Agenda Ekstern Analyse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Kontraktsoppfølging mv.
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvordan berede grunnen for de gode………
12. Oppsummering.
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Planlegging, strategi og markedsovervåkning
Elementer i en forretningsplan
ABC – D el 2 Styringspakken
Anvendelse av verktøyene
Selge et produkt eller en tjeneste
Forretningsideer & Markedsanalyser
Stjørdal Rotary-klubb
Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Leverandører Ansatte Alle interessentene har sikret sin “betaling” gjennom.
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Markedsstruktur - teori og empiri
Erling S. Andersen Handelshøyskolen BI
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Analyseverktøy for valg av markeder
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Hvilke faser har en strategiprosess?
Anvendelse av verktøyene
Planlegging og strategi
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Velkommen til Medisinsk bibliotek
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
SWOT-analyse.
Intellectual Property due diligence
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Ledelse av salgs- og markedsføringsfunksjonen
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Utvidet situasjonsanalyse Oslo, sept 2010.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Segmentering og posisjonering
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
8. desember 2018 Verdsettelse –
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Videreutvikle en forretningside
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Analyser – eksterne for valgt kategori
Strategisk markedsføring
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Agenda Ekstern Analyse

Hvorfor gjør vi en strategisk analyse? Den skal gi et realistisk bilde av nåsituasjonen. Den skal gi oss ny, oppdatert kunnskap og forståelse, om den helhet av eksterne og interne forhold, organisasjonen inngår i. Den skal antyde fremtidig utvikling på bakgrunn av historiske fakta. Den skal teste etablerte sannheter og utfordre selvpålagte bindinger. Den skal vurdere kritiske suksess-faktorer. Den skal legge grunnlaget for de strategiske valg en organisasjon tar.

Viktige spørsmål knyttet til analysen: Blir de kritiske suksess- faktorene identifisert? Har vi nok informasjon til å velge de kritiske faktorene? Avdekker analysen årsaksforhold, eller kun symptomer? Kan vi formulere konklusjoner relatert til årsaksforholdene? Er konklusjonene robuste over tid?

Trinn i Eksternanalysen 1 Vurder omgivelsenes natur 2 Evaluer omgivelsenes påvirkning 3 Identifiser de viktigste konkurransekreftene 4 Identifiser konkurranse- messig posisjon 5 Identifiser hovedtrusler og muligheter Strategisk posisjon Bransjeforståelse PEST analyse Porters Analyse Porter + konkurrentanalyse markedsstrategi OT i SWOT analysen Kilde: Johnson & Scholes, s. 90

PEST ANALYSEN Monopollovgivning Miljølovgivning Skattepolitikk Handelsreguleringer Arbeidsreguleringer Stabilitet hos myndigheter Demografi Innetektsfordeling Sosial mobilitet Holdninger til arbeid Konsum Utdanningsnivå Offentlig forskning Fokus på teknologi Nye oppfinnelser Teknologioverføring Andel mislykkede prosjekter Sykluser Trender i BNP Rente og inflasjon Disponibel inntekt Energitilgang og kostnad P = Politisk og juridiske forhold E = Økonomiske forhold T = Teknologiske forhold S = Sosio-kulturelle forhold

PEST ANALYSEN Analyserer de faktorer virksomheten ikke kan påvirke. Virksomheten må ofte tilpasse seg disse forhold. De kan være: Identifiserbare og forutsigbare Identifiserbare men uforutsigbare Skape store endringer Være kostnadskrevende (MVA reformen) I og foruts => vurdere innvirkning I men uforuts => Minske risikoen knyttet til disse elementene Utforutsett => ta høyde for dette. Tidligere erfaring kan gi et hint om hvor ofte man kan forvente slike faktorer

Informasjon til PEST Analysen: SSB: www.ssb.no Norges Bank: www.norges-bank.no/ Arbeidsmarkedsetaten: www.aetat.no./ Odin: www.odin.dep.no/ OECD: www.oecd.org/ CIA World Fact Book: www.odci.gov/cia/publications/factbook/index.html BI biblioteket: www.bi.no/library Mfl.

PORTERS ANALYSE Potensielle aktører i bransjen Leverandører Dagens Trussel fra nye aktører som vil etablere seg i bransjen Potensielle aktører i bransjen Leverandørers forhandlings-situasjon Leverandører Dagens konkurrenter Kunder Kundens forhandlings-situasjon Rivalisering blant eksisterende aktører Substitutter Trussel fra substitutter om å erstatte dagens produkter og tjenester

Porters Analyse: 5 Konkurransekrefter Kunder Leverandører Trusselen fra potensielle inntrengere Substitutter Leverandørenes forhandlingsmakt • Realtiv pris fra substituttene Byttekostnader Kjøpers tilbøyelighet til substitusjon Kundenes konsentrasjon vs. konkurrentenes konsentrasjon Kundenes volum Kundens bytteostnader relativt til konkurrentenes byttekostnader Kundens informasjonsgrad Evne til å integrere bakover Pris/ innkjøpssamarbeid Produktdifferensiering Merkeidentitet Innvirkning av kvalitet/ ytelse Kundeprofil Beslutningstakerens motiver/ incentiv Differensiering av input Byttekostnader ved skifte av leverandør Finnes substituerende input? Konsentrasjon av leverandører Relativ volumandel for aktørene Innsatsfaktorenes innvirkning på pris og differensiering Tusselen av nedstrømsintegrasjon relativt til trusselen av oppstrømsintegrasjon fra bransjens aktører Bransjens vekst Fast kostnad / value added Produktdiff. Utgangsbarrierer Konsentrasjon Diversifisering av konkurrenter Bedriftens innsats Strodriftsfordeler Merkekjennskap Kapitalbehov Tilgang til distribusjonskanaler Absolutte kostnadsfordeler Rammevilkår Forventede sanksjoner Potensielle inntrengere Eksisterende Konkurrenter Rivalisering blant dagens konkurrenter Kundenes

Noen kjøreregler….. Definer bransjen og analysens omfang. Hvilket marked konkurrerer man egentlig innen? Utfør en bred bransje-analyse. Hvordan fungerer bransjen? Er noe spesielt? Identifiser strategiske grupperinger i bransjen. Hvilke grupperinger finnes i bransjen? Identifiser bedriftens konkurransemessige posisjon. Hva kan vi som ikke konkurrentene kan? Utvikle en strategi som skaper en konkurransemessig gunstig posisjon, i bransjen. Hvilke konklusjoner kan trekkes fra analysen? Eksempel: Transport – tog Finne skille mellom fjern-, lang-, mellom-, kort-, og lokaltransport. Fjern er bare fly, lang konkurranse med fly , noe privatbil og kanskje buss. Mellom, privatbil og buss. Lokal, buss og privatbil. Lokal, tog vanligvis ikke til stede. Dette kan bety at hver av disse gruppene må behandles med hver sin analyse

Porters modell har mange navn …. Porter modellen Five forces Bransje-analyse Analyse av bransjestruktur Omgivelses-analyse Konkurranse-analyse (ikke konkurrent-analyse)

PORTERS ANALYSE Fordeler: Teknikken kan benyttes på flere nivå: På høyeste nivå kan teknikken benyttes til å utforme hypoteser, vedrørende de kritiske faktorene i bransjen og sannsynlige utviklingstrekk. På neste nivå, kan teknikken benyttes til å strukturere datainnhenting, og utarbeide situasjonsanalyse for bedriften.

PORTERS ANALYSE Begrensninger: Analysen foretas på bransjenivå, og forskjellen mellom de enkelte aktørene fanges ikke så lett opp. Analysen har få dynamiske elementer. Porters modell krever, dersom den skal gjøres grundig, en mengde avanserte del-analyser som til slutt settes sammen til fem krefter modellen. Dette er tid og ressurs-krevende.

Konkurrentene: Case: Identifisering av konkurrentenes strategi Identifisering av konkurrentenes overordnede mål Identifisering av konkurrentenes muligheter, valg og planer Identifisering av konkurrentenes forutsetninger Identifisering av konkurrentenes oppførsel Case:

Bransjens Livssyklus Salgsvolum Moden Vekst Introduksjon Avtakende

Aktuell litteratur: Porter, Michael E., 1990, ”The Competitive Advantage of Nations”, Harvard Business Review, March-April, s. 73-93 Porter, Michael (1980) Konkurranse Strategi, kapittel 1 Porter, Michael (1979) “The structural analysis of industries” Denne er en god oppsummering av 1980 boka (kap. 1) som finnes i Bob De Wit and Ron Meyer (1994 eller senere utgave) Strategy: Process, Content, Context, s. 162-168. Jenster, Per and Peter Barkin (1994) “The noble art and practice of industry analysis”, Journal of Strategic Change, 3, s. 107-118. Reve, Stokke og Lunnan “Retninslinjer for anvendt strategisk analyse”

Oversikt: Strategisk Analyse Ekstern Analyse: muligheter/trusler PEST ANALYSE DIVERSE ANDRE ANALYSER Intern Analyse: styrker/svakheter VRIO ANALYSE VERDI - KJEDE ANALYSE DIVERSE ANDRE ANALYSER: Prosess Interne strukturer og systemer Lederskapet, medarbeidere Utforske versus utnytte SWOT Muligheter Trusler Styrker Svakheter PORTER ANALYSE

Oversikt over Strategi-prosessen Ekstern Analyse Visjon, Strategiske Mål & Målhierarki Intern Analyse Strategisk analyse Strategiske valg Strategi-implementering Vekting av kriteriene Lede endring Merk: De tre hovedelementene er ikke plassert i en linje/kjedet. Grunnen er at rekkefølgen ikke er fast og de er gjensidig avhengige Eksempel: Forsøk på å implementere kan avdekke behov for ytterligere analyse eller behovet for å ta flere eller mer konkrete valg Denne figuren bør danne hovedfundamentet for forståelsen av strategiprosessen - det å arbeide med og å gjøre strategi Ressurs- allokering Beslutningskriterer Utforske & utnytte Evaluering av valgalternativene

Oppsummering & spørsmål? Oppsummering & Spørsmål? Den eksterne og interne analysen gir oss som sagt den informasjon vi trenger for å utarbeide og evaluere våre strategiske mål og forstå de valg vi står ovenfor. Neste gang skal vi gå grundig igjennom valg av strategiske mål. Oppsummering & spørsmål?