Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Introduksjon til kurset. Hva er strategi?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Introduksjon til kurset. Hva er strategi?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Forelesningsfoiler sesjon 1 Introduksjon til kurset. Hva er strategi? Ragnhild Kvålshaugen Institutt for strategi Ragnhild Kvålshaugen

2 Forelesningsfoiler sesjon 1
Agenda Hva er strategi? Kursopplegget Strategi - et nyttig fag for statsautoriserte revisorer? Gjest: Eirik Langeland, Ernst & Young Presentere meg selv: Førsteamanuensis institutt for strategi Utdanningsbakgrunn Arbeidserfaring Gjennomgang av dagensprogram Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

3 Hva betyr det å tenke strategisk?
Forelesningsfoiler sesjon 1 Hva betyr det å tenke strategisk? Aftenposten : ITK-sektoren hadde i 1988 en verdiskapning på 46 milliarder kroner, og verdiskapningen har vokst sterkere enn det samlede bruttonasjonalprodukt. Sektorens betydning i økonomien blir stadig større (Kilde: SSB). En liten øvelse i å identifisere viktige forhold knyttet til strategiske overlegginger for en bedrift. Bruke Merkantildata som eksempel. Regnskapet viser et selskap i problemer. Hva er årsakene til det? Presentere noe informasjon om bransjen og selskapet (denne og påfølgende foil + artikkel fra Finansavisen). En stor aktør i denne bransjen - Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

4 Merkantildatas visjon
Forelesningsfoiler sesjon 1 Merkantildatas visjon Er de der? Kommer de dit? Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

5 Forelesningsfoiler sesjon 1
Hvem konkurrerer Merkantildata med? Hvilken bransje er Merkantildata i og hva kjenne- tegner denne bransjen? Hvordan skal Merkantildata nå sin visjon? Hvordan skal Merkantildata posisjonere seg i markedet? Hvordan skaper Merkantildata verdi? Summe med sidemannen om dette i 5 minutter. Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

6 Forelesningsfoiler sesjon 1
Menneskelige prosesser Ressurser Mål Strategi betyr valg Peter Lorange Aktiviteter Midler Over på de mer formelle definisjonene av strategi………... Hva lager vi strategier for - ulike forhold det er naturlig å ta strategiske valg på? De strategiske valgene skal alltid være knyttet til visjon og forretningside. Kan visjon og forretningside endres? Når bør bedrifter gjøre det? Hvorfor? Eksempel: Nokia. Kommunikasjon Samspill Arenaer Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

7 Strategiske dimensjoner
Forelesningsfoiler sesjon 1 Strategiske dimensjoner Ressurser (kompetanse) Industri (verdierobring) Aktiviteter (verdiskapning) Posisjon / Prosess Knytte dette opp til diskusjonene vi hadde tidligere. Snakke litt om de ulike dimensjoner - noen er interne forhold og noen er eksterne forhold. Det sentrale ved strategi er å skape samsvar mellom interne og eksterne forhold og finne seg en konkurransemessig gunstig posisjon i markedet. Dette kan man bl.a. gjøre ved å foreta strategiske analyser…… Neste foil. Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

8 Strategisk analyse (SWOT) - forretningsområde
Forelesningsfoiler sesjon 1 Strategisk analyse (SWOT) - forretningsområde Trusler Muligheter Svakheter Styrker Intern analyse Ekstern Dette er hovedbidraget i kapittelet som er kopiert fra Andrews bok. Snakke om de ulike dimensjoner ved SWOT analysen. Samsvar (fit) det sentrale å få til her, men det må også passe til den konkurransemessige situasjonen. VALG AV OVERORDNET STRATEGI Posisjonering Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

9 Forelesningsfoiler sesjon 1
Porter om strategi Hva er strategi? Å være annerledes Effectiveness Efficiency Generiske strategier: Kostnadslederskap Differensiering (Fokus) Dette er kjapp oppsummering av bidraget til Porter. Budskapet: Det å løpe fortere enn de andre etter den sammen guleroten gir ikke varige fordeler (varige konkurransemessige fortrinn). Forklare forskjellen på effectiveness (å gjøre de riktig ting) og efficiency (å gjøre tingene riktig). Porter hevder at det ikke er nok å gjøre de samme tingene som de andre bedre for å skape seg konkurransemessig fortrinn, man må være annerledes eller helst gjøre ting på utradisjonelle måter. EKS flyselskapet. Trade-offs problematikken. Dette får konsekvenser for organisering blant annet. Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

10 Strategi på ulike nivåer
Forelesningsfoiler sesjon 1 Strategi på ulike nivåer Konsern Forretnings- område Forretnings-område Forretnings- område Funksjoner Funksjoner Funksjoner Strategi utformes også på mange nivåer i organisasjonen. Det vi skal fokusere på i dette kurset er strategier på forretningsområder. F.eks for Merkantildatas del vil det være strategier for Eterra eller Ementor. Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

11 Frivillig oppgave til 9. mai
Basert på kap. 1 Ghemawat, kap. 2 Andrews, artikkelen til Porter og din egen erfaring, hva er din forståelse av strategi? Ragnhild Kvålshaugen

12 Forelesningsfoiler sesjon 1
Kursopplegget Formål Litt om de ulike temaene Litteratur Evalueringsform Case og caseanalyse Bruk av hjemmeside: Formål fra hjemmesiden. Kursbeskrivelsen. Hva de ulike temaene kort går ut på og hvordan de henger - bruk interne vs. eksterne forhold. Samt det å lage strategier versus det å vurdere de. Hva er pensum? Hvordan evalueres dere? Råd om caseløsning se hjemmeside. Oppgavene til casene deles ut 9. mai for første case (presentasjonen) og 31. mai for case 2 (Leiv Vidar). Alt materiale og praktisk informasjon til kurset finnes på hjemmesiden. Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen


Laste ned ppt "Introduksjon til kurset. Hva er strategi?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google