Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sesjon 3: Organisasjonslæring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sesjon 3: Organisasjonslæring"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sesjon 3: Organisasjonslæring
Knut Haanæs, Ph.D Bent Erik Bakken, Ph.D. Handelshøyskolen BI Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

2 Prosjekt- oppgaven Hva er Noen bedrifts- som lærings- organisasjons-
arena Hva er organisasjons- læring Noen bedrifts- eksempler Gjesteforeleser: Bent-Erik Bakken, Handelshøyskolen BI Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

3 Elementer i organisasjonslæring
Spre kunnskap Lære fra andre Læring fra erfaring Eksperiementering / leting Systematisk problemløsning Kilde: Garvin (1993) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

4 La oss knytte prosjektoppgaven til læring og problemløsning
(1) En vellykket innovasjonsbedrift (pre 1996) Beskriv hvordan bedriften oppsto og kommersialiseringsprosessen. Identifiser andre bedrifter som ble etablert omtrent samtidig med liknende produkter i samme marked. Hva skjedde med disse, og hvordan skiller “deres” bedrift seg fra konkurrentene? Hvordan karakterisere deres bedrift sin strategi? (2) Internett skaper nye bransjer Identifiser en ny bransje som oppstår som resultat av Internett. Finn ut hvem som er etablert og hvordan bedriftene skiller seg fra hverandre. Beskriv deres strategier. Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

5 Definer problemstilling
Analyse, læring og problemløsning OPPFATNING Redefiner Definer problemstilling Test mot teori og faglige rammeverk LÆRING FRA ANALYSE Finn relevant data Analyzer og vurder Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

6 Tenk på dere selv som “verdiverksted”
* Forstå et unikt problemer * Verdien skapes tidlig * Verdien ikke knyttet til kostnader * Sirkler av diagnose * Intens koordinering i gruppen * Mye generell info. henting * Utnytte kompetanse og teori * Ulike spesialiteter / ekspertise Diagnose Handelshøyskolen BI Knut Haanæs Source: Stabell and Fjeldstad (1998)

7 Verdiverkstedet Konsulent, Sykehus, Skole, etc.
Selskapets infrastruktur Konsulent, Sykehus, Skole, etc. Rekruttering og opplæring Teknologiutvikling Innkjøp PROBLEM IDENTIFIKASJON OG AKVISISJON PROBLEM- LØSNING VALG KONTROLL / EVALUERING IVERK-SETTING Verkstedet skaper verdi gjennom å løse unike problemer! Stabell and Fjeldstad (1998) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

8 Hva er kompetanse? Kunnskap Kompetanse (“Å kunne noe som kan brukes
til noe”) Ferdigheter Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

9 Immaterielle ressurser
Typer ressurser ALLOKERES: TRADISJONELL KAPITAL MOBILISERES: INTELLEKTUELL KAPITAL RESSURSER Materielle ressurser Immaterielle ressurser Relasjons-baserte Løwendahl (1993); Haanes and Lowendahl (1997) Kompetanse-baserte Kunnskap Databaser Renommé Renommé Ferdigheter Rutiner Lojalitet Lojalitet Evner Kultur Relasjoner Relasjoner STRUKTURELL KAPITAL: Kontrollert av organisasjonen HUMAN KAPITAL: Kontrollert av individer Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

10 Utforskning vs. utnyttelse - også en læringstradeoff
UTFORSKNINGS- FOKUS UTVIKLINGS- FOKUS Økt innovasjon “Best practice” kurve UTNYTTELSES- FOKUS Økt effektivitet Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

11 Hvordan vurdere ekspertise?
Homogenitet - Test kunnskapen på områder du kjenner godt selv. Presisjon - Har personen evnen til å gå i detalj? Kjenner personen fakta? Synes kunnskapen relatert? Avvik - Hvis mange eksperter mener det samme, er det sannsynligvis riktig. Hvilke og hvor mange avvik? Varians i sikkerhet - Er personens sikkerhet varierende innenfor fagfeltet (ikke like sikker på alt). Sammenhenger - Ser personen sammenhenger, eller er kunnskapen fragmentert? March (1974) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs


Laste ned ppt "Sesjon 3: Organisasjonslæring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google