Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/3 2003 http://www.ornulf.net/gymnas.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/3 2003 http://www.ornulf.net/gymnas."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/3 2003

2 Forretningsplan Hvorfor? Huskeliste Selgende Investorer Ansatte Plan
Kunder Banker Myndigheter Leverandører

3 Punktene i en forretningsplan
1. Forretningsideen 2. Markedsplan 3. Organisering 4. Budsjett 5. Kapitalbehov/finansiering 6. Risiko 7. Framdriftsplan

4 Forretningsideen Hvilke behov skal tilfredstilles, hvordan skal vi tilfredsstille disse, hvem retter vårt tilbud seg mot og hvilke fortrinn har vår bedrift. Husk at en god oppfinnelse ikke er det samme som en god forretningsidé. Hva Hvem, Hvordan Hvorfor

5 Eksempel Moelven Forretningside' Moelven ByggModul AS skal være Nordens ledende produsent av industriframstilte byggmoduler i tre, med høy ferdigstillelsesgrad i fabrikk. Utnyttelse av byggmodulens fortrinn vil gi kostnadseffektive totalløsninger i behovstilpassede, fleksible og estetisk gode bygg. Moelven ByggModul står for markedsorientering, kvalitet og miljøhensyn, og skal drive lønnsom virksomhet i utvikling og vekst.

6 Budsjett Vurder utgifter og inntekter for inneværende år som et minimum. En realistisk vurdering av hvordan dette vil utvikle seg i de nærmeste årene bør tas med. NB: Det er forskjell på kostnader og utgifter!

7 Kapitalbehov og finansiering
Hvilket behov er det av kapital? (maskiner, inventar, kontanter, varelager osv) Hvordan skal dette finansieres? (Gjeld, leverandørkreditt, egenkapital, tilskudd osv) Sett opp en balanse Bankene og investorene ser først på realismen i punkt 4 og 5 i forretningsplanen.

8 Mer info: www.snd.no www.bedin.no www.venturecup.org/
En forretningsplan er avgjørende for å bli tatt seriøst.


Laste ned ppt "Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/3 2003 http://www.ornulf.net/gymnas."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google