Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los"— Utskrift av presentasjonen:

1 Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los

2 Agenda 10.00 Velkomst og introduksjon Hvorfor konkurranseutsetting av lostilbringertjeneste? Hvordan fungerer et losoppdrag? Kystverkets plan for konkurranseutsetting Lunsj Gjennomgang av Kystverkets forventninger til leverandører Særmøter

3 Hva vil vi med dagens møte?

4 Hvor er vi i innkjøpsprosessen?
1. Planlegging Situasjonsanalyse Innspill fra interessenter Valg av konsept 2.Konkurranse-grunnlag Konkurranseregler Kravspesifikasjon Kontrakt Utlysning på doffin.no 3. Tildeling av kontrakt Åpning av tilbud Evaluering Forhandling? Kontraktsinngåelse 4. Kontrakts-oppfølging Implementering Oppfølging Måling og evaluering Avslutning 1.situasjonaanalyse Prosjektering Konkurranse Leveranse Figur: Grov skisse over en anskaffelsesprosess Hovedbudskap: Involvere bedriftene tidligere + bruke planleggingsfasen bedre

5 Metodikk Bakteppe: Kartleggingsfase
Struktur: KYV informerer om dagens ordning og behov, diskusjon i plenum. Tilbakemeldinger: plenum, særmøter og skriftelige tilbakemeldinger. Mål: Bedre produkt og konkurranse

6 Hva vil vi? => godt produkt og god prosess
Godt samspill før vi lager konkurransegrunnlag Fanger opp viktige utviklingstrekk i bransjen Fange opp leverandørmarkedets behov Fanger opp nye løsninger (innovasjon) => godt produkt og god prosess Muligheter: Muligheten for dialog (markedsundersøkelse) mellom innkjøper og leverandør i planleggingsfasen blir i alt for liten grad utnyttet som et ”mulighetsrom” for samspill når det gjelder å identifisere nye alternative produkter og løsninger. Det er for få dialogaktiviteter mellom innkjøpere i rollen som ”krevende kunder” og fremtidsrettede leverandører, utviklings- og FoU aktører I tillegg kan kunnskapen om anskaffelsesmodeller som åpner for innovative løsninger bli vesentlig bedre. Slike modeller vil kunne øke innovasjonspotensialet i anskaffelsesprosesser bl.a. ved å redusere risiko og øke tryggheten rundt regelverk. Tradisjonelle anskaffelses-/gjennomføringsmodeller blir for ofte foretrukket, på bekostning av modeller som i større grad åpner for nye løsninger /innovasjon Om regelverket Regelverket om offentlige anskaffelser er knyttet til gjennomføringsfasen, og setter få begrensninger på anskaffelsenes planleggingsfase. Regelverket hindrer ikke forhåndskontakt mellom innkjøper og aktuelle leverandører før den formelle innkjøpsprosessen blir igangsatt, så lenge hensynet til likebehandling er ivaretatt. Dvs at kontakten ikke skjer på en slik måte at enkelte leverandører får en urimelig fordel i den etterfølgende konkurransen.

7


Laste ned ppt "Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google