Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Elev- og virksomhetsbasert vurdering i Kunnskapsløftet
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Prosjektsamling 4. mars 2013.
IKT i Vurdering for læring UiS 25. januar Hvorfor slik satsing på vurdering? Kunnskapsløftet ga oss –Nye læreplaner – med fokus på kompetanse:
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Oktober 2011 Ord og begreper. 2 Oktober 2011 Foreldrerådet (alle foreldre med barn i grunnskolen) FAU (Foreldrerådets.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
Skolevandring.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Standpunktvurdering Velkommen i videregående opplæring til fagdag om
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Økt kompetanse gjennom god
Skolebasert kompetanseutvikling
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
Skolebasert kompetanseutvikling
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013

Hvordan kan dette være mulig? En gutt og hans far blir innlagt på sykehus etter et trafikkuhell. Faren er bevisstløs, og gutten skal straks opereres. Så kommer legen inn og utbryter: - Nei, jeg kan ikke operere, pasienten er jo min sønn.

Hensikten med dagen Få inspirasjon og ideer til fortsatt arbeide med vurdering Reflektere over egen praksis og få ideer til hvordan egen skole skal drive sitt vurderingsarbeid Veiledning i forkant av hva som kommer på tilsynsområdet Sammenheng med Lokalt arbeid med læreplaner – tema i morgen

Vurdering i opplæringen En gris blir ikke fetere av å bli veid ofte

3 elevuttalelser: Jeg lærer, men jeg forstår ikke hva jeg gjør Jeg pugger slik at jeg kan gjengi det læreren/boka sier – trenger ikke tenke selv Jeg vet hvordan jeg finner svaret, men jeg vet ikke hva jeg skal bruke det til

St. Meld. Nr 16 ( ): Manglende vurderingskultur har ført til utilstrekkelig oppfølging av elevene og redusert deres faglige utviklingsmuligheter Lav vurderingskompetanse Regelverket ikke klart nok

Det har skjedd mye på vurderingsområdet 2007 – 2009 Prosjekt Bedre vurderingspraksis 2009 ny «vurderingsforskrift» 2010 – 2014 Vurdering for læring Fått mer forskning om vurdering

Nasjonal satsing i regi av Utdanningsdirektoratet – Pulje 1: sept 2010-jan 2012 Pulje 2: feb juni 2012 Pulje 3: feb 2012 – juni 2013 Pulje 4: feb 2013 – juni 2014

Noen erfaringer så langt Flere positive resultat og tendenser, men fremdeles utfordringer Mer aktive skoleeiere Læreres holdninger og handlinger Elevenes bevissthet Betydningen av nettverksjobbing

Nettressurser

Vurdering AV læring Vurdering FOR læring Vurdering SOM læring

Hva skal styre vurderingen Forskriften Faglig, profesjonelt skjønn Tolkningsfellesskap –Enighet om hva som kjennetegner de ulike kompetansene/karakterene –Krever drøfting og diskusjoner Lokalt læreplanarbeid der skolen jobber med «the end in mind» - ulike tidsspenn - tydelig på målet Se sammenheng mellom underveisvurdering - sluttvurdering

Tolkningsfellesskap Lokalt læreplanarbeid