Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
INTERN ANALYSE VERDIKJEDEANALYSE Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
2
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Dagens program Hva er verdiskapning? Hva er en verdikjede? Hvor i bedriften oppstår kostnader og verdi? Hva er drivere? Gjest: Gisle Bjørnstad, Jordan Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
3
Elementer i strategisk analyse
Bransje (konkurransekrefter) Aktiviteter (verdiskapning) Ressurser (kompetanser) Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
4
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
INTERN ANALYSE O S W T VERDI- KONFIGURASJON VRIO Strategiske ressurser Sentrale aktiviteter - Hvor/hvordan skapes verdi Hva er sentrale drivere? KJERNEKOMPETANSE Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
5
Tre måter å skape verdi på
Verdikjede: Lage produkter Kjedet teknologi Verdiverksted: Løse problemer Intensiv teknologi Verdinettverk: Koble kunder Formidlingsteknologi Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
6
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Verdikjede STØTTE AKTIVITETER PRIMÆR AKTIVITETER Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
7
Identifisering av aktiviteter
Hva er en aktivitet? Set of production functions (Porter, 1985) I verdikjeden grupperes sammen aktiviteter som er teknologisk/strategisk like Type og antall aktiviteter varierer mellom bedrifter Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
8
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Primæraktiviteter Inngående logistikk Operasjon Utgående logistikk Markedsføring og salg Service Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
9
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Sekundæraktiviteter Ledelse, organisasjon og styring Menneskelig ressursutvikling Teknologiutvikling Innkjøp Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
10
Analyse av de enkelte aktiviteter
Fordeling av verdi/kostnader Hva påvirker disse kostnadene/verdiene?/ Hva er en driver? Structural factors that influence cost/value (Porter, 1985) Hvor godt gjør vi denne aktiviteten sammenlignet med andre - Benchmarking - Er Benchmarking alltid fornuftig? Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
11
Kostnads- unikhets drivere
Stordriftsfordeler Synergi Læring Kapasitetsutnyttelse Timing Lokalisering Ledelse og institusjonelle faktorer Policy valg Koblinger Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
12
Analyse av sammenhengen mellom aktiviteter
Konsistens Gjensidig støttende/ Optimering -----> Optimum for hver aktivitet trenger ikke være optimum for bedriften Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
13
Grensesnittet mellom egne aktiviteter og andre aktørers aktiviteter
Vertikale koblinger Mot leverandører/distributører Horisontale koblinger Mot konkurrenter/andre bedrifter En verdikjedeanalyse må også inkludere hele verdiskapningsprosessen Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
14
Hva gjør bedriften spesielt bra?
Henger tett sammen med ressurser og hvordan disse er organisert i og mellom aktivitetene Ofte sammenheng mellom aktiviteter som er spesielt verdsatte av kunden og et sett av kompetanse/kultur/rutiner/relasjoner som er strategiske (VRIO) Kjernekompetanse: Kollektiv læring i organisasjonen… Denne er ofte integrert i sentrale verdiaktiviteter Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
15
Input til strategivalg
Hvilke aktiviteter gjør bedriften spesielt bra? Hvorfor? Hvilke aktiviteter kan overtas av andre? Hvor i verdikjeden kan vi sette inn tiltak for å senke kostnader/øke verdi forbedre interne koblinger forbedre koblinger til eksterne aktører ---> Hvordan kan vi gjøre dette? Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
16
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Oppsummering Verdikjeden er hensiktsmessig når bedriften er en produksjonsbedrift Skal gi oversikt over aktiviteter og prosesser mellom disse i bedriften og mot eksterne aktører Skal gi rom for å diskutere alternative handlinger i forhold til ulike strategivalg Analyse av enkeltaktiviteter, kobling mellom aktiviteter, kobling mellom kjeder Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.