Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer 5. Mai 2017 Miljøleder Ove A. Pedersen

2 Ledelsessystem for miljø - HLS
Ny struktur, felles med alle systemstandardene, inkl Fordel: samme oppbygging – trenger bare å legge til det som kommer i tillegg. Følger også PUKK/PDSA (Demings kvalitetssirkel) som «den nye ledelsesforskriften» .

3 Hovedendringer - Fra 2004 til 2015:
Fra Miljøstyringssystem til Ledelsessystem for miljø Tydeligere lederskap og krav til endringsledelse Økt integrasjon med HFets virksomhets styring Større fokus på interessenters (ikke bare pasientene/kundene) krav og forventninger Større fokus på kontekst Livløpsvurderinger av produkter og tjenester Mer fokusert på miljøprestasjon (konsekvensene av prosedyrene), dvs. fra å forhindre forurensing til aktiv beskyttelse av miljøet Større fokus på risikobasert tilnærming til styring av miljø

4 Kap. 4 - Konteksten til organisasjonen
Den nye utgaven forventer at vi viser at vi forstår vår organisasjon sin indre og ytre kontekst (sammenheng). Kontekst (lat: «sammenveving», det å binde noe sammen) er begrepet for omstendighetene omkring noe, sammenhengen det står i. Konteksten er det som er nødvendig å kjenne for å få en helhetlig forståelse av vår organisasjon sin situasjon, avhengighet og betydning i og for samfunnet, diverse aktører og enkeltmennesker.

5 Kontekst/sammenheng forts.
Hovedhensikten med å bestemme sin kontekst, og regelmessig revurdere denne – er også å fange opp endringer så tidlig som mulig slik at en kan tilpasse seg mens man enda har gode valg- og styringsmuligheter. Forstå krav fra alle interesseparter, ikke bare pasientene (kundene). Økt fokus på hvordan både interne og eksterne faktorer påvirker en organisasjons miljøprestasjon – og hvordan man reagerer på dette i ledelsessystemet (i kap. 6).

6 Kap. 5 – Lederskap og forpliktelse/engasjement
Kravet om ledelsens representant er borte. Det er erstattet med en tydelig forventning om at toppleder og ledelsen engasjerer seg mer i de viktige delene av organisasjonens ledelsessystem for miljø, miljøaspektene og miljøarbeidet.

7 Kap.6 Planlegging Utvidede krav til risikoanalysene og driftskontroller av risikoforholdene Sikre at unormale forhold og rimelig forutsigbare nødsituasjoner tas med Nytt krav om å identifisere og vurdere nye muligheter – dvs. trekke kjerneaktivitetene inn i miljøarbeidet til å beskytte miljøet, skape et godt miljø for pasientene og øvrige interessenter, bedre renome, gi ansatte en god tilhørighet.. Informasjonen i kontekstbeskrivelsen og interessentanalysen er viktige faktorer i planleggingen – ikke minst for valg av mål og konkrete delmål.

8 Kap.6 Krav om dokumentert informasjon – av planleggingen:
Trusler og muligheter som det skal tas hensyn til i den utstrekning som er nødvendig for å gi tillitt til at prosessene er gjennomført som planlagt Miljøaspekter og andre tilhørende miljøpåvirkninger Kriterier brukt til å bestemme vesentlige miljøaspekter Vise samsvar med våre forpliktelser – lover, forskrifter og tillatelser Oppbevare dokumentert informasjon om miljømålene

9 Kap. 7.3 - bevisstgjøring Praktisk betydning:
Tydeligere krav til bevisstgjøring av ansatte av vesentlige miljøaspekter og potensielle miljøpåvirkninger – og hvordan de ansatte bidrar til disse. Kap. 7.1 har krav om nok ressurser til miljøarbeidet for kunne etterleve miljøpolitikken og nå miljømålene. Men 7.1 er ikke nytt!

10 7.5 Dokumentert informasjon
Keiserens nye klær – erstatter dokumentert prosedyre og registreringer Flere muligheter mht. måte (må ikke være en skriftlig prosedyre) Flere krav mht. innhold

11 Kap. 8.1 – Planlegging og styring av drift
Betydning i praksis: Prosessorientering Livsløpsvurdering Følge opp miljøaspekter i outsourcede prosesser og innkjøpte tjenester Krav til dokumentert informasjon: Vedlikeholde dokumentert informasjon (ex prodeyrene og registreringene) i den grad som er nødvendig for å ha tillitt til at prosessen er utført som planlagt

12 Kap. 8.2 – Beredskap og innsats
Betydning i praksis: Proaktiv i beredskapsplanleggingen (plan,øvelser) Beredskapsplanen dimensjoneres på grunnlag av risikoanalyser Krav til dokumentert informasjon: Vedlikeholde dokumentert informasjon i den grad som er nødvendig for å ha tillitt til at prosessen er utført som planlagt

13 Kap. 9,1 – Evaluering av prestasjon
Betydning i praksis: Sikre gode program for måling, analyse og evaluering av miljøprestasjoner For øvrig er tidligere krav videreført Krav til dokumentert informasjon: Resultatene fra overvåking, måling, analyse og evaluering Bevis på samsvarsevalueringen (kontrollere at lover og forskrifter er fulgt)

14 Oppsummering - viktig nytt
Økt forventning til at miljøstyringen er proaktiv Fokus på å forbedre miljøprestasjonen og aktivt beskytte miljøet, ikke bare ledelsessystemet («prosedyrene») for miljø Livssyklus tankegang (inkluderer før og etter bruken) Økt krav til prosessorientering og risikotenking/risikostyring Økt fokus på ledelse og utøvelsen av ledelse Miljøperspektiv skal integreres i virksomhetsstyringen og i kjerneaktivitetene (diagnostikk, behandling og pleie) Beskrivelse av kontekst Analyse av interessenter – utløser samsvarsforpliktelser og tiltak!?!


Laste ned ppt "Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google