Ungdom og valg- hvordan påvirker rådgivningen valg?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Skolens rådgivning – på vei mot framtida – men i ulik fart?
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. Senteret skal:  Styrke realfagenes stilling i samfunnet  Bidra til god rekruttering og økt kvinneandel i.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Nordisk tilsynskonferanse
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
NHO og partnerskap for karriereveiledning
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Ansvar og prosesser i skolen
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Landsorganisasjonen i Norge
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Time vidaregåande skole
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Horten vidergående skole
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
-Ein tydeleg medspelar RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN Veien videre.
Velkommen til et nytt skoleår!
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
JOBBSKYGGING.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Generell tilnærminger og holdninger Tilhørighet i en viss periode av livet Styrking av identitet Holdningsendring hos voksengenerasjonen Bevissthet hos.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
«Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn»
Velkommen til FORELDREKURS
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Fra kunnskap til handling
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Ungdom og valg- hvordan påvirker rådgivningen valg? Trond Buland SINTEF Teknologi og samfunn Gruppe for skole- og utdanningsforskning

Erfaringer fra flere prosjekter 2 prosjekter for å styrke YoU-arbeidet i skolen Bevisste utdanningsvalg Delt rådgivningstjeneste IFIM gjennomførte følgestudie/evaluering knyttet til begge Kartlegging av oppfølgingstjenesten i Norge Koblet til satsing mot frafall i videregående skole Evaluering av tiltak i satsing mot frafall Kartlegging av kunnskapsstatus på området rådgivning Evaluering av Papirbredden karrieresenter Evaluering av sentral samarbeidsavtale AiD - KS Evaluering av rådginvingstjenesten i Norge

Evaluering av rådgivingstjenesten Sos.ped., You og OT Fullført 2010 2 delrapporter 2009 Kartlegging Kjønn Metodetriangulering Breddestudie/spørreskjema Intervjuer Case-studier, utvalgte regioner

Valg av utdanning og yrke er viktig! For eleven For skolen For samfunnet Rådgivningen i skolen skal møte alle disse behov Utfordring nummer 1: Finn balanse! Kan de stå i motsetning til hverandre?

For eleven Finne fag og yrker tilpasset den enkeltes interesser, evner og lyster Mulighet for å få en god inntekt Mulighet for å ”realisere seg selv” Jobb er mer enn en kilde til lønn Tilfredsstiller en rekke behov; økonomiske/materielle, sosiale, psykologiske osv. Valgene elever gjør ved slutten av ungdomsskolen kan komme til å påvirke hele livet

For skolen Best mulig valg gir mindre frafall/”drop-outs”, høyere gjennomføringsgrad Minst mulig feilvalg gir bedre læringsmiljø ”Feilplasserte” gir pedagogiske og sosiale ufordringer Mindre feilvalg gir bedre arbeidsmiljø både for lærere og elever Mindre feilvalg gir bedre læringsresultatet ”Riktige valg” er god økonomi

For samfunn og næringsliv Best mulig valg gir god ressursutnyttelse Behov for de rette personer på de rette steder Mest mulig optimal utnyttelse av befolkningens evner, ressurser og egenskaper. God samfunnsøkonomi God bedriftsøkonomi – kompetente fagarbeidere Lokalsamfunnets behov for rett kompetanse ”Skills mismatch”? Minst mulig feilvalg gir reduserte kostnader i andre sektorer

Temaer som bør være sentralt i yrkes- og utdanningsrådgivningen, fordelt på rådgivere i ungdomsskolen og i videregående

Rådgivernes påvirkningskraft Rådgivernes påvirkningskraft. (Rektorer og rådgivere som har svart ”I stor grad”)

Mange ”dårlige” valg? Mye tyder på at mange valg er gjort på for dårlig grunnlag Ubevisste valg Betydelig grunn til frafall Studiespesialiserende – ofte et ikke-valg? Både elever og foreldre mangler kunnskap

Valg av utdanning og yrke er vanskelig Unge mennesker skal velge Å bli bevisst sine egne preferanser, behov, ønsker og evner/muligheter, er ofte en langvarig prosess Stort kunnskapsgap Velger mer enn yrke og utdanning! Yrke handler også om identitet, kjønn, tilhørighet etc

… enda vanskeligere: Vanskelig å forutsi hvilken utdanning som vil være best for framtidens arbeidsmarked Arbeidsmarkedet endrer seg, og mange vil måtte endre sin orientering undervis i livet Livslang læring er etter hvert mer enn bare et slagord Vanskelig å kjenne framtidens arbeidsmarked og utviklingen der Hvilket arbeidsmarked: globalt, nasjonalt, lokalt? Vanskelig for ungdom (og foreldre) å orientere seg i myldret av ulike fag og yrker Behov for kunnskap

Skolen ikke alene! Skolens YoU-tjeneste ikke eneste, eller kanskje en gang viktigste kilde til informasjon og råd/påvirking Venner Moter Media Foreldre, og kanskje særlig mor, i mange tilfeller den aller viktigste påvirkningsagenten

Hvem påvirker ungdoms valg?

Skolen er likevel viktig Likevel er skolens YoU-tjeneste en viktig medspiller viktig kilde for informasjon viktig støtte for de som skal velge Yrkes- og utdanningsrådgiveren i skolen skal og må være en person som sitter med nødvendig kompetanse Om moderne arbeidsliv og om valgprosesser Om elevens forutsetninger og ønsker Må ha nødvendig troverdighet for å kunne gi eleven nødvendig hjelp

God nok rådgivning? Varierende kvalitet Gjort grep som har ført til bedret struktur- og prosesskvalitet i arbeidet Men fortsatt mange som ikke får god nok rådgivning Bare ca 20 % av rådgivere og rektorer mente at kvaliteten på tjenesen i Norge er god eller svært god Fortsatt rom for forbedring

Gode grep i styrkingen av rådgivningen Kontinuitet - tiltakskjeder Kompetanseutvikling og fokusering Nettverk – i og utenom skolen Erfaringslæring – ”Gjøre, ikke bare høre!” Hele skolens ansvar - forankring

YoU – skolens ansvar YoU-veiledning bør være sentral funksjon i den enkelte skole Nærhet til målgruppen/elevene, både fysisk og sosialt Mulighet for kontinuerlig og bredt arbeid Mulighet for forankring i skolens øvrige arbeid – integrert del av skolen

YoU- Hele skolens ansvar! YoU-veiledning må forankres på alle nivå i skolens virksomhet ikke være isolert øy YoU ikke bare rådgivers ansvar nettverksbygger koordinator igangsetter av tiltak internt og eksternt YoU i alle fag! YoU ledelsesansvar – Rektor viktig! YoU i skolens planer

Kompetanse Fortsatt ikke krav om rådgiverkompetanse i Norge ”Anbefalt kompetanse” Noen fylker har gått lengre, og stiller krav Klart flere med formell rådgiver-kompetanse i VGS nå enn for ti år siden Men faktisk færre i ungdmsskole Behov for mer kompetanseheving

Behov for mer kompetanse

Tenke helhetlige elevtjenester En tjeneste med ulike funksjoner rettet mot elevene YoU-rådgiver/karriereveileder, Sos.ped veileder, OT, PPT, Helsesøster osv Tenke bevisst utfyllende kompetanse, dialog og samarbeid Skape en helhetlig tjeneste, for hele eleven

YoU – mer enn enkeltskolers ansvar YoU ikke en isolert, skoleintern oppgave Behov for kompetanse og deltakelse utenfra Mye arbeid naturlig på tvers av skoler og skoleslag, og skole - bedrift Fordel med regional pådriver/koordinator/støttespiller Fordel med nettverk av rådgivere Lokale YoU-senter/Karrieresenter?

Samarbeid og nettverk

Nettverk viktig Bygg nettverk til lokalt arbeidsliv Utnytt aktører fra lokalt arbeidsliv Opplæringskontorer – en viktig samarbeidsparner Nettverk mellom ungdomsskoler og videregående skoler Universiteter og høgskoler Rådgiver-nettverk – del erfaringer, spre gode eksempler og gode grep Karrieresenter som nettverk for rådgivere?

Rådgivernes YoU-oppgaver

Kobling mot arbeidslivet

Tiltakskjeder mer enn enkeltstående tiltak Fordel å tenke helhetlig på tiltak Frittstående ”happenings” drukner lett Utdanningsmesser og lignende Utvikle tiltak som støtter opp under hverandre, bygger på hverandre og følger opp hverandre Begynne tidlig, på åttende-trinn progresjon gjennom hele skoleløpet Samarbeid med bedrifter

Elever er forskjellige Ulike tiltak fungerer for ulike elever Tiltaksmangfold nødvendig Kollektive og individuelle tiltak i samspill Skreddersøm Fra kollektivt til ”skreddersøm”

”Gjøre – ikke bare høre!” Tiltak som gir mulighet for egen erfaring, utprøving – ”Ett gram praksis er verdt ett tonn teori” Besøk i bedrifter – ”Ta på faget”-kurs og lignende Besøk i videregående skole Helst individuelt tilpasset, basert på ønsker og interesser Også for rådgivere og lærere Hospitering i bedrift? Sveisekurs?

Samarbeid med arbeidslivet Viktig for å gi elever mulighet til å prøve og oppleve Viktig for å gi rådgivere og andre kompetanse Viktig for dimensjonering/lokale behov Enkeltstående kontakter/nettverk Partnerskapsavtaler Opplæringskontor bør være viktige partnere NAV Rolle for Karrieresenter?

La ungdom informere ungdom Finn gode rollemodeller La ungdom som nettopp sjøl har valgt fortelle om sitt valg og sine erfaringer elever i videregående lærlinger ungdom i ulike yrker

Fokus på foreldre Viktig å nå foreldrene med informasjon Hvordan nå fram med god informasjon til alle? Klart behov, tendens til å gi råd basert på erfaringer fra egen ungdom? Engasjere foreldrene i elevenes valg Veilednings- og karrieresamtaler? Viktig å utnytte foreldrenes kompetanse De fleste foreldre har en jobb, kjenner en del av arbeidsmarkedet

Fokus på fremmedspråklige Hvordan nå fremmedspråklige elever? ”Vellykket” tiltak for etnisk norsk oppleves ikke alltid som like relevant av fremmedspråklige Hvordan nå fremmedspråklige foreldre? Behov for kompetanse kultur kommunikasjon på tvers av kulturelle skillelinjer? Benytt fremmedspråkliges kompetanse i arbeidet

Enda en gang – yrke er mye mer enn ”bare” en jobb Ta høyde for at valg av yrke er komplisert Handler om mye mer enn hva man skal tjene penger på – ulike behov dekkes Identitet, kjønnsroller, seksualitet, mote osv ”Yrker har kjønn” ”Yrkesvalg handler om hvem du er eller vil bli” ”Feil valg” kan oppleves truende

Ny rådgiverrolle – ny rådgivning På vei mot ny YoU-rådgiver-rolle i skolen? ”Informasjon” og ”veiledning” Informasjonsspredning – mange aktører, med rådgiver som viktig koordinator og ”vaktbikkje” Veiledning – rådgivers spisskompetanse ”Kompetanse på det å gjøre valg” Kompleks og krevende rolle Spisskompetanse og bredde Rådgiver blir skolens YoU-leder?

Styrk YoU-tjenesten! Kompetanseheving Opprydding og ansvarsfordeling? Hvem gjør hva? Bedre nettverk mot verden Formelle kompetansekrav? Formell utdanning? Formalisering ”Stillingsinstruks”/- ”beskrivelse” Klare kvalitetskriterier – Hva er ”god YoU-veiledning”? Inn i planverket, og inn i ”linja” Økt ressurstilgang!

Delt rådgivningstjeneste? YOU/SOS.PED Dette var et krav fra bl.a. NHO og LO De som prøvde det i prosjektet DRT, var overveiende positive til delingen Bidro til fokus på YoU i en hverdag der det sosialpedagogiske tok mer og mer overhånd Frigjorde tid og signaliserte at YoU var viktig Muliggjorde faglig fokusering og konsentrasjon Muliggjorde bedre nettverk mot arbeidslivet

Vurdering av DRT

Delt tjeneste? Bidro til opprydding og klarere arbeids- og ansvarsfordeling rådgiverfunksjonen hadde blitt oppsamlingspost for mange oppgaver Samarbeidet mellom YoU og sos.ped viktig der de delte tjenesten Deling og Dialog Fleksibilitet og utveksling av kompetanse, ikke vanntette skott Tror deling styrker arbeidet

Kontinuerlig arbeid En blir aldri ferdig med å styrke YoU-arbeidet i skolen og i samfunnet Kontinuerlig utvikling og omstilling nødvendig Skolen og arbeidsliv i endring krever en rådgivningstjeneste i endring Bedre nettverk og samspill skole/næringsliv Målet: En dynamisk YoU-tjeneste satt inn i en bevisst sammenheng i skolen, og i samfunnet

En rolle for næringsliv/arbeidsliv Sentral samarbeidspartner for rådgiverne Kilde for kompetanse for rådgivere Arena for rådgivning/erfaring/utprøving Potensial for forbedring! Lag møteplasser Lag koblinger Meld inn behov Etterspør deltakelse Treng dere på!