Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTorgrim Holter Endret for 7 år siden
1
Å stimulere til læring
2
Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre
3
Forutsetninger for læring og aktivitet: Alder og modenhet Motivasjon Funksjonsnivå Kulturbakgrunn
4
Modning Fysisk utvikling som skjer uavhengig av miljøet Eksempel: tannfelling og kjønnsmodning Dette skjer normalt med alle barn på bestemte alderstrinn, selv om noen er tidlig og noen sent modne
5
Alder og modenhet Hva et barn er i stand til å lære, er avhengig av alder og modenhet (jf. utviklingspsykologi) Eldre kan lære like godt som yngre, men læringen tar ofte lengre tid
6
Motivasjon Vi må ville lære, for å gi oss i kast med noe nytt Det er viktig å finne ut hva som kan motivere en bruker til å lære noe nytt, eller bli mer aktiv
7
Indre og ytre motivasjon Indre motivasjon kommer fra personen selv Ytre motivasjon kan være løfter om belønning eller trusler om straff
8
Funksjonsnivå Det er alltid viktig å fokusere på den enkeltes interesser og muligheter, ikke på en eventuell funksjons- svikt Eksempel: Rune drev med dans før han ble avhengig av rullestol etter en ulykke. En fysioterapeut satte han på tanken om å begynne med rullestol- dans. Nå har Rune drevet med dette i flere år. Det har gitt ham stor glede, mange nye venner og god fysisk trening.
9
Kulturbakgrunn Som ansatt må du ta hensyn til at språk- problemer og annen kulturbakgrunn kan være en ekstra utfordring når det gjelder læring
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.