Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst 2000 - Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Hønefoss politistasjon
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
- roller og forventinger
Mobbing i barnehagen?.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Språk og sosialisering
Kompetente barn og unge
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Dialektisk relasjonsteori
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
1 Jeg og samfunnet.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Hva er en foreldrekontakt?
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Etikk i pedagogisk arbeid
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Horten vidergående skole
LP-modellen fra et rektorperspektiv
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Betydningsfulle andre / signifikante andre
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Marika L ü ders, PhD-student.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Lekens egenverdi.
Kultur, kjønnsroller og samliv
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Kapittel 1 SAMSPILL.
Mangfold og fellesskap
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Pedagogisk dokumentasjon
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med foreldre fra andre kulturer? Samarbeid: barnehage - hjem

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Mitt vitenskapssyn - ståsted medfødt versus tillært alt lært er kulturelt, mens alt medfødt er naturlig det beskrivende kulturbegrepet - vi sosialiseres inn i en kultur

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Egen kultur i flerkulturelt foreldresamarbeid Viktig å være bevisst våre usynlige kulturelle verdier

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Om forvaltning av utilgjengelighet hverdagslivets transaksjoner usynlige samværstrekk kontaktavgrensning kjønnsroller

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Tilgjengelighet/utilgjengelighet en åpenhet for videre å ta opp kommunikasjon å formidle at en slik åpenhet ikke er tilstede hvordan viser vi tilgjengelighet/utilgjengelighet?

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø for korrekt tolkning… romslige forhold for feiltolkninger nødvendig med en viss utilgjengelighet nøytrale møtesteder utdypet situasjonsforståelse

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Definisjoner sosiale relasjoner: – "Stabile samhandlingsforhold mellom to eller flere personer " sosial samhandling: – "Vekselsvirkning og gjensidig påvirkning mellom personer som kommuniserer "

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Mark Granovetter "The strength of weak ties " "Styrken ved de svake bånd "

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Sterke sosiale relasjoner Svake sosiale relasjoner Skiller: tid og engasjement investert i relasjonen

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Dagens moderne samfunn - mangel på "TID " kan ikke ha mange sterke relasjoner –de sterke relasjonene ofte til de samme personene behov for svake relasjoner –informasjonsflyt –kompetanseutvikling

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø foreldrestrategier - kulturell identitet betydningen identitetsoppbygning "tviholde på gammel identitet " "min opprinnelse har jeg lagt bak meg " "åpen og fleksibel strategi " familiemedlemmer i utakt

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø I flerkuturelle sammnehenger: behov for samhandling og kommunikasjon mellom ulike kulturer et utviklingsarbeid bør fremme dette behovet

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Muslimske mødre setter ord på nordmenns utilgjengelighetsmarkering Problemstilling –I hvilken grad er hverdagslivet en integrerende arena for muslimske mødre fra Pakistan og Marokko i det norske forstadsområdet Haugenstua?

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Familiens ulike roller Tradisjonelt samfunn "Den patrialkalske storfamilien " Moderne samfunn ”Den norske kjernefamilien ”

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Idelatyper Rendyrkede ytterpunkter for å tydeliggjøre poenger Ikke en gjenspeiling av virkeligheten I praksis blandinger av de ulike

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Idealtypisk beskrivelse av kvinneskikkelsene "Den innvidde" "Den involverte" "Den isolerte"

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Hva kan vi trekke med oss videre??? Store ulikheter, kan ikke kategorisere alle multietniske! Bevissthet om andre kulturers verdier - kulturkompetanse

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Ressursperspektivet på flerkulturelt foreldresamarbeid Kommunikasjonsteknikker i et ressursorientert perspektiv Holdninger til og syn på foreldre

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Paradigmeskifte Unngå belærende instruktiv form Lærere/pedagoger i endringsprosesser I et ressursperspektiv førsøker denb profesjonelle å se muligheter og positive egenskaper hos foreldre som kan bidra til løsninger

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Utfordringer for å sikre medvirkning Hvordan sikre reell medvirkning fra foreldrenes side? Hvordan sikre at alle typer foreldre får medvirke, ikke bare de ressurssterke? Kan barnehagen møte disse utfordringene? Hva med skolen?

Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Diskuter: omsorg i et flerkulturelt perspektiv Hva slags foreldreomsorg kan man akseptere? Hvor går grensa? Hva setter grensa?