Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Strategisk markedsføring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Strategisk markedsføring"— Utskrift av presentasjonen:

1 Strategisk markedsføring
Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

2 Et strategisk rammeverk
Kontrollerbare faktorer Ukontrollerbare faktorer Bedriften «Marketing Mix» Produkt Pris Påvirkning Plass Personell Ønsket posisjon «i forbrukerens bevissthet» Kundesegmenter Hvem er de? Hva vil de? Behov/preferanser/ ønsker Hvorfor kjøper de? Hvordan kjøper de? Hvordan vurderes jeg? Fremtidige endringer? Differensiering Points of parity Points of difference Konkurrenter Ukontrollerbare faktorer

3 Hvem er kundene våre?

4 Hvorfor skal kundene velge oss?

5 Verdiligningen V – P > V – P V= verdi P= pris Vår bedrift
Konkurrenten

6 Ulike typer behov

7 Posisjonering: Hva er unikt for oss?

8 Verdi og differensiering
? “Points of difference” – Verdielementer som klart skiller seg ut ? “Points of parity ” – Verdielementer som andre leverandører også gir

9 Verdi og forventinger ”Dårlig service!” ”Kjedelig!” ”God service!”
Forventning Opplevelse Opplevelse Forventning Opplevelse Forventning ”Dårlig service!” ”Kjedelig!” ”God service!”

10 Produkt: Ulike nivåer Generisk Forventet produkt Utvidet produkt
Produktet slik det fremstår/fysiske egenskaper Forventet produkt Abstakte egenskaper (eks. service) Utvidet produkt Noe som kunden vanligvis ikke forbinder med produkter Potensielt produkt Mulige fremtidige utvidelser/nye måter å forbruke produktet på

11 Påvirkning: Markedskommunikasjon

12

13 ?

14 Plass: Hvordan skal vi levere produktet?

15 Og nå: Case!


Laste ned ppt "Strategisk markedsføring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google