Lærerprofesjonens etiske plattform

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møteplass for etisk refleksjon
Advertisements

Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Arbeidstid i kommunale barnehager
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Hva vil vi i vårt prosjekt?. Ung informerer ung Vei- leder Lærer Inst- ruktør Lær- ling Elev v.g.s Elev gr.sk.
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Etikk i psykologisk forskning
8 Det politiske systemet i Norge
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Eierskap og Eierstyring.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Etikk for finansielle rådgivere
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Ledelse med profesjonsblikk – et felles ansvar for leder og tillitsvalgte Sogndal 14/ , Jens Garbo.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr
Prosjektleder Inger Svendsrud
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Skolen som lærende organisasjon NFFL
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
Utskrift av presentasjonen:

Lærerprofesjonens etiske plattform

Lærerprofesjonens etiske plattform

Rommet mellom lovverk og individuell frihet Profesjonsetikken er en støtte for verdier, valg og handlingsalternativer innenfor profesjonens kollektive og faglige rammer.

Lærerprofesjonens etikk – hva og hvorfor Lærerprofesjonens etikk – hva og hvorfor? Profesjonsetikken er vårt felles verdigrunnlag som arbeidet vi utfører i barnehage og skole skal hvile på. Lærerprofesjonens etiske plattform er viktig for å: understøtte etisk forsvarlig praksis i barnehage og skole fremme felles ansvar for beslutninger øke profesjonens etiske bevissthet høyne tilliten mellom lærerprofesjonen og samfunnet styrke profesjonens evne til å stå for, og begrunne valgene vi tar skape profesjonell samhørighet tydeliggjøre utad hva lærerprofesjonen står for støtte profesjonen i å korrigere og styre seg selv

Innledningen

Allmenn «grenseløs» godhet Verdigrunnlaget Allmenn «grenseløs» godhet Å ville godt og å kunne godt Å ivareta både individ og gruppe Å virke for dem det gjelder, der det gjelder

Det etiske ansvaret – ulike perspektiver Den enkeltes ansvar i de direkte møtene med «sine» barnehagebarn, elever og foresatte Den enkeltes ansvar som del av kollegiet på arbeidsplassen Den enkeltes ansvar som del av lærerprofesjonen i samfunnet

Profesjonelt ansvar medfører forpliktelser

Nettsidene www.utdanningsforbundet.no/profesjonsetikk

God tur!