Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med foreldre fra andre kulturer? Samarbeid: barnehage - hjem
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Mitt vitenskapssyn - ståsted medfødt versus tillært alt lært er kulturelt, mens alt medfødt er naturlig det beskrivende kulturbegrepet - vi sosialiseres inn i en kultur
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Egen kultur i flerkulturelt foreldresamarbeid Viktig å være bevisst våre usynlige kulturelle verdier
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Om forvaltning av utilgjengelighet hverdagslivets transaksjoner usynlige samværstrekk kontaktavgrensning kjønnsroller
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Tilgjengelighet/utilgjengelighet en åpenhet for videre å ta opp kommunikasjon å formidle at en slik åpenhet ikke er tilstede hvordan viser vi tilgjengelighet/utilgjengelighet?
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø for korrekt tolkning… romslige forhold for feiltolkninger nødvendig med en viss utilgjengelighet nøytrale møtesteder utdypet situasjonsforståelse
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Definisjoner sosiale relasjoner: – "Stabile samhandlingsforhold mellom to eller flere personer " sosial samhandling: – "Vekselsvirkning og gjensidig påvirkning mellom personer som kommuniserer "
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Mark Granovetter "The strength of weak ties " "Styrken ved de svake bånd "
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Sterke sosiale relasjoner Svake sosiale relasjoner Skiller: tid og engasjement investert i relasjonen
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Dagens moderne samfunn - mangel på "TID " kan ikke ha mange sterke relasjoner –de sterke relasjonene ofte til de samme personene behov for svake relasjoner –informasjonsflyt –kompetanseutvikling
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø foreldrestrategier - kulturell identitet betydningen identitetsoppbygning "tviholde på gammel identitet " "min opprinnelse har jeg lagt bak meg " "åpen og fleksibel strategi " familiemedlemmer i utakt
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø I flerkuturelle sammnehenger: behov for samhandling og kommunikasjon mellom ulike kulturer et utviklingsarbeid bør fremme dette behovet
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Muslimske mødre setter ord på nordmenns utilgjengelighetsmarkering Problemstilling –I hvilken grad er hverdagslivet en integrerende arena for muslimske mødre fra Pakistan og Marokko i det norske forstadsområdet Haugenstua?
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Familiens ulike roller Tradisjonelt samfunn "Den patrialkalske storfamilien " Moderne samfunn ”Den norske kjernefamilien ”
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Idelatyper Rendyrkede ytterpunkter for å tydeliggjøre poenger Ikke en gjenspeiling av virkeligheten I praksis blandinger av de ulike
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Idealtypisk beskrivelse av kvinneskikkelsene "Den innvidde" "Den involverte" "Den isolerte"
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Hva kan vi trekke med oss videre??? Store ulikheter, kan ikke kategorisere alle multietniske! Bevissthet om andre kulturers verdier - kulturkompetanse
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Ressursperspektivet på flerkulturelt foreldresamarbeid Kommunikasjonsteknikker i et ressursorientert perspektiv Holdninger til og syn på foreldre
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Paradigmeskifte Unngå belærende instruktiv form Lærere/pedagoger i endringsprosesser I et ressursperspektiv førsøker denb profesjonelle å se muligheter og positive egenskaper hos foreldre som kan bidra til løsninger
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Utfordringer for å sikre medvirkning Hvordan sikre reell medvirkning fra foreldrenes side? Hvordan sikre at alle typer foreldre får medvirke, ikke bare de ressurssterke? Kan barnehagen møte disse utfordringene? Hva med skolen?
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Diskuter: omsorg i et flerkulturelt perspektiv Hva slags foreldreomsorg kan man akseptere? Hvor går grensa? Hva setter grensa?