Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAnne-Marie Wenche Andresen Endret for 7 år siden
1
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010
2
Konkurrentanalysen Konkurrent- analyse Konkurrentens mål Konkurrentens kompetanse og ressurser Konkurrentens nåværende strategier Konkurrentens tanker om seg selv
3
Konkurrentanalysen Hvordan analyserer Tine Synnøve Finden?
4
Konkurrentens mål for fremtiden Viktig å analysere er: Hvilke mål har Synnøve Finden? - Omsetning, resultat, markedsandel osv. Er Synnøve Finden villig til å ta risiko for å nå målene? Hvilken markedsposisjon ønsker Synnøve Finden? - Vil de bli markedsleder? Fortsette som markedsutfordrer, eller slå seg til ro som markedsfølger? Er det enighet i Synnøve Finden om målene over? Er Synnøve Finden i stand til å ta raske beslutninger? - Hva kjennetegner lederne i selskapet?
5
Tror vi Synnøve Finden vil utvikle nye produkter og angripe vår posisjon på nye områder?
6
Konkurrentens antakelser om seg selv og bransjen Hvilken markedsposisjon mener Synnøve Finden at de har? Jobber Synnøve Finden med analyse av oss og andre konkurrenter? Overvurderer/undervurderer Synnøve Finden seg selv eller noen av oss andre i bransjen? Er det enkelte “vedtatte sannheter” som Synnøve Finden følger? Og er disse korrekte?
7
Hvis Synnøve Finden tror de har lojale kunder, kan vi utnytte dette. Det betyr kanskje at de ikke bedriver så god kundepleie som de ellers burde!
8
Konkurrentens nåværende strategi Har Synnøve Finden en klar og tydelig strategi? Hva er Synnøve Findens viktigste overordnede strategi? –kostnadsleder, produktdifferensiering osv? Hva slags vekststrategi har Synnøve Finden?
9
Konkurrentens kompetanse og ressurser Hva er konkurrenten spesielt sterk og svak på (jf. soft-analysen)? –Distribusjon, pris, markedskommunikasjon, produktutvikling, kostnadsnivå osv. Hvordan er den økonomiske situasjonen hos Synnøve Finden? Hvor dyktige er Synnøve Finden til å tilpasse seg forandringer? Hvordan vil Synnøve Finden reagere på våre markedstiltak?
10
Hvor godt vil Synnøve Finden håndtere en situasjon hvor melkeprodukter taper posisjon hos forbrukerne?
11
En analyse av konkurrentene... gjøres av ressursmessige årsaker overfor de viktigste konkurrentene krever systematisk datainnsamling og gode rutiner internt i bedriften danner grunnlag for utarbeidelsen av egne mål og egne strategier
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.