idealisme) ensidig årsaksforhold? (mekanisk) gjensidig påvirkning? (dialektisk )

Menneske- og samfunnssyn hovedoppfatninger om hvordan utvikling skjer.. ytre påvirkning, ”ubeskrevet tavle” adferdspsykologi mennesket er styrt av indre krefter vekselvirkning mellom indre og ytre…hvor det indre er viktigst (humanisme) vekselvirkning/ den materielle verden er med å prege vår bevissthet ( sosialpsykologisk)

Utvikling og sosialisering Metoder for å beskrive, forklare og forstå kasusstudier tverrsnittsstudier lengdesnittstudier kvalitativt /kvantitativt observasjon intervju m.m. Hva er spørsmålet? SITUASJONEN - INDIVIDET ALENE

Modning og læring Arv og miljø / modning og læring Sosialisering Rammefaktorer i arv Sosialisering Interaksjon/ internalisering UTVIKLING

Tidlig samspill Spedbarnet: aktiv deltager? Turtaking felles oppmerksomhet overfortolking gjensidighet og intensjonalitet psevdodialoger til dialoger

Tidlig samspill -språk-lesing Barn av foreldre som leker mye ”borte-titt-tei” ”Ride ranke” ”Bake kake søte” viser Glede og kreativitet i rollelek ( Singer 1973)

Tidlig samspill Analyse av lek mellom mor -barn 4.mnd - 6.mnd - 8.mnd fra taktil stimulering til sosiale leker Resultat: positiv korrelasjon mellom hyggighet av lek og barnas reaksjoner (Crawley et al. 1978)

Tidlig samspill Betydningen av mors oppmerksomhet ved barns lek Observasjonsstudie (9-18mnd) verbal oppmerksomhetsstyring fysisk stimulering ved peking konklusjon: mors evne til å stimulere til aktivitet korrelerte med barnas kompetanse i lek

Tidlig samspill Eksperimentell studie kommentarer til mødrenes veiledning konklusjon: etter 3 intervensjoner øker mødrene sin aktivitet for å stimulere barnet (Belsky, Goode & Most 1980)

Tidlig samspill- språk Barns språk i rollelek språklig omvandling Ulike roller fra å være iscenesetter til ”du er baby” ”du er hund og sier voff voff”

Oppsummering Begrepene modning og læring, sosialisering og utvikling Metoder for å beskrive utvikling - ?=! Tidlig samspill: karakteristiske trekk Tidlig samspill: betydning for videre utvikling