Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Kapittel 5 Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
2
Typiske trekk ved bedriftsmarkedet
Konjunkturfølsomhet Antall kunder er begrenset ”Rasjonelle” avgjørelser Flere personer deltar i kjøpsbeslutningen Direkte distribusjon Økt fokus på service Preget av langsiktige relasjoner
3
Klassifisering av produkter på bedriftsmarkedet
Råmaterialer Bearbeidede varer Deler og komponenter Tungt kapitalutstyr Lett kapitalutstyr Rekvisita Tjenester Forsknings- og utviklingsprosjekter Nyanskaffelse Rent gjenkjøp Overveid gjenkjøp Type produkt og type kjøp avgjør hvordan kjøpsatferdsprosessen forløper.
4
Tre typer kjøpstilnærming
Transaksjonsorientering * Oppnå best mulig avtale mht pris, kvalitet, tilgjengelighet * Maksimere makt ovenfor leverandører * Unngå risiko om mulig Integrasjonsorientering * Forbedre kvalitet * Redusere totale kostnader * Samarbeide med leverandører Nettverksorientering * Fokusere all innsats mot å levere kvalitet til sluttbruker * Sette ut alt som ikke er egen kjernekompetanse * Bygge et verdinettverk som understøtter forretningsprosesser * Etablere sterk integrasjon med mange ledd i verdiskapningssystemet
5
Eksempel på industrielt nettverk
6
Kjøpsprosessen 1. Problem / behov 2. Kriterier / kvanta Spesifikasjoner Søking blant leverandører Vurdering av leverandører Valg av leverandører Ordreplassering Oppfølging
7
Hvilke av disse rollene er med i ulike deler av beslutningsprosessen ?
Kjøpssenteret Initiativtakere Brukere Påvirkere Innkjøpere Besluttere ”Portvakt” Problem- erkjennelse Kriterier / kvanta Spesifikasjoner Søking etter leverandører Vurdering av Leverandører Valg av leverandør Hvilke av disse rollene er med i ulike deler av beslutningsprosessen ?
8
Viktige kjøpskriterier på bedriftsmarkedet
9
Segmentering på bedriftsmarkedet
Geografiske karakteristika Organisasjonskarakteristika Størrelseskarakteristika Innkjøpskarakteristika Brukskarakteristika Kjøpssenterkarakteristika Relasjonskarakteristika
10
Nærmere beskrivelse av relasjoner på bedriftsmarkedet
40-70% av all verdiskapning i en bedrift settes ut til andre aktører.
11
Faktorer som forklarer relasjonsstyrke
Legale bånd Økonomiske bånd Teknologiske bånd Geografiske bånd Tidsbånd Kunnskapsbånd Sosiale bånd Kulturelle bånd Ideologiske bånd Psykologiske bånd Skaper det vi kaller BYTTEKOSTNADER !
12
Transaksjonskostnader forklarer også styrken i relasjoner
…for å skifte leverandør vil følgende ”kostnader ” påløpe i en bedrift…… * Søkekostnader * Informasjonskostnader * Forhandlingskostnader * Avgjørelseskostnader * Reklamasjonskostnader * Gjennomføringskostnader
13
E-handelens betydning i bedriftsmarkedet
Hvorfor E-handel ? Kan være et kommunikasjonshjelpemiddel En alternativ distribusjonskanal Et medium for å levere service til kunder Et verktøy for å samle markedsinformasjon Et verktøy for å integrere medlemmer i en verdikjede eller verdinettverk
14
E-handelsmodeller
15
Det offentlige marked Det offentlige har spesielle kjøpsmotiver (holde samfunnet i gang) Faste rutiner ved innkjøp Anbud er påkrevd regulert av EØS- og WTO-reglementet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.