Laste ned presentasjonen
1
ABC – D el 2 Styringspakken
Trond Bjørnenak
2
ABC i en litt større setting
Styringssløyfen og Relevance Lost ABC og helhetlig styring Controll package Simons: Bruk Incentiver vs. monitorering ABC og potensielt resultat
3
Økonomisk styring - den rasjonelle modellen
Strategi Feedback Budsjett - planer (beslutninger) Regnskap Handlinger Feedback
4
4 verdener ? Strategi Budsjett (beslutninger) Regnskap Handlinger
5
Helhetlig strategisk økonomistyring
Hva er det?
6
4 dimensjoner på styring
Simons, Robert (2000): Performance Measurement & Control Systems for Implementing Strategy. Prentice Hall
7
Management by exception
Diagnostisk styring Oppmerksomhet: Avvik Beslutninger: Korreksjoner Scorekeeping: HOVEDFOKUS, integrert med oppmerksomhet
8
Interaktiv styring Dialog mellom nivåer for å søke nye muligheter og for å parere trusler Oppmerksomhet: Utforskende analyser, dialog mellom og innen nivåer Beslutning: Hovedfokus, integrert med oppmerksomhet Scorekeeping: Mindre integrert med oppmerksomhet
9
Eksempler på bruk til diagnose, kultur, inter-aktivitet og grense?
ABC – hva er det? Eksempler på bruk til diagnose, kultur, inter-aktivitet og grense?
10
Potensielt resultat – et rammeverk for interaktivitet
Kundens betalingsvillighet Pris Profitt Kostnader
11
Potensielt resultat Inntekter fra lønnsomme kunder og produkter
- Kostnader ved effektiv produksjon knyttet til denne inntekt = Potensielt resultat - Disponeringer: Disponering til for høye innsatsfaktorpriser Disponering til slakk i aktiviteter Disponering til ulønnsomme produkter Disponering til ulønnsomme kunder = Realisert resultat
12
Potensielt resultat (2)
Kundens betalingsvillighet Optimal pris Pris Potensielt resultat Ulønnsomme kunder / produkter Non Value Added Cost Kostnader Value Added Cost
13
Den strategiske historien
VERDIER (Economic Value Added) Kunder Produktattributter Ulønnsomme kunder Ulønnsomme produkter Produkter Aktiviteter Inneffektive prosesser RESSURSER For høye innsatsfaktorpriser
14
potensielt resultat EVA CPA Target Costing VCM ABPC ABM UCC Kunder
Produktattributter Produkter ABPC ABM Aktiviteter UCC RESSURSER
15
ABC relaterte verktøy Verktøy 1: Kapitalkostnader
UCC: User Cost of Capital Verktøy 2: Aktiviteter ABCM - aktivitetsbasert styring Verktøy 3/4: Attributter TC: Target Costing VCM: Verdibasert differensieringsanalyser Verktøy 5: Produkter ABPC - aktivitetsbaserte produktkalkyler Verktøy 6: Kunder CPA: kunderegnskap Viktig å forstå hva det skal brukes til
16
Måling eller marked? Eks: NSB Konkurranse eller ABC? Eks: NHH
Bonussystem eller AA?
17
Oppsummering ABC i større sammenheng
Mer fokus på sammenhengen mellom ulike styringssystemer Mer fokus på hva som leder til endring Mer fokus på strategiske og operative nivå, mindre på det administrative Betydning for ABC Mer fokus på bruk Mindre på design og teknisk utforming
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.