Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

8. desember 2018 Verdsettelse – 2 28.08.2014.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "8. desember 2018 Verdsettelse – 2 28.08.2014."— Utskrift av presentasjonen:

1 8. desember 2018 Verdsettelse – 2

2 Forelesningsplan Dato Tema Case Kap Introduksjon til verdsettelse 1, Strategisk analyse, makroanalyse, vekst H&M 3, Lønnsomhet, overskudd, skatt H&M 3, Investeringer, arbeidskapital H&M 3,4, Avkastningskrav, diskontering H&M Markedsbasert verdsettelse, multipler H&M Verdsettelse av eiendomsselskaper, shipping O.Thon 10b,c NB Alternative metoder O.Thon Verdsettelse av oppstartsselskaper Facebook 10d Verdsettelse av mindre selskaper og prof. yrker ? 10e Verdsettelse av finansinstitusjoner DNB Fusjoner og oppkjøp ? 9,11, Regnskap og skatt 13,14,15, Åpen, innlevering av prøveeksamen Gjennomgang av prøveeksamen

3 Verdsettelsesprosessen
Aksjeanalyse Transaksjoner (kap 11, 12) Skatt (kap 13) Regnskap (kap 14, 15, 16) Foretaksstrategi Prognose (kap. 3, 4, 10) Markedsstørrelse Markedsandel Lønnsomhet Diskontering (kap. 5, 6, 10) Avkastningskrav Eksplisitt periode Sluttverdi Alternative metoder (kap. 7, 8, 10) Multipler Fundamentalverdi Opsjonsbasert Konklusjon (kap. 2, 9, 10) Anvendelser KAP. REFERERER TIL Kaldestad og Møller: Verdivurdering (2011)

4 Verdsettelsesprosessen
Makroanalyse Strategisk analyse og spillteori Analyse av historisk informasjon og trender Prognose (kap. 3, 4, 10) Markedsstørrelse Markedsandel Lønnsomhet Diskontering (kap. 5, 6, 10) Avkastningskrav Eksplisitt periode Sluttverdi Alternative metoder (kap. 7, 8, 10) Multipler Fundamentalverdi Opsjonsbasert Konklusjon (kap. 2, 9, 10) Anvendelser KAP. REFERERER TIL Kaldestad og Møller: Verdivurdering (2011)

5 Hvor vil vi? Litt repetisjon

6 Verdsettelsesmodell (DCF)
Vekstutvikling Lønnsomhets-utvikling CF 1 2 3 4 5 Stabil vekstrate Sluttverdi n Verdi Eksplisitt periode The four pillars of value: Cashflows Potential for high growth Length of the high growth period (before the firm starts growing at the same rate as the economy) Discount rate Note the variations and the need for consistency: With equity -> Cashflows to equity - > Growth rate in net income -> Discount at the cost of equity With firm -> Cashflows to firm - > Growth rate in operating income -> Discount at the cost of capital Avkastningskrav

7 Hva skal diskonteres? Utbytte? Fri kontantstrøm? Til egenkapitalen?
Utbytte er teoretisk riktig, men i praksis vanskelig å forutsi. Fri kontantstrøm er et godt estimat på utbytte over tid. Utbytte? Fri kontantstrøm? Til egenkapitalen? Til totalkapitalen? Før skatt? Etter skatt? Nominelt? Reelt? Vanlig å bruke kontantstrøm til totalkapital. Trekker da ikke fra rentekostnader, men må trekke fra verdi av lån for å finne verdi. Avkastningskrav for totalkapitalen. Må være konsistent med avkastningskrav. Vanlig å bruke kontantstrøm etter skatt og avkastningskrav før skatt pga dobbeltbeskatning. Nominelt mest vanlig, men reelt er aktuelt om inflasjonen er høyere/usikker. Må være konsistent med avkastningskrav.

8 En enkel DCF-modell

9 Hvordan lager vi en prognose for overskudd?

10 Verdsettelsesprosessen
Makroanalyse Strategisk analyse og spillteori Analyse av historisk informasjon og trender Prognose (kap. 3, 4, 10) Markedsstørrelse Markedsandel Lønnsomhet Diskontering (kap. 5, 6, 10) Avkastningskrav Eksplisitt periode Sluttverdi Alternative metoder (kap. 7, 8, 10) Multipler Fundamentalverdi Opsjonsbasert Konklusjon (kap. 2, 9, 10) Anvendelser KAP. REFERERER TIL Kaldestad og Møller: Verdivurdering (2011)

11 Vekst - makroanalyse Vekst i BNP Avtagende? +/- Endring i penetrasjon Synkende med BNP? = Markedsvekst +/- Endring i markedsandel Synkende ift historiske tall? = Vekst i inntekt (topplinjevekst) +/- Endring i lønnsomhet ? = Vekst i profitt (bunnlinjevekst) (reell) + Inflasjon 2% for Sverige = Nominell vekst

12 Hva har vi funnet?

13 Verdsettelsesprosessen
Makroanalyse Strategisk analyse og spillteori Analyse av historisk informasjon og trender Prognose (kap. 3, 4, 10) Markedsstørrelse Markedsandel Lønnsomhet Diskontering (kap. 5, 6, 10) Avkastningskrav Eksplisitt periode Sluttverdi Alternative metoder (kap. 7, 8, 10) Multipler Fundamentalverdi Opsjonsbasert Konklusjon (kap. 2, 9, 10) Anvendelser KAP. REFERERER TIL Kaldestad og Møller: Verdivurdering (2011)

14 Strategisk analyse - modeller
Porters 5-faktorsmodell SWOT-analyse PESTEL

15 Porters femfaktorsmodell (Porter’s 5 forces)
Konkurrenter Inntrengere Kunder Substitutter Leverandører Oppgave: Lag to punkter som sier noe om H&M i dette rammeverket

16 Porters femfaktorsmodell (Porter’s 5 forces)
Høye kostnader for å komme inn i bransjen Stordriftsfordel Vanskelig å komme inn Lite nytt og unikt Noen segmenter er opptatt av «noe nytt»/skiller seg ut Krever heftig distribusjonsnett Ny distribusjon, nettbasert Porters femfaktorsmodell (Porter’s 5 forces) Konkurrenter Inntrengere Kunder Substitutter Leverandører Merkeklær/tekstiler Egne merkeklær: forhandlingsmakt Liten forhandlingsmakt hvis man selger til H&Ms merker Mange likeverdige produsenter Kan ha betydning om fabrikken lager bare for H&M Lokale leverandører kan være en fordel Etiske hensyn Forhandlingsmakt pga størrelse Høy markedsandel Gjennomsnittsnordmann Alle segmenter Mindre andel «eldre» Kjente designere – mer motebevisste kunder Veldig mange kunder Prisbevisste kunder Trend/fashion - merkevare Mange segmenter Fysiske butikker/nettbutikker Rene nettbutikker billigere Noen konkurrenter er mer spesialisert Mange aktører Store kjeder Sy selv? Second-hand

17 Porters femfaktorsmodell (Porter’s 5 forces)
Konkurrenter Inntrengere Kunder Substitutter Leverandører Merkeklær/tekstiler Egne merkeklær: forhandlingsmakt Liten forhandlingsmakt hvis man selger til H&Ms merker Mange likeverdige produsenter Kan ha betydning om fabrikken lager bare for H&M Lokale leverandører kan være en fordel Etiske hensyn Forhandlingsmakt pga størrelse

18 Porters femfaktorsmodell (Porter’s 5 forces)
Konkurrenter Inntrengere Kunder Substitutter Leverandører Høy markedsandel Gjennomsnittsnordmann Alle segmenter Mindre andel «eldre» Kjente designere – mer motebevisste kunder Veldig mange kunder Prisbevisste kunder Trend/fashion - merkevare Mange segmenter

19 Porters femfaktorsmodell (Porter’s 5 forces)
Høye kostnader for å komme inn i bransjen Stordriftsfordel Vanskelig å komme inn Lite nytt og unikt Noen segmenter er opptatt av «noe nytt»/skiller seg ut Krever heftig distibusjonsnett Ny distribusjon, nettbasert Porters femfaktorsmodell (Porter’s 5 forces) Konkurrenter Inntrengere Kunder Substitutter Leverandører

20 Porters femfaktorsmodell (Porter’s 5 forces)
Konkurrenter Inntrengere Kunder Substitutter Leverandører Sy selv? Second-hand

21 Strategisk analyse - konklusjoner

22 Verdsettelsesprosessen
Makroanalyse Strategisk analyse og spillteori Analyse av historisk informasjon og trender Prognose (kap. 3, 4, 10) Markedsstørrelse Markedsandel Lønnsomhet Diskontering (kap. 5, 6, 10) Avkastningskrav Eksplisitt periode Sluttverdi Alternative metoder (kap. 7, 8, 10) Multipler Fundamentalverdi Opsjonsbasert Konklusjon (kap. 2, 9, 10) Anvendelser KAP. REFERERER TIL Kaldestad og Møller: Verdivurdering (2011)

23 Nøkkeltall Oppgave: Kun ut fra historikk, hva er rimelige nøkkeltall de neste årene?

24 Metoder Årlig vekstrate Gjennomsnitt Gjennomsnitt uten «uteliggere»
Gjennomsnitt av «godt» og «dårlig» år Median «Typisk år» Siste x år Trend Årlig vekstrate

25 Oppgave til neste gang Finn vekstrater for deres land siste 2 år i lokal valuta: Eksempel: Salg i SEK 2013∗kurs Salg i SEK 2012∗kurs Bruk regnearket vedlagt og anslå vekstrater for H&M i deres land. Dere kan bruke rad 2-5, men må fylle ut rad 6. Leveres på Fronter eller senest onsdag.

26

27

28

29

30

31

32


Laste ned ppt "8. desember 2018 Verdsettelse – 2 28.08.2014."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google