Kultur og samfunn i det praktiske arbeidet med barn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Leken i et samfunnsperspektiv
Oversiktsforelesning-2003
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dramafaglig prosjektarbeid
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hvorfor skal vi ha barnehager?
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kultur og samfunn i det praktiske arbeidet med barn

Samfunnsfagets relevans i praksis Sosiokulturelle forutsetninger utenfor bhg.: eks: sosial/kulturell ulikhet, boforhold, ulike familiemønstre etc./lokalmiljøet Studiet av og læring om mikrososiologien i barnehagen Sosiale samspillet b-b (=barnekulturen), b-v(-v) (=barnehagekulturen) om sosiale prosesser (som handlings- og kommunikasjonsmønstre i barnehagens sosiale system (hva ”pleier” vi å gjøre her?)

Helhet i forhold til barn. Få øyet på de helheter (grupper, kulturer m Helhet i forhold til barn. Få øyet på de helheter (grupper, kulturer m.v.) barnet er del av. Fokusere og forstå barn fra flere synsvinkler Betyr tverrfaglighet. Bør synliggjøres gjennom bruk av fagenes terminologi og henvisninger til sentrale poenger fra fagenes teoripensum Kommunisere med barn om "samfunnsfaglig relevante" emner og emneområder

Samfunnsfaglig didaktisk mål: kompetanse på å undre seg over samfunnsmessige og kulturelle forhold Knyttet til barnas forståelse av voksne (samfunnet, kulturen) Opplevelsesmål. Ha det gøy sammen. Le.

Noen sentrale begreper Sosialisering: Med dette begrep betegnes den prosess hvorigjennom et individ internaliserer de vurderinger og atferdsmønstre (og normer og verdier=kultur!) som er gjeldende I samfunnet.” (Dencik, 1999: s. 21) Basiskompetanse - målet med barnehagevirksomhet i et samfunnsfaglig perspektiv

Hva er egentlig (basis)kompetanse? "Kompetanse”: "compete"-anse ”Avleiring” av det vi har lært Potensiale, evne til handling og ny læring Det vi har lært gjennom det vi har gjort Må stadig utvikles

Basiskompetansebegrepet Målet med barnehagevirksomheten (Rammeplan for barnehager s. 36) "En kompetanse som kan møte samfunnets utfordringer" (Frønes, 1994) ”Det som kreves av evner til å håndtere kulturell kompleksitet og til sosial og kulturell refleksjon”. (Frønes, 1999: s. 277) "(U)tvikling av identitet og kompetanse som er nødvendige i det daglige liv sammen med andre barn og voksne både i barnehagen og hjemme.” (Rammeplanen, s. 36)

Forts. "(D)et barna har ervervet av grunnleggende kompetanse for sitt framtidige liv." (Rammeplanen s. 36) "(D)et barna har ervervet av grunnleggende kompetanse for sitt framtidige liv." (Rammeplanen s. 36) (Sosiale) "kunnskaper, ferdigheter og holdninger som det er ønskelig at barna tilegner seg i løpet av den tida de er i barnehagen.” Frønes (1999) - opptatt av kravene til slik kompetanse endrer seg med samfunnsutpviklingen: ulike samfunnstyper krever ulik basiskompetanse

Hvorfor er basiskompetanse et viktig felt? Opparbeides allerede fra fødselen Spebarnet er aktivt i forhold til verden viktig forutsetning for læring Nødvendig del av identitetsutviklingen Handler om tilpasning og forandring Kvalifiserer oss for samfunnslivet Knytter sammen enkeltmenneskets utvikling med samfunnsutviklingen: kulturelle og materielle endringer

Viktige faktorer i utviklingen av basiskompetanse Samme som sosialisering for øvrig Lokal næringsstruktur Yrkesliv Kjønnsrollemønster Familiemønster Jevnaldrende-mønsteret, kamerat-kulturen - simpelthen vennegjengen (Frønes, 1999)

Eksempler på aktuell basiskompetanse i dagens samfunnn Evne til kritisk refleksjon - Sentral side ved det moderne samfunns basiskompetanse evne til å utvikle nye løsninger og tankeformer kreativitet evne til å vise følelser evne til vennskap evne til samliv evne til politisk deltakelse

Forts. "Flytende sosiale sammenhenger" stiller nye, og spesielt/ sterke krav ovenfor barnet De sosiale kompetanser må også fornyes: som evnen til (økt) sosial fleksibilitet (økt) selvrefleksjon i forhold til andre (økt) integrering av forskjellige erfaringer (økt) kommunikasjon, menings- ønskesytring (økt) initiativ, selvhevdelse, selvtillit. (Dencik, 1989)

Forts. Å vente på tur i samtalen Utvikle empati, omsorg, hjelpe andre Å drive med rolige aktiviteter

Hva er sosiokulturelle forutsetninger? ulikhet, boforhold, ulike familiemønstre etc./lokalmiljøet Læring om mikrososiologien i barnehagen sosiale samspillet b-b (=barnekulturen), b-v(-v) (=barnehagekulturen), om sosiale prosesser (som handlings- og kommunikasjonsmønstre i barnehagens sosiale system)

Samfunnsfaglig relevante aktiviteter i barnehagen. Mulig utgangspunkt bakgrunn for samtalene / de ustrukturerte intervjuene (eks.): Samlende aktiviteter inne: Finn fram de tradisjonelle aktivitetsrepertoaret: høytlesning Aktiviteter ute (kom dere ut av barnehagen også!) -Besøk, ekskursjoner, bruk av lokalmiljøet. Oppsøke lokalkulturen. Kulturmuseer (historisk, folke-, kunst(industri)-museer

Lokalmiljøet - viktig inngang til innsikt i samfunnet Besøke konkrete institusjoner Teater, bibliotek Diskusjonsgrupper Rollespill/teater Vise fram ting hjemmefra. Snakke om gamle gjenstander Tegninger / bilder i forhold til spesielle emner / delemner Prate med (gamle) voksne

Forts. Radio!! f. eks. barnetimen. Bruk av massemedier F. eks. om hvordan det var å være barn i gamle dager Åpen barnehage Bruk av massemedier Film Kino - barnefilmklubb Barneforestillinger på ordinære kinoer Video Radio!! f. eks. barnetimen. Aviser

Mulige emner / emneområder / problemstillinger for samtalene blir samfunnsmessige Massemedier Kjønnsroller / kjønnssosialisering Kultur Om det å være fremmed / annerledes Lokalsamfunn Holdninger, verdier (til et eller annet emne) Roller, grupper i barnehagen

Tommelfingerregler Alltid oppsummere aktivitetene med barna Kan skje ved hjelp av aktivitetene Rollespill, tegning, diskusjonsgrupper med runder der alle skal si sin mening Tenk tverrfaglig. Synliggjør tverrfagligheten - Hva betyr det? Trekk inn teori om det samme emnet fra andre fag også! Synliggjør dine egne tanker: Skill mellom egne og andres tanker!

Synliggjør faget - hva betyr det? Å ta i bruk fagets terminologi / begreper og hovedemner Å lære et fag er å lære et språk! Lite tips! Idebok/dagbok: "Konkrete hendelser" på den ene siden av arket, egne tanker på den andre

2 sider ved kulturbegrepet Formidling Overføring av budskap (fortellinger om normer, verdier = kultur, kunnskap om ulike sosiale / kulturelle forhold - eller kulturskatter Overføring av kunnskap om kultur (andre kulturer) Observasjon Får øye på gruppesammensetning, roller, rollefordelinger (barnas egne arbeidsdeling), studiet av sosiale prosesser mellom barn, sosiale funksjoner i gruppa, hvordan disse ivaretas

Annen sentral teori / litteratur Det konkrete, praktiske /didaktiske knyttet til faget (Rammeplanen. Kap. 5, "Kultur og fag", særlig 5.2, ved siden av det pedagogiske fellesstoffet) Om basis / sosial kompetanse og samfunnsendring (Rammeplanen; Frønes, 1999; Dencik 1999) Grunnbegreper og perspektiver (- f. eks. roller / kultur Østerberg & Engelstad; Klausen)

Forts. Dobbeltsosialiseringssommerfuglen og relasjonen familie - daginstitusjonen (Lars Dencik, 1999) Kjønnsroller: Andresen, Oftung Mead, om å ta andres perspektiver, sosialiseringsteori (Larsen, 2000) Kulturbegrepet, organisasjonskulturen i barnehagen ("Klimaet", "kodene") Sosial ulikhet: klasser og lagdeling (Østerberg & Engelstad, Hylland Eriksen; Sørheim)

Eksempler på noen problemstillinger Men først litt om formen på dem: Opplevelser, meninger, barnas egne fremstillinger, fremfor instruktiv innlæring Planlegg gjerne opplegg som før, men nå: utgangspunkt for en samtale / kommunikativ prosess der barnas forestillinger / måter å se ting på -barnas verden skal i sentrum

Et hovedpoeng samtalen med barna / kommunikasjonen med barna (de minste - observere kroppsspråk, mimikk + evt. aktivere det mer eller mindre ordfattige språket i kommunikative møter med barna. (Spennende: Hvordan barna konstruerer verden / omgivelser / sammenhenger i sin egen tilværelse)

To ord om metoden Ustrukturert intervju / strukturert samtale - Kvalitativ orientering (obs! f. eks. ikke generaliseringer! Og ikke tallmateriale med mindre det hjelper i beskrivelsen av samtalene!)

Eksemplene (på noen mulige problemstillinger - samfunnsfaglige og tverrfaglige Hvordan opplever barn rettferdighet i barnehagen ? (SRE) Hvordan opplever barn sosial ulikhet i verden? (S) ”Det flerkulturelle” SRE Ulike skikker / ritualer / feiringer - gjerne i forhold til andre kulturer SRE Opplever gutter og jenter lek ulikt? SRE, P Hva mener 5-åringene i gruppa om uteleken? SRE, P

Forts 4-åringenes opplevelser av naturfenomener N Hvor blir det av bladene som faller av trærne? Hvor kommer sneen fra? Barns oppfatninger av nedbør Hva sier jentene om guttenes og guttene om jentenes måter å leke på? Hva mener barna at de voksne gjør i barnehagen? - og hva gjør barna?

Forts. Hva synes barna er det viktigste i barnehagen? Hvilke tanker har barna om julen i barnehagen? Hvordan opplever barna regler i barnehagen? Barn / medier: Hvordan opplever barna det de ser på TV? Hvordan opplever barna det de hører i radioen? Er opplevelsene / fremstillingene av kjønn? Forts.

Andre mulige problemstillinger? (Temaer for samtaler kan hentes ut fra de ulike fagenes innhold / litteratur i studiehåndboka. Tenk ut mulige temaer innenfor hvert fag) Rammeplanen for barnehager er ved siden av dette en viktig kilde!