Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Strategisk markedsføring
Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
2
Et strategisk rammeverk
Kontrollerbare faktorer Ukontrollerbare faktorer Bedriften «Marketing Mix» Produkt Pris Påvirkning Plass Personell Ønsket posisjon «i forbrukerens bevissthet» Kundesegmenter Hvem er de? Hva vil de? Behov/preferanser/ ønsker Hvorfor kjøper de? Hvordan kjøper de? Hvordan vurderes jeg? Fremtidige endringer? Differensiering Points of parity Points of difference Konkurrenter Ukontrollerbare faktorer
3
Hvem er kundene våre?
4
Hvorfor skal kundene velge oss?
5
Verdiligningen V – P > V – P V= verdi P= pris Vår bedrift
Konkurrenten
6
Ulike typer behov
7
Posisjonering: Hva er unikt for oss?
8
Verdi og differensiering
? “Points of difference” – Verdielementer som klart skiller seg ut ? “Points of parity ” – Verdielementer som andre leverandører også gir
9
Verdi og forventinger ”Dårlig service!” ”Kjedelig!” ”God service!”
Forventning Opplevelse Opplevelse Forventning Opplevelse Forventning ”Dårlig service!” ”Kjedelig!” ”God service!”
10
Produkt: Ulike nivåer Generisk Forventet produkt Utvidet produkt
Produktet slik det fremstår/fysiske egenskaper Forventet produkt Abstakte egenskaper (eks. service) Utvidet produkt Noe som kunden vanligvis ikke forbinder med produkter Potensielt produkt Mulige fremtidige utvidelser/nye måter å forbruke produktet på
11
Påvirkning: Markedskommunikasjon
13
?
14
Plass: Hvordan skal vi levere produktet?
15
Og nå: Case!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.